Sinä lapsena huostaanotettu! Tapasitko vanhempasi aikuisena uudelleen ja millaiset välit teille muodostui?
Kommentit (47)
Omassa lähipiirissä äiti saisi tavata lapsiaan valvotusti jos vain olisi tapaamisen ajan selvinpäin.
Toistaiseksi tämä yksi ehto ei ole täyttynyt ja siksi tapaamiset on peruuntuneet.
Lapselle (alle kouluikäinen) ei uskalleta enää kertoa etukäteen että tänään saattaisi olla tapaaminen äidin kanssa, koska ei haluta aiheuttaa pettymystä. Lisäksi elätellään toivoa, että äiti raitistuisi joskus, siksi on oltu hyvin varovaisia mitä kerrottu äidistä lapselle. On sanottu, että äiti on sairas eikä siksi pysty huolehtimaan hänestä mutta rakastaa kyllä.
Äiti sai kirjoittaa lapselle kirjeitä, kunnes eräässä kirjeessä luki lapselle täysin sopimattomia väkivaltafantasioita ja oli mukana oikein piirretty kuva, mitä äiti toivoi lapsen tekevän puolestaan.
Äidin mielestä hänen lapsensa on "varastettu" ja lapselle syötetään hänestä valheita ja hänet vääryydellä vieraannutetaan omasta lapsestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huostaanotto ei ole adoptio, eikä lapsia saa estää näkemästä vanhempiaan .
Harva silti tapaa. Lapselle sanotaan että vanhempi ei välitä eikä halua tavata Vaikka näin ei ole.
Kuka sanoo? Mun äiti välitti niin ainakin paljon, että yksi perhe keskeytti sijaishuollon äidin häiriköinnin takia.
Miten äitisi häiriköi sijaisperhettä??
Hän ilmestyi päihtyneenä milloin mihin syyttelemään sijaisvanhempia lapsi varkaaksi, tuhosi heidän omaisuutta, jne. Kotiin, työpaikalle, kauppaan, yms.
No olipa välittävä äiti...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva silti tapaa. Lapselle sanotaan että vanhempi ei välitä eikä halua tavata Vaikka näin ei ole.
Kuka sanoo? Mun äiti välitti niin ainakin paljon, että yksi perhe keskeytti sijaishuollon äidin häiriköinnin takia.
Minulle ei ole kerrottu lapsen olinpaikkaa. Numero on prepaid johon saa kerran viikossa soittaa. Lapsi ei itse tiedä missä on. Aina se ei ole välittämisestä kiinni.
Tuon häiriköinti tapauksen jälkeen minunkin olinpaikka salattiin joksikin aikaa. Kun äiti sai asiansa näennäiseen järjestykseen minut palautettiin kotiin, josta seurasi jälleen uusi sijoitus.
Siis hä? Huostalapsi saa lomia kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän ilmestyi päihtyneenä milloin mihin syyttelemään sijaisvanhempia lapsi varkaaksi, tuhosi heidän omaisuutta, jne. Kotiin, työpaikalle, kauppaan, yms.
Olen miettinyt tekeväni samoin mutta en ole selvinpäin kehdannut. Nostan hattua hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai saa. Osa on jopa joka viikonloppu kotona. Yleensä kuitenkin 2-3 viikonloppua kuukaudessa ja loma-ajoilla pidempään. Ihmisillä on outo käsitys huostaanotosta. Ei ole tarkoitus erottaa lasta vanhemmasta. Lapsi voi tavata vanhempaa vaikka päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Jouduin lastenkotiin kun olin 4 luokalla ja veljeni oli 6 luokalla Sitä ennen kesällä äitini lähti jonnekkin ryyppäämään ja olin veljeni kanssa 3 viikkoa yksin. Varastimme kaupasta ruokaa ja murtauduimme myös yöllä kauppaan ja veimme kassalippaan jossa oli joku 4400 markkaa. Emme jääneet kiinni mutta sitten tuli sossutädit äitini kanssa ja sanoi että lähdemme nyt lastenkotiin. Siellä olimme veljeni kanssa 18 v ikään saakka eikä äitini tullut kertaakaan katsomaan meitä. Taisin olla jotain 27 vuotias kun näin äitini sitten eli jotain 19 vuoden jälkeen. Olin silloin sitä mieltä että olen menettänyt äitini, se ei ollut edes pahoillaan kun oli hylännyt meidät. Äiti kuoli v 2016, ihme ja kumma sillä oli rahaa 79000 euroa tileillä joten minä ja veljeni saimme ne perinnöksi.
Isäni oli lähtenyt kun olin ekalla luokalla ala asteella. Isäni näin kun olin 40 vuotias eli noin 8 vuotta sitten. Isäni ei ollut tiennyt edes että jouduimme
Tää tosi outo juttu. Ja miten isä ei tiennyt? Minä vuonna tämä tapahtunut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan ei pidä paikkaansa. Huostaanotetut lapset käyvät säännöllisesti kotilomilla, jos se vain olosuhteiden puolesta on mahdollista.
t. laitoksessa kasvanut
Minun isäni yritti kaikin keinoin pitää yhteyttä. Sijaisperhe kertoi isäni kuolleen.
Tapasin hänet vuosi sitten ensi kertaa.
T. Sijaisperheessä kasvanut 22v
Ei yrittänyt. Se valehteli sulle, kun tapasitte, koska ei halunnut kertoa totuutta eli sitä, ettei ollut vttujakaan kiinnostunut sinusta kun olit pieni. Sijaisperhehän ei päätä siitä, tapaako lapsi vanhempiaan vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin. Moni käy viikonloppuisin kotona. t: lasun sossu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan ei pidä paikkaansa. Huostaanotetut lapset käyvät säännöllisesti kotilomilla, jos se vain olosuhteiden puolesta on mahdollista.
t. laitoksessa kasvanut
Minun isäni yritti kaikin keinoin pitää yhteyttä. Sijaisperhe kertoi isäni kuolleen.
Höpö höpö. Sijaisperhe ei määrää lapsen ja vanhempien tapaamisia, vaan sosiaalityöntekijä ja nekin päätökset tehdä
Ei sun tarvitsekkaan mutta on kasa kirjauksia todisteena.Palautettuja kirjeitä. Meilejä yms
Sossuko siellä otti itseensä? Vai sijari joka varasti vauvan? Olin 2kk kun äiti teki itsarin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouduin lastenkotiin kun olin 4 luokalla ja veljeni oli 6 luokalla Sitä ennen kesällä äitini lähti jonnekkin ryyppäämään ja olin veljeni kanssa 3 viikkoa yksin. Varastimme kaupasta ruokaa ja murtauduimme myös yöllä kauppaan ja veimme kassalippaan jossa oli joku 4400 markkaa. Emme jääneet kiinni mutta sitten tuli sossutädit äitini kanssa ja sanoi että lähdemme nyt lastenkotiin. Siellä olimme veljeni kanssa 18 v ikään saakka eikä äitini tullut kertaakaan katsomaan meitä. Taisin olla jotain 27 vuotias kun näin äitini sitten eli jotain 19 vuoden jälkeen. Olin silloin sitä mieltä että olen menettänyt äitini, se ei ollut edes pahoillaan kun oli hylännyt meidät. Äiti kuoli v 2016, ihme ja kumma sillä oli rahaa 79000 euroa tileillä joten minä ja veljeni saimme ne perinnöksi.
Isäni oli lähtenyt kun olin ekalla luokalla ala asteella. Isäni näin kun olin 40 vuotias eli noin 8 vuotta s
V 1984 jouduttiin lastenkotiin veljeni kanssa. Ei isäni pitänyt yhteyttä ollenkaan sen jälkeen kun se erosi äitini kanssa. En tiennyt yhtään minne se muutti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olipa välittävä äiti...
Joo, vastoin yleistä luuloa ei näitä sijoituksia silkkaa pahuuttaan ja rahan ahneutta tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. laitoksessa kasvanut
Höpö höpö. Sijaisperhe ei määrää lapsen ja vanhempien tapaamisia, va
Miksi kukaan ottaisi itseensä siitä, että isäsi ei halunnut sina tavata? Eihän kirjeet ja meilit liity mitenkään tapaamisiin, jotka järjestetään sosiaaliviranomaisten kautta, ei sijaisperheen ja isän välillä.
Olen katkera sossuille ja lapsikylälle jotka veivät minut kotoa. Tuhosivat lapsuuteni. Vanhempien kanssa olen aikuisena tekemisissä. Sinä San a niminen sossu! Häpeä tekojasi!!!
Älkää lahjoittako rahaa näille! Tekevät pahaa enemmän kuin hyvää. Paitsi oksettavissa mainoksissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. laitoksessa kasvanut
Höpö höpö. Sijaisperhe ei määrää lapsen ja vanhempien tapaamisia, va
Jos se sun isukki oli niin kovin vastuullinen ja halusi sinusta pitää huolta, miksi et asunut isäsi kanssa, vaan sijaisperheessä? Eihän lasta huostaanoteta, jos hänellä on huoltaja, joka pystyy hänestä pitämään huolta.
Vierailija kirjoitti:
Olen katkera sossuille ja lapsikylälle jotka veivät minut kotoa. Tuhosivat lapsuuteni. Vanhempien kanssa olen aikuisena tekemisissä. Sinä San a niminen sossu! Häpeä tekojasi!!!
Älkää lahjoittako rahaa näille! Tekevät pahaa enemmän kuin hyvää. Paitsi oksettavissa mainoksissaan.
Joo, mustakin tuli 14 vuotiaana äitini paras ryyppy kaveri ja vihasin noita lapsi kaappareita eli aloin uskomaan enemmän äitiä kun niitä jotka yrittävät auttaa.
Tapaan äitiä (isä kuollut) ja olin aika pitkään katkera surkeasta lapsuudesta mutta päässyt siitä yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt tekeväni samoin mutta en ole selvinpäin kehdannut. Nostan hattua hä
Ja sitten ihmettelet miksi lapsesi on sijoitettu . . .
tunnen jo edesmenneen tyypin joka huostattiin sairauden takia muutamaksi vuodeksi,palauttivat takaisin isälleen koska sairaus oli vaikea ja parantumaton. eli sai traumoja sen huostaanoton takia ja jostain syystä halus aikuisenakin asua isänsä kanssa yhdessä. myöhemmin tyyppi sai kotihoitoa kotiin.alunperin olisi pitänyt huostaanotto jättää ja mielummin hoitajia kotikäynnille, ehkä oli ollut kaikille helpompi.perheessä oli vaikeuksia köyhyyttä ym.mutta ok välit kuitenkin ja välittämistä.
toisen tapauksen tiedän jossa äiti sairastui vakavasti ja lapset sijoitettiin.äiti saa tavata lapsia ja soittelevat puhelimella joku kodinhoitopalvelu tms.olis ehkä ollut vaihtoehto.lapset ei viihdy sijaisperheissä kun ei ole kotoisa olo ja osa sijaisperheistä tosi outoja eli joutuivat vaihtaan toiseen perheeseen.jotkut sijaisperheet kyllä yrittää estää yhteydenpidon ilmeisesti joku rahanteko mielessä osa sijaisperheistä antaa pitää yhteytttä.
Höpö höpö. Sijaisperhe ei määrää lapsen ja vanhempien tapaamisia, vaan sosiaalityöntekijä ja nekin päätökset tehdään yhdessä vanhempien kanssa Isäsi on puhunut sontaa.