Ärsyttää kun työkaverit kyselevät "miten teillä voi olla kolme 3-vuotiasta lasta". Monilapsiset perheet, varautukaa kyselytulvaan!
Kommentit (47)
Kyllä he ymmärtävät, millä mekanismilla lapsia tehdään. He ihmettelevät, kuka on niin typerä, että pukkaa penskaa toisensa jälkeen kun edellinen on hädin tuskin pillusta ulos, täysin piittaamatta palautumisesta ja jälkitarkastamisesta, ja vielä toistaa samaa virhettä. Mitään työkavereitahan sulla ei ole, koska et sä tuolta porsimiselta mihinkään töihin pääse.
Anna kun arvaan, olet samanlainen kuin minun työkaveri. Toi yhden kahvitauon aikana itse viisi kertaa esille, miten on luopunut erään elintarvikkeen käytöstä. Kunnes sai jonkun kysymään, että miksi. Ja pääsi vastaamaan, että voi että häntä ärsyttää, kun kaikki aina ihmettelevät miten voin olla syömättä tätä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kolmoset, tosin nyt jo aikuiset. Ihan mielelläni puhuin heistä.
Yleensä on ihan normaalia puhua perheenjäsenistään jonkin verran läheisimmille työkavereille. Ihmettelen, miten tuollaisesta kysymyksestä voi loukkaantua. Varsinkaan kun kolmoset eivät ole mitenkään tavanomainen asia. Tietysti ihmiset kysyvät ovatko kolmoset vai kaksoset + sisarus. Eikö olisi helpompi vain kertoa asia, tai sitten jättää lapsista puhuminen kokonaan. Tuskin kukaan tuota jatkuvasti viitsii kysellä. Riittää, kun kerran sanot.
Outoa, minulla oli aikoinaan 11 kk ikäinen esikoinen ja vastasyntyneet kaksoset, siis todella 3 kpl 3v ikäisiä (tietty kaksosten syntymästä kolmen vuoden kuluttua eikä syntymän hetkellä, joku tähän kohta puuttuu) eikä kukaan ole ikinä ihmetellyt asiaa. Ei kauhistelua, ei ihastelua, ei kummastelua.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kolmoset, tosin nyt jo aikuiset. Ihan mielelläni puhuin heistä.
Musta olis ollut tosi kiva kuulla heistä. :)
Perheessä ja suvussa kaksosia, myös identtisiä. Mielenkiintoista seurattavaa, esim. miten 2 ulkonäöltään mieltei erottamatonta voi olla niin erilaisia persoonallisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö kukaan empatisoi? Mun lasten syntymävuodet ei ole mikään hauska arvailupeli työkavereille, enkä jaksaisi olla koko ajan vastaamassa kysymyksiin.
ap
Voi että ihan aamusta iltaan kysellään minkäikäisiä lapsia sinulla on. Ei koskaan muilta ihmisiltä kysellä tällaisia.
Vierailija kirjoitti:
No, yleensä vaikka kolmoset on todella harvinaiset. Ja ei sekään, että saa kaksoset ja vuoden sisään siihen vielä yhden lapsen ennen tai jälkeen, ole yleistä! Muutenhan ei voi olla kolmea kolmivuotista lasta perheessä!
Sijaislapsia voi olla.
Meillä on kolme ihan eri vuosina syntynyttä lasta ja usein kysytään, minkä ikäisiä lapsemme ovat. Ihan normaali kysymys. Samoin jos on kolme kolmevuotiasta, niin on aika ymmärrettävää, että ihmiset kysyvät ovatko kolmoset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, yleensä vaikka kolmoset on todella harvinaiset. Ja ei sekään, että saa kaksoset ja vuoden sisään siihen vielä yhden lapsen ennen tai jälkeen, ole yleistä! Muutenhan ei voi olla kolmea kolmivuotista lasta perheessä!
Sijaislapsia voi olla.
Tai eläinlapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö kukaan empatisoi? Mun lasten syntymävuodet ei ole mikään hauska arvailupeli työkavereille, enkä jaksaisi olla koko ajan vastaamassa kysymyksiin.
ap
Voi että ihan aamusta iltaan kysellään minkäikäisiä lapsia sinulla on. Ei koskaan muilta ihmisiltä kysellä tällaisia.
Ei kun hältä kysellään minä vuonna 3-vuotiaat on syntyneet. Ite arvaisin että 2019 eli 5 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käyn aina uusien ihmisten kanssa saman keskustelun.
- moi! Onko sulla lapsia
- joo, mulla on kolme x-vuotiasta
- siis häh, kolme x-vuotiasta
- niin, mulla on kolmoset
- no huh, on siinä ollut varmaan hulinaa kun olivat pieniä
- *nyökyttelee* joo, olihan siinä, mutta kyllä niille oli paljon seuraakin toisista
Tämän jälkeen harvoin tarvii lapsiin palata. Asia on loppuunkäsitelty muutamalla lauseella.
Miksi joillekin on niin tärkeää tietää, onko toisella lapsia vai ei?
Se nyt on vaan semmoista smalltalkia ja tutustumista.
Täällä jaksat kuitenkin kirjoitella aiheesta, muttet työkavereille vastata. Mitä empatiaa tarvitset. Onko kotona raskasta?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kolme ihan eri vuosina syntynyttä lasta ja usein kysytään, minkä ikäisiä lapsemme ovat. Ihan normaali kysymys. Samoin jos on kolme kolmevuotiasta, niin on aika ymmärrettävää, että ihmiset kysyvät ovatko kolmoset.
Niinpä. Se on vaan sellaista tavanomaista ihmisten välistä vuorovaikutusta jutella toisten kanssa. Lapset, lemmikit, työpaikka, ehkä harrastukset jne on semmoisia aika tavallisia asioita joista on tapana puhua. Siis sen perinteisen säätilan, tai työpaikan kahvihuoneen "mitä sulla on tänään lounaaksi"-keskustelun lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käyn aina uusien ihmisten kanssa saman keskustelun.
- moi! Onko sulla lapsia
- joo, mulla on kolme x-vuotiasta
- siis häh, kolme x-vuotiasta
- niin, mulla on kolmoset
- no huh, on siinä ollut varmaan hulinaa kun olivat pieniä
- *nyökyttelee* joo, olihan siinä, mutta kyllä niille oli paljon seuraakin toisista
Tämän jälkeen harvoin tarvii lapsiin palata. Asia on loppuunkäsitelty muutamalla lauseella.
Miksi joillekin on niin tärkeää tietää, onko toisella lapsia vai ei?
Se nyt on vaan semmoista smalltalkia ja tutustumista.
Eipä tulisi mieleen kysyä ventovieraalta onko hänellä lapsia. Mitä väliä sillä edes on?
Mulla on 2kpl 3 vuotiaita ja 1kpl nelivuotias.
Töissä kukaan ei kysele lapsista mitään, ei edes työkaverit joilla itsellään saman ikäisiä lapsia.
Ihan parasta kun töissä voi olla töissä, eikä tartte vatvoa kotiasioita sielläkin!
M44
Vierailija kirjoitti:
ap
Onko joku niistä adoptoitu viidakosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ne kaikki on syntyny samana vuonna
No tuota ne juuri kyselee, ja vastaan sinullekin: EI KUULU SULLE!
ap
Miksi otat asian puheeksi, ellet halua huomiota sille?
Harvaa oikeasti edes kiinnostaa työkaverin lapset muutoin kuin kohteliaisuudesta ja saadessaan siitä tuollaisen vastauksen niin seuraavaksi mietit, miksi ihmisiä ei kiinnosta sinun asiasi.
On siinä uudella ihmisellä suu auki. Ensimmäiset sanat mitä toiselta kuulee on onx sul lapsii??