Miksi päihderiippuvaiset valtaavat kaupunkien keskustoja?
Tänään keskustassa käydessäni näin miten yksi puliukko asettautui makaamaan ehkä keskustan ainoalle penkille. Valtasi koko penkin. Hänellä varmasti on jossain yösija ja koti, koska mukana ei ollut minkäänlaisia varustuksia, joita kodittomilla voisi nähdä. Ei laukkuakaan. Hieman kauempana yksi keppinsä kanssa huojuen kävelevä naispuolinen iäkäs ihminen sanoi vierellään olijalle pyörtyvänsä kohta jos ei pääse istumaan ja tuossa ainoassakin penkissä makaa pultsari eikä sitä uskalla mennä häiritsemään, kun on kuitenkin aggressiivinen.
Ymmärän sen, että päihdepuolen henkilöt ja henidän auttajansa yrittävät hokea mantralla "kaupunki kuuluu kaikille" ihmisiltä suvaitsevaisuutta päihteitä käyttäviä kohtaan, mutta miten voi olla suvaitsevainen, kun päihdehnekilö itse ei yhtään ajattele muita ihmisiä. Mitä jos penkille olisikin jättänyt vaikka yhden istumapaikan jollekin vanhukselle, joka sitä olisi tarvinnut. Mitä jos olisikin jjäänyt kotiinsa makaamaan sohvalle sen sijaan, että siirtyy kaupungin keskustaan makaamaan? Ymmärrän,e ttä kaikenlaisten nistien kodit voivat olla paikassa, jossa on suurempi riski joutua vaikka ryöstön kohteeksi, mutta sitä suuremmalla syyllä voisi ajatella muitakin. Tulin samalle paikalle noin tuntia myöhemmin ja siellä se sama tyyppi edelleen makasi penkillä. Kulman takaa tuli poliisiauto, joten ehkä hän pääsi sitten miekkahotelliin häiriköimään hotellin seiniä, mene ja tiedä.
Ymmärrän, että kirjoitukseni saa aikaan herneiden nenään vetämisen monelle, mutta ihan oikeasti miettikää. Kun viimeisenkin penkin on pultsarit vallanneet, niin se johtaa siihen, että se viimeinenkin penkki viedään pois.
Kommentit (88)
Penkkejä on liian vähän. Penkkejä pitäisi sijoittaa niin, että osa on syrjemmällä kauppojen lähettyvillä. Penkkejä tarvitaan myös muualla kävelyreittien varrella. Kun penkkejä poistetaan ainoat jäljelle jätetyt penkit ovat ruuhkaisia.
Kaupunkisuunnittelussa voisi huomioida erilaiset penkeillä istujat niin, että penkkejä sijoitellaan moniin eri paikkoihin. Esimerkiksi alkoholin juojia varten voisi sijoittaa osan penkeistä vähiten haittaa aiheuttavaan paikkaan.
Vanhuksille on niitä rollaattoreita, missä on penkki. Mummo on hyvä ja hankkii sellaisen, niin ei tarvitse kilpailla puiston penkeistä
Ja joo, itseäkin ärsyttää, kun puistoista ei voi nauttia ns. kunnon kansalaisena vaan aina kun istahtaa johonkin, kohta on joku kaljatölkin kanssa vieressä haisemassa. Kerran istuin itse piknik-viltillä, niin minua luultiin nistiksi ja tultiin kyselemään onko kaikki hyvin...
Täytyy tyytyä vaan kävelemään ja retkeilemään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen ajattelun sujuvoittamiseksi aivoilla on taipumus luokitella ja lokeroida. On paljon helmpompaa jakaa ihmiset tarkkarajaisiin ryhmiin.
Kun näille omasta mielestään "kunnon ihmisille" kerrotaan, että päihderiippuvainen voi olla heitä hoitava lääkäri tai lapsen päiväkodin täti, heidän maailmankuvansa menee rikki.
Noissa keskustojen päihdeporukoissa ei todellakaan ole lääkäreitä tai lastenhoitajia.
Niin, he narkkaavat reseptilääkkeillä salaa tai sepittäen. Ei se että on ammatti kerro mitään henkilön "kunnollisuudesta". Kätilöosastolla 1/10 vaikutti edes puoliksi tolkulliselta, ei-sadistiselta psykolta
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksille on niitä rollaattoreita, missä on penkki. Mummo on hyvä ja hankkii sellaisen, niin ei tarvitse kilpailla puiston penkeistä
Ja joo, itseäkin ärsyttää, kun puistoista ei voi nauttia ns. kunnon kansalaisena vaan aina kun istahtaa johonkin, kohta on joku kaljatölkin kanssa vieressä haisemassa. Kerran istuin itse piknik-viltillä, niin minua luultiin nistiksi ja tultiin kyselemään onko kaikki hyvin...
Mikä on "kunnon kansalainen"?
Se kaljanjuoja voi olla juristi tai tohtori.
Päihdejengi pitäisi hävittää vaikka jätehuollon toimesta. Sinne vaan kyytiin ja kippaus kaatopaikalle. Mokoma saasta kuuluu sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juristi tai tohtori ei juo kaljaa.
Niissä keskustojen penkeillä makaavissa on paljon kodittomia, jotka nukkuu öitä parkkihalleissa, asunnottomien suojissa tai toisten nurkissa. Eipä niillä ole muuta paikkaa kuin aina se, mihin pysähtyvät annoksensa nauttimaan. On niitäkin joilla on asunto ja hyvillä säillä päivä menee siellä kadulla tai puistossa kaveriporukassa. Mutta aina siinä on sitä porukkaa, jolla ei oikeasti ole omaa kotia. Miksi noi oikein hakeutuu julkisiin paikkoihin, niin varmaan asuvat lähistöllä, jos on oma kotikin. Ei ne juopot ja nistit yleensä omasta kodistaan kovin pitkälle pääse vaan asuvat siinä 0-2 kilometrin säteellä. Lähimpään puistoon jämähtävät.
Jos paikka haisee kuselle ja on epämääräisten örinää tai lojumista, niin äänestän jaloillani. Mun ei ole pakko katsella tämän porukkaa edesottamuksia.
Samaa mieltä on moni muukin ja he kiertää nämä paikat kaukaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jaksa trollata.
Asun pienehkössä kaupungissa Etelä-Suomessa ja tällä ei kyllä pahemmin narkkareita tai juoppoja näy keskustassa. En tiedä ovatko ne lähiöiden ostareilla nykyään vai muuttaneet pois. Kesäisin on jonkun verran ryyppyjengejä puistoissa, mutta ne eivät ole ammattijuoppoja.
Vierailija kirjoitti:
Jos paikka haisee kuselle ja on epämääräisten örinää tai lojumista, niin äänestän jaloillani. Mun ei ole pakko katsella tämän porukkaa edesottamuksia.
Samaa mieltä on moni muukin ja he kiertää nämä paikat kaukaa.
Tuon takia muutin lähiöstä pois. Mua vaan alkoi ärsyttämään se kusen haju ostarin ja kirjaston kulmalla. Mua tympi, että jos pysähdyn tupakalle tai yhtään mihinkään, aina tulee se kusen haju ja jos ei haissut kusi, aina joku tuli pummimaan jotain tai muuten humala/huumepäissään jotakin selittämään. Mulla vaan ei ollut elämässä aikaa semmoseen, että menee mihin tahansa, aina on jonkun spurgun asia tai jos ei ole, on niiden spurgujen takia vartijoita pyörimässä joka paikassa ja tympeää, jos menee mihin tahansa, aina on se vartija. Sellaiseenkin asiaan kyllästyy, että kirjastoreissulla kirjastossa näkee vähintään kaksi vartijaa. Muutin paikkaan, jossa ei haise kusi, vartijoita ei ole missään, mutta sitten muuten ympärillä on liikaa tavallisen ihmisen ja varsinkin köyhien todellisuudesta vieraantuneita "persuja."
Sais tehdä keskustoihin puhdistuksen näistä piip henkilöistä.
Vierailija kirjoitti:
Penkkejä on liian vähän. Penkkejä pitäisi sijoittaa niin, että osa on syrjemmällä kauppojen lähettyvillä. Penkkejä tarvitaan myös muualla kävelyreittien varrella. Kun penkkejä poistetaan ainoat jäljelle jätetyt penkit ovat ruuhkaisia.
Kaupunkisuunnittelussa voisi huomioida erilaiset penkeillä istujat niin, että penkkejä sijoitellaan moniin eri paikkoihin. Esimerkiksi alkoholin juojia varten voisi sijoittaa osan penkeistä vähiten haittaa aiheuttavaan paikkaan.
Silti juopot valtaisivat ne parhailla paikoilla olevat penkit.
Vierailija kirjoitti:
Kaupunkisuunnittelijat on hölmöjä. He suunnittelee keskustaan aina isoja aukioita ns kohtaamispaikkoja Alkon viereen jossa vain juopot ja narkkarit tietysti istuskelee. Siellä pitäisi olla hiljainen ja hieman eristetty puisto jossa on runsaasti istumapaikkoja ringeiksi järjestettynä ja minkä kunnon kansalaiset voi ohittaa huomaamatta.
tuo taisi enemmän olla vitsi, mutta tottakai kaupungilla pitää olla kohtaamispaikkoja kaikille, mutta ne eivät toimi, jos jonkun sosiaalisen luokan edustajat eivät kunnioita toistenkin oikeutta olla siellä. Esimerkiksi jos ne penkit vallataan makoilua varten, niin viedän muilta mahdollisuus olla penkeilla. Toivottvasti omaankin kaupunkiini tulee äkkiä sellaisia penkkejä, joilla estetään penkillä makaaminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen ajattelun sujuvoittamiseksi aivoilla on taipumus luokitella ja lokeroida. On paljon helmpompaa jakaa ihmiset tarkkarajaisiin ryhmiin.
Kun näille omasta mielestään "kunnon ihmisille" kerrotaan, että päihderiippuvainen voi olla heitä hoitava lääkäri tai lapsen päiväkodin täti, heidän maailmankuvansa menee rikki.
Noissa keskustojen päihdeporukoissa ei todellakaan ole lääkäreitä tai lastenhoitajia.
Niin, he narkkaavat reseptilääkkeillä salaa tai sepittäen. Ei se että on ammatti kerro mitään henkilön "kunnollisuudesta". Kätilöosastolla 1/10 vaikutti edes puoliksi tolkulliselta, ei-sadistiselta psykolta
Jos käy normaalisti töissä eikä ole toisille häiriöksi niin silloinhan mitään ongelmaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Jossakinhan heidänkin pitää olla.
Niin pitää. Mutta eikö olisi järkevää, jos se siellä jossakin oleskelupaikassaan kunnioittaisivat myös muiden ihmisten oikeutta käyttää kaupunkitilaa - esimerkiksi penkkejä hetken istumista varten. Ei niitä ole tarkoitettu makuupenkeiksi. Jos väsyttää, niin ei pidä lähteä kaupungille, vaan pitää jäädä silloin kotiin lepäämään.
Ongelma ei ole se, että meillä on keskustat täynnä alkkareita ja narkkeja, vaan se. että me ei saada näitä henkilöitä terveeksi. Pahimpien polla ei kuntoutuisi enää päivätöihin, mutta johonkin normielämään kumminkin. Muista, että he ovat jonkun lapsia (aikuisenakin) ja että kukaan ei tieten tahtoen halua oikeasti siihen jamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä varsinkaan makaa haisevana missään puiston penkillä päivästä toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Sua häiritsee ihmiset. Haluat puliukot metsään jotta niistä ei tule sinulle ongelmaa. Niinkuin eräs somevaikuttajamies valitti että koditon mies nukkui kadulla ilmaiseksi mutta hän saa sakot jos jättää autonsa siihen paikkaan. Poissa silmistä poissa mielestä.
Väärin. Haluan, että puliukotkin opettelisivat edes alkeet hyvästä ja kohteliaasta käytöksestä ja toisten huomioon ottamisesta. Ei sen pitäisi olla vaikeaa vaikka miten olisi vetänyt viinaa.
jossakinhan otettiin nämä 1 hengen penkit käyttöön, siitäkin joku pahoitti mielensä että enää ei spurgut pääse lepuuttelemaan.