Taas se alkaa, auraajien kiittely ja ylistäminen kun tekevät vain työtään
"Olipa taas hieno käydä kaupassa, kun kassaneiti piippasi ostokset niin hienosti. Kiitos kassat!!"
Miksi tällaisia kommentteja ei näe?
Sen sijaan auraajia ylistetään kun hekin tekevät vain työtään. Työtä josta heille maksetaan. Heitä ylistetään aivan kuin he olisivat jotakin pyhimyksiä, jotka aamuyöllä vääntäytyvät ylös palvelemaan pyyteettömästi yhteiskuntaa. Miksi? Ovatko ihmiset todella näin tyhmiä?
Ja joo, onhan se kiva että aurataan. Yhtälailla kun kassa palvelee, siivoaja siivoaa tai hammaslääkäri poraa reikiä. Tottakai kiitän heitäkin, mutta miksi auraajien ympärillä on tällanen ihmeellinen kultti?
Kommentit (54)
Kiitän kyllä ihan kaikkia minua palvelleita ihmisiä. aurakuskia on vaan tosi vaikea kiittää kasvotusten kun olen nukkumassa silloin kun hän tuossa pihassa tai kadulla pyörii. Jäteauton kuskia sentään joskus pääsee moikkaamaan.
Auraajien palkan maksaa kaupunki eli veronmaksajat.
Ja kyllä, ensimmäisenä aurataan silmäätekevien kotien edustat ja viimeisenä köyhien työttömien jos ollenkaan. Ei tarvitse sitten ihmetellä jos köyhät työttömät ei tule lähitöihinkään kun jalka on katki auraamattomien ja hiekottamattomien teiden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
On vain olemassa joko hyviä auraajia ja todella huonoja auraajia. Toisilla on silmää. Silti heillekin sattuu niitä inhimillisiä kommelluksia. Käsikolana nähnyt monenlaista auraa. Sekä 9 eri kiinteistöhuollon toimintaa asukkaana. Aurakuskiksi voi tulla tänävuonna se hahmotushäiriöinen kaveri, joka jättää pelastustielle tukkivaa vanaa ja tuhoaa pihan kanttikivet. Tai se tyyppi. Joka hahmottaa koko kiinteistön metrin lumikinoksen alta.
Ja sit on ne ihmiset jotka valittaa niin hyvistä, kuin huonoistakin kuskeista. Koskaan ei ole hyvä mieli.
Kanttikivet näkyy aika huonosti sieltä lumen läpi, että voi niitä aurauskeppejä sinne pihallekin laittaa ja mitä muuten tuohon tulee, niin kukaan ei näe sitä pihaa ja sen kinoksen alla olevia asioita lumen läpi. Jollekin se piha voi olla tuttu, mutta sitten voi olla kuski, joka näkee sen ekaa kertaa ja silloin valkoisena lumierämaana.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä siksi että 99% ajasta he saavat vain pelkkää paskaa niskaan, kun Pirkko ei ihan ymmärrä sitä että kymmenen minuuttia lumimyräkän jälkeen se aurakuski ei ole vielä ehtinyt auraamaan juuri hänen pihatietään.
Joopajoo, en todellakaan ole todistanut tällaista. Ennemminkin juuri yltiöpäistä kehumista. Jokainen kiillottelee omaa sädekehäänsä kilpaa kehuen näitä.
Vierailija kirjoitti:
Auraajien palkan maksaa kaupunki eli veronmaksajat.
Ja kyllä, ensimmäisenä aurataan silmäätekevien kotien edustat ja viimeisenä köyhien työttömien jos ollenkaan. Ei tarvitse sitten ihmetellä jos köyhät työttömät ei tule lähitöihinkään kun jalka on katki auraamattomien ja hiekottamattomien teiden vuoksi.
Köyhät työttömät lähitöissä :DD
Vierailija kirjoitti:
Kiitän kyllä ihan kaikkia minua palvelleita ihmisiä. aurakuskia on vaan tosi vaikea kiittää kasvotusten kun olen nukkumassa silloin kun hän tuossa pihassa tai kadulla pyörii. Jäteauton kuskia sentään joskus pääsee moikkaamaan.
"palvelleita"... Eli tarkoittanet eteesi palkkaa vasten työskennelleitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ehkä siitä syystä, että se kassaneiti vaan lähtee vuoronsa loputtua kotiin ja toinen kassaneiti tulee tilalle. Auraaja taas herää keskellä yötä töihinkutsuun ja hyppää rattiin, auraa niin pitkään urakalla kuin on aurattavaa vaikka 8 tuntia olisi tullut täyteen jo monta tuntia sitten. Hattua pitää nostaa noille uurastajille.
Joo tekevät vain työtään, mutta eivät käy töissään vain sitä työvuoroa ja lähde kotiin.
Niin, hehän saavat tekemästään työstä edelleenkin korvauksen, myös ylitöistä. AP
Ja työlainsäädännön mukaan ylitöihin ei voi paikottaa, vaan niihin täytyy olla työntekijän suostumus.
Kyllä mä mielelläni kiitän sellaista työntekijää, joka toisten mukavuuden takia venyy. Sä et varmaan kiitä sellaista työntekijää, joka vaikkapa palvelee sinua
Itseasiassa kuntien ja kaupunkien sopimuksissa on että urakoitsijoiden on PAKKO aurata ne tiet, vaikka väkisin. Ei siinä kuunnella onko auraajalla kivaa vai ei. Ja he kyllä ymmärtävät pelin hengen kun ovat alalle ryhtyneet. Ja samoin he myös tietävät että kesällä onkin sitten hiljaisempaa ja pienempää palkkaa, siksi puurtavatkin. Rahan takia.
Vierailija kirjoitti:
Enemmänhän näkee ja kuulee haukkumista. Tulevat herättämään kolistelullaan liian aikaisin ja per-kele kun eivät ole vieläkään auranneet pihaa ja teitä kun olen 6.50 töihin lähdössä. Vaikka ajattelen, että ne jotka heräävät kolisteluun ja ne jotka eivät pääse lähtemään töihin auratusta pihasta lienevät eri henkilöitä, niin hyvässä lykyssä auraajien olisi oltava kaikilla pihoilla samaan aikaan noin 6.40-6.50 ja kaikkien teiden ja pihojen aurauksen pitäisi tapahtua samaan aikaan.
Eikä taida olla yksittäisen auraajan päätettävissä, mistä tiestä tai kadusta aloittaa, päätökset tehdään ylempänä, joten yksittäisen auraajan haukkuminen ei muuta aurausjärjestystä.
Joo, viideltä aamulla ei saa tulla mun talon eteen auraamaan, mutta kun lähden töihin seitsemältä, pitää teiden olla aurattu. Näinhän moni ajattelee.
Ei hele.. taasko se alkaa, en kestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"palvelleita"... Eli tarkoittanet eteesi palkkaa vasten työskennelleitä?
Ihan ketä vaan joka suorittaa jonkinlaisen tehtävän josta minulle on apua tai iloa. Siivoojaa silloin harvoin kun hän osuu toimistooni samaan aikaan. Ruokalan naista kun hän rahastaa lounaasta. Puhelimessa toimittajan laskutusyhteyshenkilöä kun hän auttaa selvittämään sekavaa laskua. Jotain randomia tyyppiä joka pitää ovea auki kun olen tulossa sisään. Kuljettajaa joka antaa kaistan vaihdossa tilaa. Miestäni kun hän tuo silmälasini.
Onko tässä jotain kovinkin vaikeaselkoista jolle kulle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä siksi että 99% ajasta he saavat vain pelkkää paskaa niskaan, kun Pirkko ei ihan ymmärrä sitä että kymmenen minuuttia lumimyräkän jälkeen se aurakuski ei ole vielä ehtinyt auraamaan juuri hänen pihatietään.
Joopajoo, en todellakaan ole todistanut tällaista. Ennemminkin juuri yltiöpäistä kehumista. Jokainen kiillottelee omaa sädekehäänsä kilpaa kehuen näitä.
Onhan tässäkin niiden väheksymistä. Saa kuvan, ettei niitä saisi kehua.
kuinka sä sitten sitä auramiestä kiität? Kun kerroit tietysti kiittäväsi myös hammaslääkäriä etc.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ehkä siitä syystä, että se kassaneiti vaan lähtee vuoronsa loputtua kotiin ja toinen kassaneiti tulee tilalle. Auraaja taas herää keskellä yötä töihinkutsuun ja hyppää rattiin, auraa niin pitkään urakalla kuin on aurattavaa vaikka 8 tuntia olisi tullut täyteen jo monta tuntia sitten. Hattua pitää nostaa noille uurastajille.
Joo tekevät vain työtään, mutta eivät käy töissään vain sitä työvuoroa ja lähde kotiin.
Niin, hehän saavat tekemästään työstä edelleenkin korvauksen, myös ylitöistä. AP
Ja työlainsäädännön mukaan ylitöihin ei voi paikottaa, vaan niihin täytyy olla työntekijän suostumus.
Kyllä mä mielelläni kiitän sellaista työntekijää, joka toisten mukavuuden takia venyy. Sä et varmaan kiitä se
"Itseasiassa kuntien ja kaupunkien sopimuksissa on että urakoitsijoiden on PAKKO aurata ne tiet, vaikka väkisin. Ei siinä kuunnella onko auraajalla kivaa vai ei. "
Niin, kyllä. Tosin se aura-auton kuljettaja onkin sitten yleensä joku muu kuin se sopimuksen urakoitsija. Ja kyllä kyllä itse on alalle ryhtynyt ja rahan takia kuten kuka tahansa muukin työssäkäyvä, mutta jos hetken tästä kotitoimistostani käsin asiaa mietin, niin kyllähän he venyvät lumimyräkän aikaan aivan hemmetisti. On ihan kiitoksen paikka.
Aika paljon minusta saa lukea hehkutusta ja kiittelyä esim jonkun konsertin tai urheilusuorituksenkin jälkeen. Nehän varmaan tekevät tooosi raskasta työtään ihan rakkaudesta lajiin vaan?
Okt asukkaana sellaisessa mutkassa että on muuten aivan jäätävän hyvä homma kun kunnan aura tuossa kääntyy. Toisilla se lykkää vain lumet tontille. Toki tässäkin, mutta vallin saa tässä liittymässä vartissa pois.
Vierailija kirjoitti:
Saispas esim siivojat, bussikuskit, hoitajat, lastentarhan "tädit" yms muut samanlaista vuolasta kiittelyä joka päivä
No jokainen voi aloittaa omalta kohdaltaan. Minä kiitän töissä siivoajaa, kun hän lähtee mun työpisteeltä. Kiitän bussikuskia. Kiitän hoitajan vastaanotolta lähtiessä. Ja kiitän tarhatätiä ainakin kun jotain erityistä on, esim, ovat tehneet äitienpäiväkortit.
Joka päivä en tosiaan kiitä tarhan"tätiä". Pitäisikö? Ehkäpä. Tavallisesti sanon heippa, huomisiin, mutta voisihan sanoa "kiitos taas tästä päivästä, huomisiin".
Toden totta!
KIITOS sinulle, että sait minut ajattelemaan tätä asiaa. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä mielelläni kiitän sellaista työntekijää, joka toisten mukavuuden takia venyy. Sä et varmaan kiitä se
Kyllä mä mielelläni kiitän sellaista työntekijää, joka toisten mukavuuden takia venyy. Sä et varmaan kiitä sellaista työntekijää, joka vaikkapa palvelee sinua
Itseasiassa kuntien ja kaupunkien sopimuksissa on että urakoitsijoiden on PAKKO aurata ne tiet, vaikka väkisin. Ei siinä kuunnella onko auraajalla kivaa vai ei. Ja he kyllä ymmärtävät pelin hengen kun ovat alalle ryhtyneet. Ja samoin he myös tietävät että kesällä onkin sitten hiljaisempaa ja pienempää palkkaa, siksi puurtavatkin. Rahan takia.
Tällaiset urakoitsijat ei tosiaan taida olla työlainsäädännön piirissä, se voidaan kiertää niin, ettei tehdä työsopimusta eikä makseta palkkaa, vaan tehdään urakkasopimus tai toimeksianto, ja maksetaan palkkiota. Silloin ei työaikalaki päde. Ja voidaan vaatia tekemään töitä niin kauan, että työ on tosiaan tehty.
Tiedän tämän, koska itse olen toimeksiantosopimuksella ja saan palkkiota. Ei koske työaikalait mua.
tunnen aurakuskeja ja juteltu auraamisesta, niin tekevät ympäripyöreitä päiviä, kirjaimellisesti
Mä kuulisin kiitokset mieluiten aina suoraan. Tulee varmemmin perille :)