Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Murtunut häntäluu ja synnytys?

Vierailija
13.09.2008 |

Olen raskaana ja mietityttää, vaikuttaako "epämuodostunut" häntäluu jotenkin synnytykseen. Onko kellään kokemusta?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
13.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

häntäluu voisi vaikuttaa. Se murtui synnytyksessä uudelleen, mikä sinänsä ei vaikuttanut synnytyksen kulkuun, kätilö vaan tokaisi, että "älä jää kuuntelemaan, sieltä nyt kuuluu kaikenlaista", kun vähän hätkähdin kun kuulin sen "oksan katkeamisen" sieltä kesken ponnistuksen. Vasta äskettäin, reilut pari vuotta tuosta synnytyksestä, kuulin kaveriltani jolta on häntäluu murtunut molemmissa synnytyksissä, että se saattaa olla syy suunniteltuun sektioon. Hänellä siis ainakin tehdään tuon häntäluun takia synnytystapa-arvio äitiyspolilla. Useampaan kertaan murtumisesta on kai lähinnä se haitta, että se häntäluu saattaa useampien murtumien myötä aina vain kipeämpi. Synnytyksessä se murtuminen ei mulla sinänsä tuntunut, kun oli epiduraali, mutta jälkikäteen tiesi kyllä, suht kauan teki istuminen tiukkaa. Ota asia puheeksi neuvolan lääkärin kanssa!

Vierailija
2/4 |
13.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä kyllä kuvattu tai mitään, mutta ite päättelin ku vielä vuodenki päästä synnytyksestä istuminen kovalla (esim. lattialla) sattui häntäluuhun. Pahinta kipu oli tietty heti sillon synnytyksen jälkeisinä kuukausina.

Kolmas synnytys on nyt takana ja ei ollu mitään vaikutusta vaikka kolmas oliki isoin kaikista, melkeen viis kilonen.

Tiiä sit miten ihan "oikeasti" murtunu häntäluu käyttäytyy. Mä ku epäilen että mulla oli vaan hiusmurtuma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
13.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin että ekasta kävin synnytystapa-arviossa kun neuvolalääkäri suositteli. Alatiesynnytysluvan sain ja eka ja toka syntyi ilman ongelmia. Kolmas jäi vähäksi aikaa jumiin häntäluun "taakse" ja tuntui aivan kamalalta yrittää ponnistaa häntäluuta "poikki". No hieman asentoa vaihtamalla (kyljelleen) vauvan pää tuli häntäluun ohi ja lapsi syntyi seuraavalla ponnistuksella. Mulla ei murtunut synnytyksissä häntäluu kertaakaan mutta kolmannen rääkin jälkeen oli aika arka viikon pari joten epäilen oisko hiusmurtuma päässyt tulemaan. Mutta loppu hyvin kaikki hyvin eli vauvat kunnossa ja myös äiti.

Vierailija
4/4 |
13.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on murtunut joskus kunnolla ja luutunut synnytyskanavaan päin, voi olla, että lapsi ei sieltä pääsisikään tulemaan tai ainakin voisi jäädä jumiin, kunnes äiti saisi mahdollisesti ponnistettua luun poikki. Se taas olisi jo sen verran iso riski, että joskus hankalaan asentoon luutuneen häntäluun takia joudutaan suunniteltuun sektioon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä