Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalainen menestysresepti 2024 OFFICIAL

Vierailija
21.11.2024 |

Mtv:n kanavalla alkoi toissapäivänä uusi kausi "Suomalainen menestysresepti"-sarjaa. Edellisiltä vuosilta tutut tuomarit Jyrki Sukulan johdolla mukana ja ensimmäisessä jaksossa valittiin ruokainnovaatio-semifinalisteja.

Tämä on ollut suosikkiohjelmani siitä alkaen kun ensimmäinen kausi julkaistiin eli viitisen vuotta sitten.

Tällaisisa innovaatioita oli tarjon ensimmäisessä jaksossa. En viitsi spoilata kertomalla mitkä viisi näistä pääsivät semifinaaliin. Haluaisin mielipiteitänne?

- sienijerky (osterivinokkaasta tehty)

- herkkupirtelö (kolme eri makua: mansikkajuusto, suklaabrownie, korvapuusti)

- autentic döner from Finland (kolme makua: muikku, kana ja nauta-karitsa)

- notkea vuusto (juokseva vegaanijuusto esim. kastikkeeseen tai pizzaan)

- pizzamuffinsi (nimi kertoo kaiken,suolainen versio)

- miitles-valmisruoka (lihaton ja kalaton valmisruoka)

- säilykevalmisruoka ja jälkiruokasäilyke

- viljaton piirakkapohja (perunakuitujauheesta tehty)

- taikinapatukka (kolme makua: kaura,kardemumma ja pipari)

- röstivohveli (perunaraasteesta tehty vohveli)

Kommentit (2006)

Vierailija
881/2006 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi muuten kaupoissa on vaikka kuinka monta salaattia missä on lihaa, mutta kasvissyöjille salaatit on minimissä. Lihansyöjät harvemmin salaatteja edes puputtaa.

Kasvissyöjille ja vegaaneille suunnattuja salaatteja tarvitaan lisää. Eikä vastaukseksi kelpaa feta tai juustosalaatti.

Mikä proteiiniksi?

Papuja, soijaa, härkistä, quornia, oumphia, vaihtoehtoja löytyy. Kasviksia. Parsakaalissakin on proteiinia. Vegaanijuustoja.

Näkyy olevan ainakin Hetkellä ja Vialla vegaaniset lounassalaatit.  Ns.lämminruokaeineksiä olisi useammalta valmistajalta, kuten myös mm. peruna-, coleslaw-, sienisalaattia. Ateriaakohti  suositus Prot. N.20g. ja aterian painoksi n. 320g.    Parsakaalissa on prot. 2.8g/100g, joten saadaksesi siitä tavoitemäärät 20g proteiinia, tulisi syödä 700g.   Vrt. Broilerissa prot. N. 22.4 g/100g. 20g prot. Tulee 90g broilerfileestä. 230g jää kasvikunnan osuudeksi tuohon ateriaan.    Toki laskelmat karrikoituja, kasvissyöjän lautasella on muitakin prot lähteitä kuin parsakaali ja sekasyöjän lautasella muitakin -kasvikunnasta peräisin olevia - prot. lähteitä kuin broileri.  Mutta esimerkki valaisee, miten haastavaa kasvissyöjän on koota riittävä proteiinimäärä lautaselleen.

Vierailija
882/2006 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Happy soup -keitot, Reblin leivät, Twisted oats -puurot ovat myös yhä myynnissä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
883/2006 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vanhojen kausien tuotteita on vielä markkinoilla? Linssikeitto ainakin

Ainakin Fallerot, Köftikset, kalamakkarat ja -tassut, pakastekeksitaikinat, Boltsit, ehkä Jemma- tölkkiruokia.  Nämä tuli mieleen, muitakin varmaan on.

Muita olen myös ostanut mutta kalamakkaraa en ole syönyt ensimaistamisen jälkeen. 

Tää kalamakkara oli kyllä yksi kauheimmista kaupan tuotteista mitä oon ikinä maistanut.. huhhuh.

Vierailija
884/2006 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla yhä myynnissä myös se villiyrttipesto. Mites ne tahinismoothiet? 

Vierailija
885/2006 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi muuten kaupoissa on vaikka kuinka monta salaattia missä on lihaa, mutta kasvissyöjille salaatit on minimissä. Lihansyöjät harvemmin salaatteja edes puputtaa.

Kasvissyöjille ja vegaaneille suunnattuja salaatteja tarvitaan lisää. Eikä vastaukseksi kelpaa feta tai juustosalaatti.

Saattaa olla kysynnän ja tarjonnan laki vaikuttamassa. Kaupat toimivat kannattavuusperiaatteella.

Vierailija
886/2006 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites Äidin patukat, vieläkö on myynnissä? Se kaurapasta taisi kadota, ja chiavanukkaat. Ja kalaleikkeleet. 

Vierailija
887/2006 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin niitä viime viikolla Viikin Prismassa, eli on yhä myynnissä. Itse maistoin kerran, ja omaan makuun oli aivan karmaiseva maku, en pystynyt juomaan edes sitä yhtä, meni viemäriin.

Vierailija
888/2006 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites Äidin patukat, vieläkö on myynnissä? Se kaurapasta taisi kadota, ja chiavanukkaat. Ja kalaleikkeleet. 

Jos tarkoitat kalatassuja, niitä löytyy, mullekin kelpaa.  Mutta tosiaan mausteinen kalamakkara ruuanloppuja mulla ei yleensä biojätteeseen mene, mutta nämä meni. Oon kuullut jonkun kyllä tykkäävän ihan kylmänäkin.

Vierailija
889/2006 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä proteiiniksi?

Papuja, soijaa, härkistä, quornia, oumphia, vaihtoehtoja löytyy. Kasviksia. Parsakaalissakin on proteiinia. Vegaanijuustoja.

Taitaisi olla menekki aika pieni, koska suurin osa kasvissyöjistäkin on lakto-ovoja, jotka ei noihin vegaanijuustoihin koske, kun maidosta tehty on parempaa. Moni meistä myös välttää noita kovasti prosessoituja lihankorvikkeita. Eli vegaanisista proteiinikomponenteista jäisi lähinnä erilaiset pavut ja linssit ja tofu.

Tosin kyllä täällä Stadissa on myynnissä vegaanisiakin salaattityyppisiä, hiljattain söin juuri jotain falafel-hummubowlia joka oli kylmänä syötävä lounasruoka ja hyvää olikin.

Vierailija
890/2006 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin niitä viime viikolla Viikin Prismassa, eli on yhä myynnissä. Itse maistoin kerran, ja omaan makuun oli aivan karmaiseva maku, en pystynyt juomaan edes sitä yhtä, meni viemäriin.

Ruokitko viemärirottia tahinismoothiella?  Tykkäsivätkö? Missäpäin asut?  Hkin Kalliossa? Siellähän viemärirotat hyppivät WC-pöntöstä.  Minä olisi vienyt biojätteeseen.  

Vierailija
891/2006 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Happy soup -keitot, Reblin leivät, Twisted oats -puurot ovat myös yhä myynnissä. 

Ei enää kauaa.

Vierailija
892/2006 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanijuustoissa ei ole proteiinia. Suolaa ja rasvaa kylläkin.

Vierailija
893/2006 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee itse. Näinhän joutuvat oikeat ruoka-allergikkoperheetkin tekemään. 

Lihansyöjätkö on niin avuttomia etteivät osaa itse tehdä salaatteja joita eivät juurikaan syö?

Kannattaako mainostaa lukutaidottomuuttaan? Etkö osannut mieltää, mitä tarkoittaa ruoka-allergia? Mahtaa olla vaikeaa sinun elämäsi noin vajaalla ymmärryksellä.

Vierailija
894/2006 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tarkoitat kalatassuja, niitä löytyy, mullekin kelpaa.  Mutta tosiaan mausteinen kalamakkara ruuanloppuja mulla ei yleensä biojätteeseen mene, mutta nämä meni. Oon kuullut jonkun kyllä tykkäävän ihan kylmänäkin.

En tarkoita tassuja vaan leikkeleitä, olisko ollut Leikkala nimeltään. Ei ollut Roy niiden kehittäjä. Olivat ohuita siivuja, leivän päällä käytettäväksi. 

Vierailija
895/2006 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tarkoita tassuja vaan leikkeleitä, olisko ollut Leikkala nimeltään. Ei ollut Roy niiden kehittäjä. Olivat ohuita siivuja, leivän päällä käytettäväksi. 

Muistan "Leikkalan". Meidän kauppaan tänne itäiseen Hämeeseen tuli niitä kisan jälkeen viiveellä yhden kerran ja samantien poistuivat valikoimista. Ennätin kyllä maistaa ja tykkäsin.

Vierailija
896/2006 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin että röstivohveli on valmiiksi paistettu pakaste jonka voi vaan pannulla paistaa, näytti olevan taikinapala joka itse paistetaan vohveliraudassa. Muuten, harvoilla on kotona vohvelirauta. 

Kaura-ateria voi olla ihan syötävä. 

Vierailija
897/2006 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin että röstivohveli on valmiiksi paistettu pakaste jonka voi vaan pannulla paistaa, näytti olevan taikinapala joka itse paistetaan vohveliraudassa. Muuten, harvoilla on kotona vohvelirauta. 

Vohvelirauta ei ole välttämättömyys. Sen voi paistaa ihan tavallisella paistinpannulla. Mietin vaan, että mikä siinä se innovaatio on? Iät kaiket (ainakin minun ikäiset +60v) raastettua perunaa on paistettu pannulla tai joskus "juhlallisemmin" vohveliraudalla. Ja sellaisenaan maukas ja halpa herkku. Miten lienee sitten hinnoiteltu tuo ahvenanmaalainen röstivohveli...?

Vierailija
898/2006 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paistinpannu röstivohvelille kelpaa myös.  

Vierailija
899/2006 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paistinpannu röstivohvelille kelpaa myös.  

Jatkan: idea että valmis vohveli pinnalta hyvin rapea ei onnistuisi, jos olisi paistettu jo tehtaalla ja kuluttajalle myynnissä muovitettuna. Olisi pehmeä lettu. 

Vierailija
900/2006 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vohvelirauta ei ole välttämättömyys. Sen voi paistaa ihan tavallisella paistinpannulla. Mietin vaan, että mikä siinä se innovaatio on? Iät kaiket (ainakin minun ikäiset +60v) raastettua perunaa on paistettu pannulla tai joskus "juhlallisemmin" vohveliraudalla. Ja sellaisenaan maukas ja halpa herkku. Miten lienee sitten hinnoiteltu tuo ahvenanmaalainen röstivohveli...?

Onneksi teikäläiset 60+ on kohta haudassa, niin ei tarvitse enää kauan tulla pätemään "kyllä mekin kasvatettiin itse kanoja ja nyljettiin ne ennen kouluunlähtöä, vaikka piti hiihtää järven selän yli 20 km". 

Hirveästi porua siitä, että tuotteet ovat turhia, koska niitä voi valmistaa itse alusta asti halvemmalla. Miksi te katsotte ohjelmaa, jos valmisruuat ärsyttävät niin paljon? Luuletteko, että jossain vaiheessa Suomalaiseen menestysreseptiin tulee tuote, joka on ihan uusi vihannes, juures tai marja, kun ilmeisesti millään tavalla (puoli)valmiiksi prosessoitu ei kelpaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi