Äidinkielen opettajat toivovat, että kotona pölyttyviä kirjoja lahjoitettaisiin koulukirjastojen käyttöön
Opettajien mukaan on parempi laittaa kirja eteenpäin ja lahjoittaa ne kouluille, joilla tällä hetkellä ole taloudellisista syistä varaa ostaa omia kirjoja koulukirjastoihin, kuin että luetut kirjat revitään ja heitetään lukemisen jälkeen jätteenkeräykseen. Siten suomalaiset voivat tukea lasten ja nuorten lukutaitoa:
Kommentit (27)
Meidän kunnassa on jo jokaisella koululla oma runsas koulukirjastonsa, jopa silläkin koululla, joka on kunnan pääkirjaston naapurissa.
Varmaan hyvin kuntakohtaista mihin rahallisesti panostetaan.
Vierailija kirjoitti:
Aika usein ihmiset kyselee mihin voisi tunkea vanhoja kirjoja eikä kukaan ole ikinä koskaan tätä ehdottanut aikaisemmin. Kannattaisi varmaan pitää enemmän mölyä asiasta jos niitä kirjoja haluaa. Varmaan pääosa kirjoista on jo heitetty roskiin 10-20 vuotta sitten.
Annan koululle 30 kpl mitä missä milloin kirjoja, 10 Raamattua/ vanhaa testamenttia, 50 luvun? Persta ja Kilu kirjoja. 3 taisteluni kirjaa. Koulut varmasti taistelisivat näistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomeksi: Opettajat haluavat itselleen luettavaa. Ei lapset lue, vaikka koulukirjastona olisi Oodi.
Itselleen? Jotain tavutettuja kirjoja, Ella-kirjoja ja Risto Räppääjää? Varmaan juu 😅
Opettajien taito ei ole kuten ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluissa tulisi olla opintosuunnitelmassa viikottainen lukupiiri, minne lainattaisiin paikallisesta kirjastosta kirjoja yhdessä.
Suomenkielenkehitys on retuperällä monella lapsella jo päiväkoti-ikäisestä saakka. Koska elämme monikulttuutrisessa yhteiskunnassa lukutaitoon on panostettava enenevässä määrin. Kaikki lapset haluavat osata ja oppia!
Tuo koulun oma pikkukirjasto on mainio idea sekä se että kirjoja pelastetaan sinne luettavaksi.
Vuosikymmeniä sitten maalaiskouluissakin oli kirjasto, josta oppilaat saivat lainata kirjoja kotiin. Sitten tulivat tv, tietokone, netti ja älylaitteet ja niiden perässä epä-älyllisyys.
Olen samaa mieltä kanssasi. Henkinen laiskuus kehittyi (KVG-ilmiö) hakukoneen myötä, Katso googlesta. Googleta. Helppoa . ei tarvitse etsiä saati jäljittää itse tietoa joka löytyy sekunnissa sähköisesti. Ollaan osa tietojärjestelmää, ei ajattelevia ihmisiä joiden mielikuvitus ja ongelmanratkaisukyky surkastuu jo pienestä pitäen.
Kouluun saa ottaa älypuhelimen,
Tekoäly auttaa koulutehtävissä ellet jaksa tai osaa. Plagiointi lopputöissä lisääntyy kovaa vauhtia, kun ei jakseta pohtia saati nähdä vaivaa.
Rupesin eläkkeelle jäätyäni lukemaan kirjoja ja nyt olen kirjaston vakiasiakas. Ajatusmaailmani on laajentunut, historiasta olen oppinut lisää, yleissivistykseni on parantunut. Lukeminen kannattaa aina. Lapsena luin paljon, nuorena kirjastoon en saanut mennä, äiti väitti, että kyttään siellä vain poikia. Olisin halunnut lukea koulutietoihin lisää.
Lapsuudessani kyllä väitettiin, että lukeminen vaurioittaa silmiä.
Ihan turhaan kitisette ettei teinit lue. Yläkoulussa on pakko lukea, ja parempi jos saa valita mieluisensa kirjan, eikä pilata loppuelämän lukuintoa jollain kuivalla klassikolla