17v nuorien muutto etävanhemman luokse
Tietääkö joku varmaksi, voiko 17v nuori tehdä itse osoitteenmuutoksen ilman, että muuttoilmoitukseen täytyy saada molempien huoltajien suostumus?
Googlailemalla tuli esille että yli 15v voi tehdä ilmoituksen itse, mutta onko se todellisuudessa näin?
Nykyinen lähivanhempi ei anna nuoren muuttaa ennen täysi-ikäisyyttä koska menettää elatustuen. Nuori on muuttoa suunnitellut ja haaveillut jo monen vuoden ajan. Onko osoitetta mahdollista saada muutettua ilman että täytyy mennä käräjien kautta?
Kommentit (4)
Sukupuolia ei taas mainita että äiti vai isä. Miksi haluaa etävanhemman luokse. Onko enemmän tilaa vai mikä. Mitä jos ei haluakaan olla siellä. Et kai ole ollut liian vaativa, ei? Miksi lähelle ei saa omaa asuntoa hänelle, eikö ole jossain vaiheessa jo sen ikäinen vai sinne muualle.
Kyllä voi tehdä ihan itse verkkopankkitunnuksilla. Oma lapsi on tehnyt.
Mitä väliä sukupuolilla?
On halunnut muuttaa jo vuosia, koska ei voi hyvin lähivanhemman luona. Lähivanhempi pahasti narsistinen, jatkuva uhkailu, kiristys, syyllistäminen kaikesta. Useampia lapsia ja useampia lasuja. Haluaa muuttaa turvallisen aikuisen luokse jota ei tarvitse pelätä, mutta lähi tekee asiasta niin vaikeaa ja hankalaa kuin vain ikinä voi. Ehkäpä nuori ei koe olevansa vielä valmis muuttamaan omilleen ja sen vuoksi muuttaa etävanhemman luokse missä saa asua niin pitkään kuin tarvitsee ja missä huolehditaan että nuori saa myös ulkopuolista keskusteluapua ja tukea mitä tarvitsee
15v voi tehdä itse. Löytyy ihan DVV sivuilta.