Onko Kemi Lappia? Puolison kanssa riita
Ratkaiskaa riita, arvon palstalaiset! Toinen on hämääntynyt kaupungin omasta markkinoinnista ja lumilinnasta yms, minä taas ajattelen että Lappi alkaa napapiiriltä ja Kemi on tehdaskaupunki Oulun lähellä. Kumpi on oikeassa?
Kommentit (600)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän oikeat lappilaiset ajattelevat siitä, että Kemin sanotaan olevan Lapissa? Onko täällä ketään aidosti Lapissa asuvaa, mitä ajatuksia ketju herättää?
Olen oikea Lappilainen ja Kemi on osa Lappia
No ei ole kovin kauaa ollut. Ennen se oli Peräpohjolaa. Mutta nykyään kun Lapin maakunta on laajentunut , niin siihen se kuuluu. Mutta kuka sen näkee lappilaisena? En minä ainakaan. Olenkin vanhanaikainen. Mi Ulla Lapin alueella on vähän lappilaista tunnelmaa.
No sinä Ulla saat kuvitella mitä haluat siellä Kallion betonikuutiossas
Kemi oli kai vuoteen 1809 Västerbottenin lääniä ?
Ainakin Tornio oli ja Tornio
Raja meni Kaakamojoessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, vaan se on pohjalainen paikkakunta. Onhan tamperelaisetkin hämäläisiä, vaikka ne kuuluu Pirkanmaan maakuntaan eikä Kanta-Hämeeseen.
Pirkanmaata kutsuttiin ennen Pohjois-Hämeeksi.
Korvatunturi ja joulupukki on venäjäläisiä. Kemi on perämeren persreikä ja Sveitsikin on Hyvinkäällä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haukipudas ja Ii ovat Lappia ihan kartankin mukaan. Luontokin on juuri kuten Lapista.
Karua. Ei vehreää.
Kuinkas Pudasjär
////
Se on Koillismaalla.
Luonto muuttuu vehreämmäksi kun mennään kauemmas Lapista Oulun seudulta. Koillismaa on Koillismaa.
Ok. Komea vaakuna muuten! Tuo mieleen Lapin, vaikka ei tarpeeksi pohjoisessa olekaan. Koillismaa voisi melkein olla oma alueensa kaiketi, joskin Pohjanmaata tuo läänillill
////
Kyllä se onkin ihan oma alue, se on Koillismaa ja sehän onkin tosi viisaasti määritelty. Täysin nappiin.
Luonto on Kuusamossa täysin epätyypillinen kuin koko Suomessa. Kaikkea löytyy, harvinaisia kasveja, villieläimiä joka lähtöön, ilman muuta myös porot viihtyvät Kuusamossa.
Hyvin harvinainen on eläin, jos se ei löydä Kuusamon luonnosta turvallista asuinsijaa.
Lisäksi eläimet saavat nauttia maailman puhtaimmasta ilmasta.
Oikea arvio olisi, että Kuusamo kuuluu Venäjään, mutta eipä vaan kuulu. Kuusamossa asuu ihmisiä muutaman km päässä Venäjän rajasta.
Siksi kolonialistit lähetettiin Kuusamoon.
Venäjän rajojen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän oikeat lappilaiset ajattelevat siitä, että Kemin sanotaan olevan Lapissa? Onko täällä ketään aidosti Lapissa asuvaa, mitä ajatuksia ketju herättää?
Kukahan täällä uskaltaa enää määritellä itseään lappilaiseksi. Mutta olen Rovaniemeltä, ja minusta Kemi kuuluu Lappiin. Kemi on ihan eri asia kuin Oulu, joka on selvästi jo Pohjanmaata. Murre on yksi, joka tekee Kemistä lappilaisen. Toinen asia on, että kun Kemi on kasvanut kaupungiksi, niin sinne on suurin osa ihmisistä muuttanut Lapin alueelta, ja ovat syntyjään lappilaisia. Ei ne ole etelästä sinne muuttaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merilappia muistaakseni. Omasta mielestäni "oikea" Lappi alkaa jostain Sodankylän korkeudelta
Eli Rovaniemeäkään et laske Lapiksi?
En, enkä Kemijärveä, jossa olen asunutkin joskus. Ne on jotain eteläläisempää Lapin maakuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haukipudas ja Ii ovat Lappia ihan kartankin mukaan. Luontokin on juuri kuten Lapista.
Karua. Ei vehreää.
Kuinkas Pudasjär
////
Se on Koillismaalla.
Luonto muuttuu vehreämmäksi kun mennään kauemmas Lapista Oulun seudulta. Koillismaa on Koillismaa.
Ok. Komea vaakuna muuten! Tuo mieleen Lapin, vaikka ei tarpeeksi pohjoisessa olekaan. Koillismaa voisi melkein olla oma alueensa kaiketi, joskin Pohjanmaata tuo läänillill
////
Kyllä se onkin ihan oma alue, se on Koillismaa ja sehän onkin tosi viisaasti määritelty. Täysin nappiin.
Luonto on Kuusamossa täysin epätyypillinen kuin koko Suomessa. Kaikkea löyty
Kuusamo, nyt kutsuu mua Kuusamo. Alan ymmärtää tuota Dannyn kappaletta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukahan täällä uskaltaa enää määritellä itseään lappilaiseksi. Mutta olen Rovaniemeltä, ja minusta Kemi kuuluu Lappiin. Kemi on ihan eri asia kuin Oulu, joka on selvästi jo Pohjanmaata. Murre on yksi, joka tekee Kemistä lappilaisen. Toinen asia on, että kun Kemi on kasvanut kaupungiksi, niin sinne on suurin osa ihmisistä muuttanut Lapin alueelta, ja ovat syntyjään lappilaisia. Ei ne ole etelästä sinne muuttaneet.
Kuinkas Tornio, enemmän sekin taitaa Lappia kuin Pohjanmaata olla sieltä pohjoisesta nähtynä (se helsinkiläinen)?
Muistan erään ihanan sadun jota minulle luettiin kun olin ihan pieni. Se kertoi pikkutytöstä jonka nimi oli Tähtisilmä.
Tähtisilmä asui jossakin hyvin kaukana Lapissa.
Lumoava satu.
Muualta Suomesta ei voitaisi kirjoittaa lapsille sellaisia tarinoita.
Vierailija kirjoitti:
Kemi on Lapin portti! Rajakaupunki Lapin taikamaan ja tavallisen maailman välissä. Tykkään Kemin lumilinnasta ja jäänmurtajasta. Ei se ihan mitä tahansa tavallista Suomea kyllä ole minusta, vaan vähän jo Lappia. Se murrekin on sellaista sie-mie-kieltä. En tiedä miten kemiläiset itse tuon kokevat, varmaan heiltä kannattaisi kysyä itseltäänkin.
Kemistä oon ja kehtaan sanua. Kemi on minusta Lappia. Tärkeitä asioita on meri ja lumilinna. Jos joku haluaa jakaa Lappia osiin, niin voisihan Kemi olla vaikka Meri-Lappia, erotukseksi Tunturi-Lapista.
Kehä kolmonen on raja siitä alkaa Lappi. Pysykää vaan poissa stadista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkas Tornio, enemmän sekin taitaa Lappia kuin Pohjanmaata olla sieltä pohjoisesta nähtynä (se helsinkiläinen)?
Tornio on ainakin murteensa puolesta osa Lappia. - Rovaniemeläinen
Kainuussa on vaikuttava suuri taideteos.
Hiljainen kansa.
Kuvastaa tosi hyvin suomalaisia henkisesti, ei pelkästään kainuulaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kemi on Lapin portti! Rajakaupunki Lapin taikamaan ja tavallisen maailman välissä. Tykkään Kemin lumilinnasta ja jäänmurtajasta. Ei se ihan mitä tahansa tavallista Suomea kyllä ole minusta, vaan vähän jo Lappia. Se murrekin on sellaista sie-mie-kieltä. En tiedä miten kemiläiset itse tuon kokevat, varmaan heiltä kannattaisi kysyä itseltäänkin.
Kemistä oon ja kehtaan sanua. Kemi on minusta Lappia. Tärkeitä asioita on meri ja lumilinna. Jos joku haluaa jakaa Lappia osiin, niin voisihan Kemi olla vaikka Meri-Lappia, erotukseksi Tunturi-Lapista.
Niinhän ne matkailutyypit ovat jakaneetkin. Kemi on sen mukaan Meri-Lappia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tornio on ainakin murteensa puolesta osa Lappia. - Rovaniemeläinen
Tuossa aiemmin kirjoitin Lapin maakunnan kunnista, joissa ei puhuta mietä ja sietä eikä h:n päälle. Ovatko ne Lappia?
Kemi ei ole Lappia. Periaatteessa voisi ajatella että Kemijoki erottaa Lapin muusta Suomesta, mutta Kemin kaupunki on reilusti Kemijoen etelärannalla.
Ollut kiinnostava ketju. Okei, muutama sivu meni aivan älyttömässä vänkäämisessä, mutta sitten päästiin taas asiaan.
Tämän pohjalta ap:lle vastaus: Kemi on Lappia. Se ei ole tunturi-Lappia eikä sitä satujen ihmemaan Lappia, mutta Lappia silti. Paikka, joka erottaa Lapin tavallisesta Suomesta.
Rajatapauksia on sitten tietysti muitakin, jotka eivät enää ole ihan Pohjanmaata, mutta eivät totisesti Lappiakaan, kuten Koillismaa.
Muttq näin se on. Kemi on Lappia ja siitä koilliseen se vain paranee.
Ei taida oikein Kuusamokaan olla - portti Lappiin sanotaan.
Ehdin vasta tänään katselemaan vastauksia, ja täällähän on paljon keskustelua :) Näyttää siltä, että kummatkin oltiin vähän oikeassa...Ja kumpikin vähän väärässä. Vähän enemmän taisin nähdä kommentteja, joissa linkattiin Wikipediasta kartta Lapista...Eikä Kemi siihen kuulunut ;)
Ja älkää huolehtiko, "riitamme" oli leikkimielinen! Toisin kuin teillä täällä. Sitä ihmettelen että aloitus sai alapeukkuja? Vaikka tosi moni oli kanssani samaa mieltä ja suuper moni kommentoija perusteli hyvin, että minkä takia Kemi ei ole oikeasti lappia. Mutta sovitaan, että totuus on jotain siltä väliltä ;) AP
Viipuri oli. Hieno kaupunki, Karjalan helmi, ja menetettiin juuri tästä syystä kun oli liian lähellä mainitsemaasi paikkaa.
Tallinna ja Helsinki voisi olla kaksoiskaupunki. Olisi Helsingilläkin sitten historiaa ja vanhakaupunki (juu, olen helsinkiläinen).