Vauvalla ummetusta. Apua!?
Tasan viisikuinen neitimme on joulusta asti harventanut kakkausväliään. Nyt parin viikon ajan vauva on kärsinyt selkeästi ummetuksesta: eilen onnistui kovan pinnistyksen ja itkun tuloksena vääntämään oikean pökäleen (!). Edellinen kakkaussessio tuotti myös tuskaa ja tapahtui viikko sitten.
Mikä neuvoksi? Lapsi on täysimetyksellä, eikä juo pullosta. Mallasuutteen sekoittaminen maitoon ei siis onnistu. Meneekö homma ohi itsestään? Voinko omalla ruokavaliollani vaikuttaa asiaan?
Annivanni
Kommentit (11)
mutta olen kyllä kuullut että täysimetyksellä olevien normaali ulostusväli voi olla yli viikonkin, joten en olisi kovin huolissaan:)
... Joo, eipä tuo kakkausVÄLI varsinaisesti huoleta, vaan se tuska, minkä kakkaaminen aiheuttaa.
Luumun antaminen vähän arveluttaa, kun ajattelin jatkaa täysimetystä sinne puoleen vuoteen asti.
Veden hörpyttämistä ja sitä Aloe-hommaa voisi kokeilla.
Annivanni ja tyttö 5 kk
Vyöhyketerapeutti antoi neuvon syödä magnesiumia.Kokeiltiin myös levolacia mut siitä poika sai vaan hirveet vatsan väänteet,oli varmaan liian tujua pienen vatsalle.
Ei kai silloin saisi antaa sitä Aloetakaan.
Itse kyllä antaisin mieluummin luumua kuin aloeta.
Voit kokeilla myös sitä, että syöt itse kuivattuja luumuja/luumumehua/luumusosetta. Meillä tuntui auttavan aikanaan...
mitään estettä aloe vera geeli juomalle, vaikka on täysimetyksellä...jopa pari tippaa auttaa. Se ei siis ole mitään syömistä vaan juomista =)
Luumu ei meilläkään auttanut mihinkään....ja kun ite söin oli sillä vaan itelle vaikutusta ;-)
Kaikki ulostuslääkkeet (varsinkin pitkään käytettynä) aiheuttavat sen että suoli laiskistuu, eikä ala enää omatoimisesti tyhjenemään...
Jos tarkkaa tietoa juomasta haluaa, niin voin laittaa ihan tarkan luettelon mitä juoma sisältää.... laittakaa siinä tapauksessa sähköpostiosotetta niin laitan tulemaan =)
Huomenta!
Laita vaan lisätietoja siitä Aloe-geelistä. Ja mistä sitä saa?
annivanni@yahoo.co.uk
että laita 5ml ruiskuun lämpöstä vettä ja truuttaa se pyllyyn. Se on kuulemma vähän niinku peräruiske. Itse en ole vielä kokeillut kun tuo luumun antaminen helpotti tilannetta. Nyt on vaan niin että vauvani ei enää oikein tykkää luumun mausta. En tiiä onko niitä sokerisemman makuisia,kun tuossa bonan luumussa lukee että sokeriton ja maistuukin siltä,yäk. Ajattelin kokeilla seuraavaks päärynää. Kakka onneksi tulee,mutta vauva joutuu myös pinnistelemään tosi paljon ja ennen ku kakka tulee niin on itkuinen.
on luonnonmukainen, mutta sen antaminen on kai lähes mahdotonta, jos vauvasi ei huoli pulloa. Meillä se auttaa, jos neidillä (kohta 4 kk) vatsa kovalla. Itse kokeilisin vauvalle myös luumua nyt kun kiinteät alkavat olla makuannoksina ajankohtaisia, koska sitä ei varmaan tarvitse antaa suuria määriä tuloksen saamiseksi. Ja itse ajattelen, ettei pari teelusikallista luumua silloin tällöin tarvittaessa ole uhkaksi imetykselle, mutta kukin tehköön tyylillään :)
[b]LUUMU[/B] ja vesi on myös hyvä lääke ummetukseen, jos sen saisi vaikka hörpyttämällä annettua, sitähän ei tarvise paljon antaa, tarjoaa sitä vaikka pitkin päivää " puoliväkisin" .
Annan vauvalle luumua ihan päivittäin, että vatsa pysyisi kunnossa.
Meillä ainakin pikkuhiljaa alkaa näyttämään paremmalta.
Kakka tuli n.viikon välein, välillä pidempikin väli.
Ja kun hätä iski, niin se ei tullut itkun, vaan
huudon
kanssa.
Mutta nyt onneksi parempi :)
Toivotaan että tekin löydätte jonkun keinon.
[b]LUUMU, LEVOLAC, PÄÄRYNÄ, VESI JA MALLASUUTE.
[/b]
Luulisi jonkun noista tepsivän.
Ensin koittaisin tuota luumua (tai päärynää) ja vettä, jos ei auta niin sitten koittais levolacia(vaikka luumusoseeseen sekotettuna 2,5ml).
Zimppu ja typy 3,5kk
yleensähän ummetusvaivat alkavat helpottamaan kun siirrytään kiinteisiin.
aloe vera geeli juoma (ei mehu vaan ihan " ehtaa" geeliä) alle 1ml päivässä, vaikka ennen aamupalaa niin kyllä alkaa vatsa toimimaan. Siinä sivussa juoma auttaa myös muihin " vaivoihin" ja vitamiinit tulevat kaupanpäälle=)
Suosittelen kokeilemaan. Käytetään sitä koko perheen voimin =)
-Anselmiina2-