Etätöiden kiistattomat edut ovat mm. nämä:
1. Se miten paljon yritykset säästävät etätöillä kun ei tarvita enää kalliita konttoreita (ja konttorikalusteita)...
2. Ja miten suuri etu yrityksille on se että työntekijät eivät tartuta toisiinsa konttorilla kaikkia sesonkitauteja kuten oksennustaudit, flunssat ja muut epidemiat...
3. Jos ilmastoa pitää pelastaa niin kaikki mikä on pois yksityisestä ja julkisesta liikenteestä pelastaa ilmastoa, työmatkailu taas tuhoaa ilmastoa...
Mutta mm. HR johtajilla on kauhea tarve saada ihmisiä konttorille pelkäävät töidensä muuten vähenevän huomattavasti, tämä on suuri motiivi asiassa... ja sitten ovat narsistiset / mikromanageeraavat johtajat jotka haluavat ihmiset konttoreille jotta voivat istua selän takana ja käytännössä tuhota kaiken kehityksen ja luovuuden toimillaan... ja lisäksi konttoreita kauppaavat yritykset, konttorikalusteita kauppaavat yritykset yms. toki vastustavat etätöitä aina...
Kommentit (9)
Sama oli koronan aikana. Koulu ja työpaikkakiusaajat kärsivät mielentervesyongelmista kun eivät päässeet toteuttamaan itseään.
Etätyö on parempi vaihtoehto siksi, koska avokonttorissa ei pysty keskittymään omaan työhönsä toisten pulinoiden ja muiden häiriötekijöiden takia. Näin olen monelta kuullut.
Ei ehdi siivoomaan ja leipomaan ellei ole etätöissä
Onneksi itse olen töissä firmassa (it) jossa keskeinen osa firman ympäristöohjelmaa on etätyön suosiminen. Itse olen tehnyt pääosin etätyötä jo yli 10 vuotta, ja koronasta asti 100% etätyötä, en enää edes asu samassa kaupungissa kuin konttori.
Muutenkin meidän hommissa se konttorilla istuminen on yleensä hyödytöntä, koska tiimit on usein hyvin maantieteellisesti hajautuneita. Hyödyttäisikö se paljon, jos minä istuisin Helsingin konttorissa, tiimin tamperelainen Tampereen, pari oululaista siellä, intialaiset Intian konttoreilla, viron vahvistukset Tallinnassa? Ei tosiaan hyödyttäisi mitään, koska etänähän sitä kumminkin pitäisi kommunikoida niiden kanssa, jonka kanssa oikeasti tekee projektityötä.
(Ja vastoin toimistokiinteistöjä omistavien puheita, mm. uusien perehdytys, innovointi, ideointi onnistuvat aivan mainiosti täysin etänä, kun etätyöhön on totuttu, työvälineet on kunnossa ja kaikilla on tahto saada se homma toimimaan)
Vierailija kirjoitti:
Sama oli koronan aikana. Koulu ja työpaikkakiusaajat kärsivät mielentervesyongelmista kun eivät päässeet toteuttamaan itseään.
Usko tai älä, kiusatut ja ahdistuksesta kärsivät voivat myös huonommin, kun elämänpiiri kapeutui entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Etätyö on parempi vaihtoehto siksi, koska avokonttorissa ei pysty keskittymään omaan työhönsä toisten pulinoiden ja muiden häiriötekijöiden takia. Näin olen monelta kuullut.
Minä taas en etätöissä pysty keskittymään, kun tekemättömät kotityöt vaivaavat ja lapset tulevat koulusta.
Juuri oli mielenkiintoinen uutinen ruotsalaistutkimuksesta, jonka mukaan koululaiset pärjäävät koulussa paremmin, jos he kulkevat itsenäisesti koulumatkan, kuin jos vanhemmat kuskaavat heitä. Happi ja liikunta päivän aluksi terästää kognitiivisia toimintoja. Pätee varmasti myös työntekijöihin.
Koronasta asti 100% etätöitä. Siinä on säästynyt jo nyt melko monta litraa bensaa ja tuntia turhaa autossa istumista puhumattakaan auton raaputtelua jäästä ja lumesta parkkisella sekä kotona että töissä. En myöskään voi häiritä kollegoita huutelemalla sermin yli joutavanpäiväisiä, mitä kuitenkin aina joskus tapahtui. Sairaa en ole juuri koskaan koska taudit ei tartu kun ei näe juurikaan ihmisiä.
up