Vuonna 2000 USA oli tärkein kauppakumppani selvälle enemmistölle maailman maita, ,vuonna 2020 Kiina oli jos selvästi tärkein kauppakumppani
Vain 20 vuodessa tilanne muuttunut ihan totaalisesti.
Kiinalle suurin heidän tuotteidensa ostaja on selvästi USA kaikista maaillman maista.
Tilastojen mukaan näyttää Suomelle vielä vuonna 2020 olleen USA tärkeämpi kauppakumppani kuin Kiina, mutta en tiedä onko Suomenkin osalta jo tilanne muuttunut tämän jälkeen.
Kartalta kun katsoo nuo muutokset, niin silloin se on kyllä todella dramaattisen näköinen muutos.
Nythän Kiina avasi Peruun Etelä-Amerikkaan sellaisen jättiläismäisen modernin sataman, jonne pääsee tulemaan sellaiset jättiläismäiset kiinalaiset rahtilaivat, jotka eivät moneen satamaan pysty edes tulemaan kun ovat niin isoja.
Kommentit (18)
Ei se Kiina silti tule teitä ryssiã pelastamaan. Vajoatte paskạạn syvemmälle ja syvemmälle. Kiinalaisetkin nauravat teille, ja odottavat että saavat kaapata Siperian.
Vierailija kirjoitti:
Ei se Kiina silti tule teitä ryssiã pelastamaan. Vajoatte paskạạn syvemmälle ja syvemmälle. Kiinalaisetkin nauravat teille, ja odottavat että saavat kaapata Siperian.
No mulla ei ole kyllä Venäjän kanssa mitään tekemistä. Mutta Kiinan talouden seuraaminen sinänsä kyllä kiinnostaa.
terv. Ap
Vierailija kirjoitti:
Onneksi Trump pelastaa.
Trump onneksi toivottaa tervetulleiksi myös kiinalaisten investoinnit USA:han.
Ainakin akkutehdas CATL:n investoinnit hän toivottaa tervetulleiksi.
Kaikki amerikkalaiset poliitikot eivät halua kiinalaisten investointeja sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi Trump pelastaa.
Trump onneksi toivottaa tervetulleiksi myös kiinalaisten investoinnit USA:han.
Ainakin akkutehdas CATL:n investoinnit hän toivottaa tervetulleiksi.
Kaikki amerikkalaiset poliitikot eivät halua kiinalaisten investointeja sinne.
Ja parin vuoden kuluttua tofu-tehtaille toivotetaan tervemenoa. Hyviä esimerkkejä on Kiinan vyö- ja tiehankkeessa pilvin pimein. Rakennetaan äkkiä kökköä halvalla kehitysmaihin, jotta saataisiin vaikutusvaltaa. Mitään kestäviä tuloksia ei hankkeella ole saatu
Vierailija kirjoitti:
Voiko Kiina tallentaa Venäjän?
Eikös juoppoputinistit ole laittaneet kaiken toivonsa jo trumpin varaan? Ei taida kiina tallentaa, mutta josko edes trump.
Vierailija kirjoitti:
Kiina on parempi kuin uSa.
Kaikki ovat parempia kuin rYSYLÄ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi Trump pelastaa.
Trump onneksi toivottaa tervetulleiksi myös kiinalaisten investoinnit USA:han.
Ainakin akkutehdas CATL:n investoinnit hän toivottaa tervetulleiksi.
Kaikki amerikkalaiset poliitikot eivät halua kiinalaisten investointeja sinne.
Ja parin vuoden kuluttua tofu-tehtaille toivotetaan tervemenoa. Hyviä esimerkkejä on Kiinan vyö- ja tiehankkeessa pilvin pimein. Rakennetaan äkkiä kökköä halvalla kehitysmaihin, jotta saataisiin vaikutusvaltaa. Mitään kestäviä tuloksia ei hankkeella ole saatu
Kiinan ulkopoliitiikka ei ole interventionistista ja täten heillä on aika paljon ystäviä maailmalla.
Amerikkalaisten ulkopolitiikka on jossain päin maailmaa sen sijaan ollut hyvinkin interventionistista eli ovat aktiivisesti puuttuneet maiden sisäisiin asioihin
tai ovat määränneet erilaisia sanktioita tai talouspakotteita.
Näin he ovat hankkineet maailmalla paljon vihamiehiä (tämä ei toki varmaan koske Eurooppaa Venäjää lukuunottamatta) ja amerikkalaisiin ei oikein kauheasti luoteta.
Etenkään Etelä-Amerikassa ja Afrikassa ei luoteta amerikkalaisiin. Etelä-Amerikassa Argentiina ja Kolumbia ovat jollain tavalla USA:n liittolaisia mutta muuten on vähän heikkoa.
Kiina on aina sanonut, että älkää puuttuko meiden sisäisiin asioihin ja me emme myöskään puutu teidän sisäisiin asioihin.
Eli ulkopoliittinen linja on ollut USA:lla ja Kiinalla hyvin erilainen.
Kiina tekee kauppaa kenen kanssa vain.
Kyllä kiinalaiset ovat rakentaneet ihan kestävää infraa myös moneen maahan. Teitä, rautateitä ja satamia.
Yleensä hankkeet ovat sellaisia että ne hyödyttävät sekä Kiinaa että myös sitä toista valtiota. Tällaisia projekteja kiinalaiset mielellään toteuttavat.
Ja kun he tarjoavat myös itse jotain, niin he saavat sitä kautta myös ystäviä ja vaikutusvaltaa.
Amerikkalaisten tyyli että "tehkää niin kuin me sanomme tai sitten rankaisemme teitä" ei vain enää toimi nykypäivän maailmassa.
Tuollainen tyyli on on toiminut siinä maaimassa, jossa länsimaat ja etenkin USA pystyivät dominoimaan koko maailmaa tosi voimakkaasti.
Ei amerikkalaiset tule mihinkään valtioon, että "hei, mitäpä jos rakentaisimme teille vähän rautateitä ja satamia ja alkaisimme kehittää yhdessä talouttanne".. Ihan mahdotonta kuvitella mitään tuollaista. Eivät pysty rakentamaan rautateitä edes omaan maahansa.
Kiinassa on tietysti myös valtiollisia yrityksiä, joiden ei tarvitse mitenkään ajatella jotain lyhyen aikavälin taloudellista kannattavuutta ja amerikkalaiset taas ajattelee kaikein lyhyen aikavälin kannattavuuden perusteella, joten tietysti siinäkin suhteessa on varsin iso ero.
Jos amerikkalaiset haluavat kilpailla Kiinan kanssa, heidän tulisi muuttaa diplomaattista tyyliään myöskin toisenlaiseksi. Enemmän sanelusta yhteistyön suuntaan.
Mutta kun on kerran omaksunut jonkun tietyn ulkopoliittisen toimintatavan, niin sen muuttaminen toisenlaiseksi ei tietenkään ole helppoa.
USA:n poliitikoilla tahtoo olla vähän sellainen maailmankuva, että ulkomaiset valtiot on jaettu liittolaisiin ja vastustajiin. Ehkä ei kovin hedelmällinen lähtökohta edes ansaita suurta luottamusta maailmalla.
Perun satama on ihan valtava. Varmaan yksi maailman suurimpia satamia. Sitä rakennettiin 5 vuotta ja maksoi jotain 3 miljardia USD.
Sataman on tarkoitus palvella koko Etelä-Amerikkaa.
Sataman omistus on 60% kiinalaisella valtionyhtiöllä ja 40% omistus perulaisella kaivosyrityksellä.
Bidenin aikana julkistettiin "Build Back Better" - hanke yhdessä G7 maiden kanssa ja sen tarkoiitus oli kilpailla Kiinan infrahankkeiden ja Uuden Silkkiten kanssa. Juhlapuheissa eri maiden johtajat puhuivat siitä tosi paljon ja toistelivat tätä "Build Back Better" slogania. Peruslähtökohta oli tässä se että yksityiset voittoa tavoitteleva yritykset kuten BlackRock toteuttaisivat näitä hankkeita joissain valtioissa USA:n ja Euroopan ulkopuolella.
Käytännössä he eivät vain saaneet aikaan juuri yhtään mitään.
Koko homma jäi oikeastaan juhalpuheiden tasolle.
Tämä kuvaa hyvin Kiinan ja länsimaiden eroa. Kiinalaiset eivät noista hankkeistaan välttämättä puhu julkisuudessa juuri mitään, yhtäkkiä vain sitten joku valtavat satama valmistuu. Sama koskee myös Kiinan sisäisiä hankkeita.
Lännessä taas puhutaan hirveästi juhlapuheissa tai jossain julkisissa tilaisuuksissa mutta sitten käytännön lopputulokset jäävät usein tosi laihoiksi.
Tässä on ihan selvä kulttuurinen ero.
Kiina presidentinkin puheet poikkeavat ihan valtavasti länsimaiden valtiomiesten puheista. Kiinan presidentti viestii asiansa hyvin hienovaraisesti. Viesti on luettavissa kun sen osaa lukea, mutta ilmaisutapa on ihan toisenlainen kuin lännessä. Joillain muilla Kiinan valtion edustajilla viestintätapa saattaa olla vähän suorempi.
Kiinan presidentti viestii asiat kuulemma jopa omille alaisilleen niiin hienovaraisesti, että välillä nämäkään eivät ole ihan 100% varmoja että mitäköhän nyt piti sitten tehdä. Niillä alaisilla täytyy olla todella hyvä taju siitä, että mitä se presidentti milloinkin tarkoittaa, etteivät vahingossa tee jotakin ihan väärin!
Newsweek uutisoi tuosta Perun satamasta: "Kiinalaiset rakentaneet ison sataman USA:n takapihalle. Asia huolestuttaa."
Milläköhän ihmeen perusteella joku Peru on muka USA:n "takapiha"?
Washington DC:n ja Liman (Perun pääkaupunki) välinen etäisyys on n. 5600km.
Joten ei se nyt kyllä todellakaan ole missään USA:n takapihalla.
Muutenkin alentavaa uutisoida toisesta itsenäisestä valtiosta, että se on jonkun toisen valtion "takapiha".
Perussa on kaiken lisäksi Pro USA hallitus tällä hetkellä.
Siellä oli vasemmistolainen presidentti vallassa vuoteen 2022 asti mutta USA:n tuella se syrjäytettiin vallasta väkisin vaikka oli ihan demokraattisesti valittu henkilö.
Demokratiaa puolustaneita mielenosoittajia murhattiin myös siellä sillloin poliisin ja armeijan toimesta.
Nyt USA uhkailee tämän sataman takia tätä samaa hallintoa Perussa jonka valtaannousua he ovat itse vuonna 2022 tukeneet!!!! Miettikää kuinka hullua politiikkaa.
Perulle Kiina on todella tärkeä kauppakumppani ja Perun taloudellisten etujen vuoksi he tuskin kauheasti välittävät USA:n uhkauksista koska tuo satama todennäköisesti tuo selvää talouskasvua Perulle. USA ei ole Perulle niin kauppakumppani. USA:ssa on esittetty kantoja (Bloomberg uutisoi) että Perulle pitäisi laittaa 60% prosentin tullli koskien kaikkia niitä tavaroita jotka tulevat tuon uuden sataman kautta USA:han.
Tällä politiikallako muka on tarkoitus on saada ystäviä ja liittolaisia? Ihan oikeasti?
USA:n politiikka Etelä-Amerikassa on ollut vuosikymmeniä ihan hirveää. Ei meillä täällä Euroopassa ole asiasta mitään käsitystä tietenkään ellei ole asiaan sitten erikseen perehtynyt.
Antony Blinken kävi vierailulla Perussa ja lupasi lahjoittaa Perulle junia. Ne oli n. 40 vuotta vanhoja junia Kaliforniasta jossa jääneet tarpeettomiksi.
Eikä se ollut edes lahjoitua eli Binken ei taas tästäkään asiasta voinut puhua edes totta.
Peru osti ne vanhat junanvaunut (90kpl) ja dieselkäyttöiset veturit (10kpl) kaliforinialaiselta rautatietyhtiöltä 6 miljoonalla dollarilla.
Tässäkö oli USA:n yritys tehdä vaikutus Peruun kun samalla maassa avattiin yksi maailman suurimmista ja moderneimimista satamista jota suunniteltiin jostain 2000-luvuna alkupuolellta asti, jota rakennettiin 5 vuotta ja jonka rakentamiseen käytettiin miljardeja?
40 vuotta vanhoja junanvaunuja?
Tämä yksittäinen tapaus hyvin kuvaa konkreettisestin niitä eroja mitä on USA:n ja Kiinan poliltiikalla maailmalla.
Jos haluaa ymmärtää Kiinan vaikutusvaltaa, niin on hyvä ymmärtää tämä asia.
Jos USA olisi oikeasti halunnut vaikuttaa Peruun, niiden olisi pitänyt tulla itse rakentamaan se satama Peruun kilpailukykyisilllä ehdoilla.
Ei ne vanhat junanvaunut vaikuta mihinkään yhtään mitään.
Ja Perun hallituksen uhkailu vain vieraannuttaa koko valtion pois USA:n vaikutuspiiristä.
Kyllä se perulainen oikeistolainen eliittikin osaa laskea, että paljonko se satama tulee tuottamaan niille rahaa tulevaisuudessa.
Vielä isompi juttu kuin tuo Perun satama voi olla se, että Kiina ja Nicaragua yhteistyössä ovat rakentamassa kanavaa Nicaraguan läpi joka yhdistäisi Atlantin ja Tyynen valtameren. Tämä kilpailisi suoraan Panaman kanavan kanssa. Voi vain kuvitella minkälaisia tunteita tämä hanke herättää Washingtontissa.. :D
Alkaa kiinamania jo laantua, kun Xi ja muut kommarit paljastivat todelliset karvansa. Talouksien dekoplaaminen on täydessä vauhdissa ja kiihtyy vain. Kiinalla on edessä ankeat ajat.