Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas se alkaa, auraajien kiittely ja ylistäminen kun tekevät vain työtään

Vierailija
21.11.2024 |

"Olipa taas hieno käydä kaupassa, kun kassaneiti piippasi ostokset niin hienosti. Kiitos kassat!!"

Miksi tällaisia kommentteja ei näe?

Sen sijaan auraajia ylistetään kun hekin tekevät vain työtään. Työtä josta heille maksetaan. Heitä ylistetään aivan kuin he olisivat jotakin pyhimyksiä, jotka aamuyöllä vääntäytyvät ylös palvelemaan pyyteettömästi yhteiskuntaa. Miksi? Ovatko ihmiset todella näin tyhmiä?

Ja joo, onhan se kiva että aurataan. Yhtälailla kun kassa palvelee, siivoaja siivoaa tai hammaslääkäri poraa reikiä. Tottakai kiitän heitäkin, mutta miksi auraajien ympärillä on tällanen ihmeellinen kultti?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ehkä siitä syystä, että se kassaneiti vaan lähtee vuoronsa loputtua kotiin ja toinen kassaneiti tulee tilalle. Auraaja taas herää keskellä yötä töihinkutsuun ja hyppää rattiin, auraa niin pitkään urakalla kuin on aurattavaa vaikka 8 tuntia olisi tullut täyteen jo monta tuntia sitten. Hattua pitää nostaa noille uurastajille.

Joo tekevät vain työtään, mutta eivät käy töissään vain sitä työvuoroa ja lähde kotiin.

Niin, hehän saavat tekemästään työstä edelleenkin korvauksen, myös ylitöistä. AP

Ja työlainsäädännön mukaan ylitöihin ei voi paikottaa, vaan niihin täytyy olla työntekijän suostumus.

Kyllä mä mielelläni kiitän sellaista työntekijää, joka tois

Tällaiset urakoitsijat ei tosiaan taida olla työlainsäädännön piirissä, se voidaan kiertää niin, ettei tehdä työsopimusta eikä makseta palkkaa, vaan tehdään urakkasopimus tai toimeksianto, ja maksetaan palkkiota. Silloin ei työaikalaki päde. Ja voidaan vaatia tekemään töitä niin kauan, että työ on tosiaan tehty. 

Tiedän tämän, koska itse olen toimeksiantosopimuksella ja saan palkkiota. Ei koske työaikalait mua. 

Lisään vielä, että myöskään yrittäjiä ei tietenkään työaikalaki koske. 

Vierailija
42/54 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliso auraa lunta. Täällä maalla yksityisteillä; eli haja-asutusalueilla, joissa tiekunnat järjestävät aurauksen.

Saatu palaute, silloin kun sitä tulee, on paljolti kielteistä. Toisin kuin kuvittelisin, aurauksen voi tehdä monella tapaa. Kaikkia ei voi miellyttää yhtä aikaa.

Harvat ihmiset antavat positiivista palautetta. Vasta silloin otetaan yhteyttä, kun jokin on huonosti.

Kuitenkin viime yönäkin mies on lähtenyt puolen yön jälkeen liikkeelle, jotta tiet on auki lumesta aamuun mennessä töihin menijöille ja muille kulkijoille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saispas esim siivojat, bussikuskit, hoitajat, lastentarhan "tädit" yms muut samanlaista vuolasta kiittelyä joka päivä

No jokainen voi aloittaa omalta kohdaltaan. Minä kiitän töissä siivoajaa, kun hän lähtee mun työpisteeltä. Kiitän bussikuskia. Kiitän hoitajan vastaanotolta lähtiessä. Ja kiitän tarhatätiä ainakin kun jotain erityistä on, esim, ovat tehneet äitienpäiväkortit. 

Joka päivä en tosiaan kiitä tarhan"tätiä". Pitäisikö? Ehkäpä. Tavallisesti sanon heippa, huomisiin, mutta voisihan sanoa "kiitos taas tästä päivästä, huomisiin".

Toden totta!

KIITOS sinulle, että sait minut ajattelemaan tätä asiaa. ;)

Mä itse siivoan ja tarjoilen työkseni, ja varmaan ammatinkin myötä on tullut jatkuva kiittely, toki muakin kiitellään paljon ja kasvatuskin on aikanaan kannustanut olemaan aina kohtelias. Mutta se hyvän kierre, minkä se on tuonut tullessaan....!

Musta on aidosti kiva tehdä ihmiset iloisiksi, tulen itse hyvälle tuulelle sekä siitä että kiitoksista ja nykyäänkin, vaihdevuosienkin myllerryksessä olen pidetty työkaveri - ja pidän itse työstäni edelleen, vaikka ne kivat ja kohteliaat potilaat ovat vähenemään päin. Jatkan silti valitsemallani linjalla. Be the change you want to see in the world, sanoi eräs kyseenalainen mies aikanaan. 

Vierailija
44/54 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä siksi että 99% ajasta he saavat vain pelkkää paskaa niskaan, kun Pirkko ei ihan ymmärrä sitä että kymmenen minuuttia lumimyräkän jälkeen se aurakuski ei ole vielä ehtinyt auraamaan juuri hänen pihatietään.

En ole Pirkko, mutta minä toivon, että aurakuskia ei näkyisi mailla halmeilla, kun se tukkii aina pihatien. 

Vierailija
45/54 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas epäkiitollinen lähtökohta. Kyllä minä kiitän ihan kaikkia palveluammateissa olevia sujuvasta palvelusta jo ihan siinä palvelun yhteydessä, vaikka tekevät vain työtään. Jos saan poikkeuksellisen hyvää palvelua, laitan siitä vielä jälkikäteen positiivista palutetta.

Vierailija
46/54 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä siksi että 99% ajasta he saavat vain pelkkää paskaa niskaan, kun Pirkko ei ihan ymmärrä sitä että kymmenen minuuttia lumimyräkän jälkeen se aurakuski ei ole vielä ehtinyt auraamaan juuri hänen pihatietään.

En ole Pirkko, mutta minä toivon, että aurakuskia ei näkyisi mailla halmeilla, kun se tukkii aina pihatien. 

Niin, siinäpä oiva esimerkki siitä että ei sitä aurakuskia yleensä juurikaan kiitellä. Työ pitää olla tehtynä, mutta kukaan ei saisi nähdä kun sitä työtä tehdään.

Vierailija
47/54 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ehkä siitä syystä, että se kassaneiti vaan lähtee vuoronsa loputtua kotiin ja toinen kassaneiti tulee tilalle. Auraaja taas herää keskellä yötä töihinkutsuun ja hyppää rattiin, auraa niin pitkään urakalla kuin on aurattavaa vaikka 8 tuntia olisi tullut täyteen jo monta tuntia sitten. Hattua pitää nostaa noille uurastajille.

Joo tekevät vain työtään, mutta eivät käy töissään vain sitä työvuoroa ja lähde kotiin.

Niin, hehän saavat tekemästään työstä edelleenkin korvauksen, myös ylitöistä. AP

Ja työlainsäädännön mukaan ylitöihin ei voi paikottaa, vaan niihin täytyy olla työntekijän suostumus.

Kyllä mä mie

Elykeskus antaa könttäsumman kauden alussa. Jos on paljon aurattavaa kauden aikana, viivan alle jää vähemmän 

Vierailija
48/54 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saispas esim siivojat, bussikuskit, hoitajat, lastentarhan "tädit" yms muut samanlaista vuolasta kiittelyä joka päivä

Olen useinkin moikannut ja kiitellyt siivoojaa portaikossa ja heittänyt kättä Nyssen kuskille tullessa ja mennessä. Lapseni tarhan hoitajia olen tainnut lähes joka päivä kiitellä "lauman hoidosta" poisviedessäni. Kyllä ne he ovat kriittisiä henkilöitä normi elämässä mut olisiko se Lumiauramies se kriittisin jonka toimet ratkaisevat sen tuleeko päivästä kakka vaiko ....

Vierailija
49/54 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmänhän näkee ja kuulee haukkumista. Tulevat herättämään kolistelullaan liian aikaisin ja per-kele kun eivät ole vieläkään auranneet pihaa ja teitä kun olen 6.50 töihin lähdössä. Vaikka ajattelen, että ne jotka heräävät kolisteluun ja ne jotka eivät pääse lähtemään töihin auratusta pihasta lienevät eri henkilöitä, niin hyvässä lykyssä auraajien olisi oltava kaikilla pihoilla samaan aikaan noin 6.40-6.50 ja kaikkien teiden ja pihojen aurauksen pitäisi tapahtua samaan aikaan.

Eikä taida olla yksittäisen auraajan päätettävissä, mistä tiestä tai kadusta aloittaa, päätökset tehdään ylempänä, joten yksittäisen auraajan haukkuminen ei muuta aurausjärjestystä.

Kyllä se on kerrostaloalueella aika rasittavaa, kun auraus alkaa jo kolmen-neljän maissa joka ikinen aamu. 

Toki olen kiitollinen että homma hoituu, mutta aika inhimillistä minusta olla väsynyt auran ääniin. 

Voisihan sitä listaa vähän kierrättää, eli välillä aurataan joku muu asuinalue ennen toista? Pääväylät ym. nyt erikseen. 

Vierailija
50/54 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se aina kiva kuulla kiitosta työstään. Minulle on sanottu siivoojana suoraan asiakkaan puolelta ja onhan se kiva kuulla. Et taida itse kuulla kiitosta työstäsi?

En ole ap mutta myös siivoojia voisi kiitellä julkisesti Facessa. 

Mä kuulisin kiitokset mieluiten aina suoraan. Tulee varmemmin perille :)

En aina tiedä, kuka on siivonnut vaikka kaupan käytävät.

Vierailija
51/54 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä siksi, että se kassa, hammaslääkäri tai siivoojakaan eivät välttämättä pääse töihin ja sinua palvelemaan, jos aurakuskit jäävät himaan.

Tämä toimii molempiin suuntiin. Ei aurakuskikaan pitkään auraa, jos hampaat mätänee suuhun. 

Vierailija
52/54 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
53/54 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisit tarkoittaa, että taas se haukkuminen ja mollaaminen alkaa!!

Vierailija
54/54 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, ketä tai mitä tahoa on "kiittäminen" siitä, kun kaupungissa osa kaduista oli eilen ihan auraamatta. Ei edes mitään pikkukatuja ollut ne. Missään ei myöskään liikkunut aurauskalustoa.

Täällä maalla aurauskalusto liikkui niin kauan kuin oli aurattavaa. Meidän pihankin kävi auraaja viimeistelemässä vielä ohi kulkiessaan, kun meni kotiinsa. Vaikka hyvin tuon kanssa olisi pärjännyt muutenkin.

Motari oli myös hyvässä iskussa.

P.S. Täältä on melkein 100 km matkaa sinne kaupungin auraamattomille kaduille, joten ei täkäläisten maajussien kannata lähteä Valtroillaan sinne köröttelemään. Luulisi lähempääkin kalustoa löytyvän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme