Ihmiset jotka ymmärtää matematiikkaa, auttakaa.
En edes tiedä miten tämä lasketaan, mutta kun toisessa ketjussa keskustellaan DNA testistä ja siinä on virheellisen tuloksen todennäköisyys 1:10 000 niin kuinka todennäköistä olisi, että sama ihminen saisi toisen virheellisen tuloksen? Tiedän että se ei ainakaan ole se sama 1:10 000? Kiitos!
Kommentit (23)
No se ei mene ihan näin, mutta voit kuitenkin mittaluokkaa hahmottaa että 2:20000
Siis jos DNA -testi antaa jonkun tuloksen ja tekee toisen DNA -testin ja saa saman tuloksen. Sitä voisi pitää jo luotettavana.
Se on 0,00000001 eli 0,0001*0,0001.
1:10000. Jos ei ole aiemmin saanut väärää tulosta, kahden väärän tuloksen saamisen todennäköisyys on 1:10000x1:10000.
Apina olen pahoillani puolestasi,tarkemmin puoliapina.
Todennäköisyys on niin mitättömän pieni ettei sitä käytännössä ole ollenkaan.
Hehe, otanta ei ole sama joka kerralla kun testaat. Tai sitten sinun tulee testauttaa suuri määrä testejä. Luulen että yhdellä testillä pärjäät kuitenkin, virheen osoittavaa eroa et tule löytämään.
Vierailija kirjoitti:
1:10000. Jos ei ole aiemmin saanut väärää tulosta, kahden väärän tuloksen saamisen todennäköisyys on 1:10000x1:10000.
Juuri näin. Eli todennäköisyys on 1: 100 000 000. Samaa suuruusluokkaa kuin voittaa lotossa päävoitto yhdellä rivillä yhdessä arvonnassa.
1:100 000 000 eli 1:100 miljoonaa.
Tä?! Käym vähän hitaalla
-Jani M.-
Kahden toisistaan riippumattoman tapahtuman yhtaikainen todennäköisyys on niiden tapahtumien todennäköisyyksien tulo eli tässä tapauksessa 1/100000000.
Se tietysti jää mietityttämään että ovatko tapaukset tosiaan toisistaan riippumattomia. Tapahtuuko "kulissien takana" jotain asiaan vaikuttavaa.
Oikeasti todennäköisyys on sama molemmilla kerroilla. Eli ekalla 1:10 000 ja tokalla sama.
Jos otat kaksi testiä, todennäköisyys että molemmilla tulee virheellinen on 1: 10 000 x1:10 000.
Jos olet ottanut jo yhden testin ja otat toisen, todennäköisyys on 1:10 000 riippumatta siitä oliko eka testi paikkansapitävä vai ei.
Kiitos kaikille jotka vastasi! Mä en ollut ihan varma meneekö se lasku kaava noin, mutta epäilin että saattaa mennä. Parempi kysyä viisaammilta ja olla vain hetken tyhmä kuin olla kysymättä ja olla mahdollisesti ikuisesti tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
No se ei mene ihan näin, mutta voit kuitenkin mittaluokkaa hahmottaa että 2:20000
Noup. Ei mene noin.
Vierailija kirjoitti:
Siis jos DNA -testi antaa jonkun tuloksen ja tekee toisen DNA -testin ja saa saman tuloksen. Sitä voisi pitää jo luotettavana.
No kyllä, mutta se ei ollut kysymys vaan kyse oli virheestä, tavallaan sama asia ja silti ei.
Vierailija kirjoitti:
Hehe, otanta ei ole sama joka kerralla kun testaat. Tai sitten sinun tulee testauttaa suuri määrä testejä. Luulen että yhdellä testillä pärjäät kuitenkin, virheen osoittavaa eroa et tule löytämään.
Hehe, tai sitten odottaa, että joku joka ymmärtää matematiikkaa vastaa.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisyys on niin mitättömän pieni ettei sitä käytännössä ole ollenkaan.
On on, mutta on sille olemassa ihan lukemakin.
Yritän vaan epätoivoisesti pitää tätä ketjua ylhäällä.