Onko partiolaisten pakko myydä joulukalentereita?
Jotenkin hiukan härskiltä tuntuu tämä että lapset pakotetaan kaupustelutyöhön ja myymään aika kalliita kalentereita. Monta kertaa on pakko kieltäytyä. Jotkut raukat aivan yksinään tuolla ostareilla haahuilevat ja toivovat että löytyisi edes yksi ostaja. Vähän tuntuu että hyödynnetään sitä että lapsille on niin vaikea sanoa ei ja tuottaa pettymys ns hyvän asian äärellä.
Kommentit (48)
En todellakaan usko että monikaan lapsi kokee omakseen tuota touhua, siksi vähän epäilen että siihen hommaan painostetaan.
Ja kenen lie pomon taskuihin rahat menevät, vai onko tämä asia edes ollenkaan avoin mihin sitä rahaa kerätään? Muuta kuin että partiolle.
Viime vuonna oli pakko ostaa kun sukulaislapsi äitinsä kanssa tuli käymään ovella. Tänä syksynä sain tekstarin että ilmoita jos haluat ostaa. Että pakkohan se on taas vähistä rahoistaan ostaa
Mä hellyin tänään, kun todella ujon oloinen pieni poika tuli myymään Citymarketin aulassa. En mä sillä kalenterilla mitään tee, mutta en voinut vaan tuottaa pettymystä, kun näin miten hän joutui kokoamaan kaikki voimansa että uskalsi tulla kysymään haluaisinko ostaa joulukalenterin.
Aikuiset kerjää rahaa käyttäen lapsia apunaan. Hävetkää jos osaatte!
Vierailija kirjoitti:
Mua aina harmittaa kun näen niitä pikkusia palosammuttimen kokoisia lapsia kalentereita myymässä ja itsellä ei ole varaa ostaa
Minulla sama tilanne ja siksi joudun vastaamaan:" Minulla on jo kalenteri" vaikka on vain ilmaisjakelu sellainen ja haluaisin auttaa partiolaisia. 😢
Kalentereiden myynti on lippukunnalle tärkeä tulonlähde, jolla mahdollistetaan kohtuuhintainen harrastus lapsille. Kenenkään ei ole pakko myydä, mutta kai siinä on vähän kilpailun makua kun kaverikin myy. 12 kpl myynnillä saa tonttumerkin ja kyllä meidänkin lapset niitä hampaat irvessä myi. Myymättä jääneet saa kyllä palauttaa ja lasten käymässä partiossa siihen suhtauduttiin ilman mitään draamaa, partiolippukunnissa voi tietenkin olla eroja.
Eivät lapsiraukat uskalla kieltäytyä myynnistä? Aivopestyjä partioon ja voivat pelätä mitä sanotaan jos ei myy niitä?
Vierailija kirjoitti:
Mä hellyin tänään, kun todella ujon oloinen pieni poika tuli myymään Citymarketin aulassa. En mä sillä kalenterilla mitään tee, mutta en voinut vaan tuottaa pettymystä, kun näin miten hän joutui kokoamaan kaikki voimansa että uskalsi tulla kysymään haluaisinko ostaa joulukalenterin.
Joo tota mä just tarkoitan. Tällaista kuviotako me halutaan palvella?
Vierailija kirjoitti:
Eivät lapsiraukat uskalla kieltäytyä myynnistä? Aivopestyjä partioon ja voivat pelätä mitä sanotaan jos ei myy niitä?
Näin juuri. Valtaosa ala-aste ikäisistä lapsista on ujo ja ihmisten ilmoilla julkisuudessa yksinään esillä ollessa eivätkä myöskään uskalla vastustaa partion johtajia.
Ymmärtäisin touhun jos kalenterit maksaisivat Esim 3 €. Kynnys ostaa olisi huomattavasti matalampi ostajia olisi enemmän ja tuotto varmasti runsaampi. Kalliit hinnat vain kiukustuttavat.
Mä myyn kummitytön puolesta.
Töissä laitan viestin jääkaapin oveen, saan n 20-30 tilausta ja taloyhtiön fb hen.
Joka vuosi on myyty 50 kpl.
Kummityttö on tosi ujo ja arka, saa aina jonkun maininnan partiossa. Työpaikan mä hoidan, kotona mennään yhdessä käymään ostajilla
Vierailija kirjoitti:
Mä myyn kummitytön puolesta.
Töissä laitan viestin jääkaapin oveen, saan n 20-30 tilausta ja taloyhtiön fb hen.Joka vuosi on myyty 50 kpl.
Kummityttö on tosi ujo ja arka, saa aina jonkun maininnan partiossa. Työpaikan mä hoidan, kotona mennään yhdessä käymään ostajilla
Tekeekö kaikki muutkin työntekijät, joilla lapsia partiossa, samoin?
Ja Miksi ihmeessä et vain vie niitä kalentereita työpaikallesi? Ei nyt ole ihan uskottava kertomus..
Mua harmittaa se kalenterin kova hinta. Kuitenkin kyseessä jopa aika tylsä kuvakalenteri. Jos olisi parin euron hintainen, niin ostaisin. Samoin tuotto ei käsittääkseni mene suoraan lapsille vaan välikädet käyvät ottamassa omansa ensin.
Tuen mielelläni lasten harrastuksia kun siihen on mahdollisuus. Noilla kaupusteluilla saadaan pidettyä hinnat sen verran alhaalla, että useampi pystyy osallistumaan. Etenkin tykkään yhden työkaverin lasten tukemisesta: järkevää tavaraa järkevään hintaan ja kaikki tuotto suoraan näiden lasten joukkueelle. Ei siis edes minkään seurapampun kukkaroon (ja tosiaan kysyin meneekö millainen osa seuralle, niin sanoi ettei euroakaan, koska seura ottaa vain tietyistä myynneistä jonkun osuuden).
Minä ostin eilen. Onneksi kymppi ei minun taloutta kaada, voin ostaa joka vuosi. Oli suloinen poika äitinsä kanssa myymässä
Vierailija kirjoitti:
Mua harmittaa se kalenterin kova hinta. Kuitenkin kyseessä jopa aika tylsä kuvakalenteri. Jos olisi parin euron hintainen, niin ostaisin. Samoin tuotto ei käsittääkseni mene suoraan lapsille vaan välikädet käyvät ottamassa omansa ensin.
Tuen mielelläni lasten harrastuksia kun siihen on mahdollisuus. Noilla kaupusteluilla saadaan pidettyä hinnat sen verran alhaalla, että useampi pystyy osallistumaan. Etenkin tykkään yhden työkaverin lasten tukemisesta: järkevää tavaraa järkevään hintaan ja kaikki tuotto suoraan näiden lasten joukkueelle. Ei siis edes minkään seurapampun kukkaroon (ja tosiaan kysyin meneekö millainen osa seuralle, niin sanoi ettei euroakaan, koska seura ottaa vain tietyistä myynneistä jonkun osuuden).
No sitten kyllä ei ole järkeä tukea ainakaan kenenkään sellaisen jolla ei ole varaa kustantaa tällaista harrastusta omille lapsilleen edes sitä myötä, että se harrastus on hiukan halvempi kaupusteluiden myötä. Sitten ei pääse itse eikä omat lapset oikein saamapuolelle missään vaiheessa.
Niitähän saa netistä tilattua ja tuoton saa ohjattua haluamalleen lippukunnalle.
Äiti ja partiojohtaja pakottaa itkevät tytön myymään kalenteria. Äidistä tulee marttyyri ellei tyttö myy kalenteria tai isästä pojalle? Totuus aikuisista. Miksi lapset joutuvat vaarallisesti ovelta ovelle anelemaan rahaa. Ellei ole tuttuja.
Mua aina harmittaa kun näen niitä pikkusia palosammuttimen kokoisia lapsia kalentereita myymässä ja itsellä ei ole varaa ostaa