Voidaanko raskausaikana ottaa hampaasta röntgenkuvaa?
Onko teiltä otettu raskaana ollessa röntgen kuvia? Millä viikolla olette silloin olleet?
Kommentit (12)
mutta ei minulle kyllä laitettu mahan päälle mitään peitteitä :/ Nyt jännittää että tekikö se lääkäri ihan fiksusti kun otti kuvan.
pieni laite jolla sut kuvattiin??
Jos niin ei mitään hätää=)
Se ei todellakaan kuvaa kuin leuat!!
kuvattiin nilkka murtumaepäilyn vuoksi rv 24 ja risat. Röntgenhoitaja laittoi lyijysuojuksen ja selitti myös, että riskialttein aika kuvaukselle on rv 9-18. Muistaakseni silloin kehittyi keskushermosto, voin kyllä olla väärässäkin. Lisäksi hoitaja sanoi, että nykylaitteet kohdistavat säteet aika pienelle alueelle, joten yhdestä kuvauksesta harvoin on haittaa, varsinkin kun se kohdistuu jollekin muulle alueelle kuin vatsaan/lantioon.
Yleensä raskausaikana otetaan vain välttämättömät kuvat, eli jos ei ole nyt tarpeellista, siirretään mieluummin myöhemmäksi. Näin ainakin tehtiin mun hammaskuvien kanssa, kun oli tarkastus 2kk ennen la:ta ja oli taas ' kuvanotto' -vuosi eikä ollut välttämätöntä niitä just silloin saada.
Voi tietenkin olla paikkakunta/lääkärikohtaisia eroja...
Minulla oli viisauden hampaassa iso reikä jota yritettiin paikata koska ei olltu aikasemmin otettu kuvaa tost hampaasta je se lääkäri ei uskaltanu vetää sitä pois ilman sitä kuvaa.
Pari viikoa sen jälkeen hammas tuli tosi kipeeksi ja he päättivät kuvata hampaan ja poistaa sen röntgen kone tuli niin tiivisti poskeen kii ett kyll oli vähät säteilyt mahalle en saanut mitään lyjytyynyä tai mikä lie on.
Rv oli silloin 18
Mutt kaikki oli kyll eilen ok kun käytiin rakenne ultrassa.
Sanna ja tyttö 19+1
Itse olen käynyt hammaslääkärissä ensimmäisen kolmanneksen aikana, ja tuolloin ei haluttu ottaa röntgeniä. Tosin sain semmoisen kuvan, että röntgeniä ei oteta ylipäätään koko raskausaikana, joten tiedä sitten millaiset säännöt sen suhteen on.
Olen itse hammashoitoalalla töissä ja meillä on ainakin se käytäsntö että kuvia ei oteta ellei ole akuutti tilanne. Suurina määrinä annetut rötgen säteet voivat vaurioittaa sikiötä ja esim koko leuan kuvat ovat tälläisiä.
Esikoisen aikana juurihoito tehtiin ns. " sokkona" , kun hammaslääkäri sanoi, ettei ota röntgenkuvia raskaanaolevalta kuin pakkotilanteessa. Nyt toisessakin raskaudessa (eri) lääkäri totesi paikkauksen yhteydessä, että tuut sitten kesällä tarkistukseen, kun et enää oo raskaana niin voidaan ottaa röntgenkuvatkin silloin. Eli meillä päin käytäntönä se, että kuvataan vain, jos pakko.
A.A. rv 33+0
No ainahan sitä säteilyä saattaa tulla mutta se mikä hammaslääkärissä on se laite jolla kuvataan niin se suuntaa niin pienelle alalle sen säteen ja kuvattava alue on tosi pieni että olen kyllä kuullut että on tehty niitä, pahempi on jos ei kuvata ja annetaan hampaan olla ja siellä pöpöt lähtee juuria pitkin leviämään..
Kuvataanhan lantiokin synnytystapa-arviossa tarvittaessa ja siinä todella säteet kohdistuvat juuri sinne missä masukki on..
Sulla kuitenkaan ei enää alkuraskaus ole kyseessä.
Olehan huoleti!
S
Itse pähkäilin samaa asiaa ja Kätilöopistolta ja hammaslääkäristä sanottiin, että esim. yhden kuvan ottaminen vastaa vain samaa säteilymäärää jonka ihminen saa normaalistikin vuodessa taustasäteilynä. Hammaskuvia otettaessa hajasäteilyä ei tule, joten hampaiden kuvaaminen on turvallista.
Ja että paha reikä suussa on raskausaikana vaarallinen, voi aiheuttaa tulehduksia, supistuksia, ja joissakin oikein vaikeissa tilanteissa sitä kautta jopa ennenaikaisen synnytyksen.
Ja että otetaanhan raskausaikana muitakin röntgenkuvia, jos on pakko, (ei tietenkään turhan päiten) vaikka sitten sieltä lantion alueeltakin.
On niin paikallinen kuvaus mutta silti ovat laittaneet sen lyijypeitteen masun päälle suojaksi.
Terveinä on lapset syntyneet=)