Vihreät: Pienituloiselle lapsiperheelle 4.000€ enemmän käteen, opiskelijalle 2.000€
Vihreät ovat julkistaneet vaihtoehtobudjetinsa.
Vihreät alentaisivat pieni-ja keskituloisten verotusta siten, että pienituloiselle lapsiperheelle jäisi vuodessa 3 984 euroa enemmän käteen.
Lapsilta ja nuorilta vihreät ei leikkaisi. Lisää rahaa annettaisiin ammatilliseen koulutukseen, koulumatkatukeen ja opintorahaan.
Opiskelijalle jäisi vihreiden vaihtoehdossa 2 040 euroa enemmän vuodessa.
Luonnonsuojeluun Vihreät panostaisi 373 miljoonaa euroa ensi vuonna. Taloustilanteen vaatimia leikkauksia etsittäisiin ympäristölle haitallisisesta toiminnasta. Kasvua saataisiin aikaan panostamalla koulutukseen ja työllisyyteen.
Vihreät peruisi hallituksen päätöksen pidentää hoitotakuuta ja nostaa terveydenhuollon asiakasmaksuja. Hyvinvointialueille vihreät antaisi lisää aikaa tasapainottaa talouttaan.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Jutussa ei mainittu solidaarisuusveron suuruutta mutta muuten kuulostaisi ihan hyvältä. Jos haitallisia tukia karsimalla saa tuon aikaiseksi, niin minulle sopisi. Toki sen olisi voinut tehdä jo aiemmin kun olivat hallitusvastuussa. Ihan yleisesti ottaen tarvittaisiin joku muutos tai uskallus kokeilla uutta. Viimeiset 15 vuotta on osoittanut että nykyinen malli ei toimi.
Siinä ei ole mitään uutta, että Suomessa verotusta kiristetään ja progressiota kasvatetaan. Kokonaisveroaste taitaa olla jo maailman korkein.
Se olisi uutta, että lasketaan progressiota ja sitä kautta lisätään työssäkäyvien ostovoimaa. Myös investoinnit saisivat buustia
Vierailija kirjoitti:
Jutussa ei mainittu solidaarisuusveron suuruutta mutta muuten kuulostaisi ihan hyvältä. Jos haitallisia tukia karsimalla saa tuon aikaiseksi, niin minulle sopisi. Toki sen olisi voinut tehdä jo aiemmin kun olivat hallitusvastuussa. Ihan yleisesti ottaen tarvittaisiin joku muutos tai uskallus kokeilla uutta. Viimeiset 15 vuotta on osoittanut että nykyinen malli ei toimi.
Te vihreät sitten jaksatte jauhaa tästä samasta aiheesta vuosikymmenestä toiseen ja mihin se solidaarisuusverotus on nyt johtanut?
Miksi niiltä luontoa tuhoavilta kaivoksilta ei voi vihdoin kiristää verotusta ja lupaehtoja? Ai niin, koska kun sieltä ei muka tule riittävästi tuottoa ja koska kaikkien tuikitarpeellisten härpäkkeiden akut? Tässä syy, miksi minä en vihreitä äänestä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te vihreät sitten jaksatte jauhaa tästä samasta aiheesta vuosikymmenestä toiseen ja mihin se solidaarisuusverotus on nyt johtanut?
Miksi niiltä luontoa tuhoavilta kaivoksilta ei voi vihdoin kiristää verotusta ja lupaehtoja? Ai niin, koska kun sieltä ei muka tule riittävästi tuottoa ja koska kaikkien tuikitarpeellisten härpäkkeiden akut? Tässä syy, miksi minä en vihreitä äänestä
En ole vihreä vaan ennemminkin äärikapitalisti. En näe tarkoituksenmukaisina että valtio rahoittaa suoraan yrityksiä. Jos liiketoiminta ei kannata, sitä on turha tukea huoltovarmuuden kannalta tärkeitä toimintoja lukuunottamatta. Mieluummin luodaan tai ylläpidetään kotimaista kysyntää jättämällä isompi osa palkasta työntekijän käteen. Siksi pieni epäilys solidaarisuusveroa kohtaan. Nythän säästöt ovat nappikauppaa suoriin yritystukiin verrattuna.
Onko sillä väliä kun ihmisiltä voi leikata muutaman miljoonan ja viedä sillä kaikki elintärkeät palvelut tai tuhota koulutuksen.