Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun työpaikalla on YT:t ja määrätään uusiin työtehtäviin

Vierailija
18.11.2024 |

niin onko ainoat vaihtoehdot suostua näihin uusiin tehtäviin tai irtisanoutua itse? Ja onko lain mukaan oikein että uusi tehtävä määrätään alkavaksi heti ilmoituspäivänä?

Lähinnä haen että jos työntekijä ei suostu uuteen tehtävään, niin voiko työnantaja irtisanoa samantien.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä ei kannata itse irtisanoutua ellei ole jos seuraava työpaikka valmiina tai lottovoitto takataskussa.

Vierailija
22/24 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikinä ei kannata itse irtisanoutua ellei ole jos seuraava työpaikka valmiina tai lottovoitto takataskussa.

No ei ihan noinkaan. 45 kalenteripäivän karenssi ei yleensä ihmisillä maata kaada.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työtehtävä päättyy, niin kai siihen voi sinällään määrätä heti. Tosin tuo työtehtävien muuttuminen on kuitenkin aina työnantajan kikkailua. Jos on palkattu vaikkapa suunnittelijaksi, niin se sallii aika monen homman tekemisen. Työnantaja voi kikkailla aika monella tavalla, että työtehtävä muuttuu ja se on kaikki käytännössä vain tapa laskea palkkaa tai muuten muuttaa työehtoja.

Yksi ihan oikeasti käynyt tapaus oli, kun kokouksessa selitettiin, että NN jouduttiin irtisanomaan, koska hän olisi halunnut siirtyä toisiin tehtäviin eikä firmassa ollut sellaisia tehtäviä auki. Varsinkin näissä pikkufirmoissa meno on tämän suhteen aika villi länsi. Itse en enää alle 50 hengen firmaan mene töihin, jos ei oo pakkorako.

No niissä isommissa firmoissa yksi yksikkö irtisanoo ja toinen hakee uusia. Lain mukaan sinulla pitäisi olla etusija ton toisen osaston tai yksikön avoimeen tehtävään, mutta jos sinusta halutaan eroon, niin todetaan vain, että kompetenssi ei riitä avoimeen tehtävään  Näin kätevästi se hoituu.

Firmat hakee uusinta tietoa ja vanhat saa mennä päivittämään tietojaan yhteiskunnan piikkiin. Samalla päästään eroon kovapalkkaisista tehottomista työntekijöistä. Ja potentiaalisista riskistä. että ikääntyvä raihnas työntekijä eläköityy firman piikkiin.

Jos olet huippuosaaja, firma pitää kyllä sinusta kiinni ja tarjoaa työn jostain toisesta yksiköstä. Mutta tusina työntekijät joutaa mennä. Itseään kurssitettuaan he saattavat hyvällä tsäkällä päästä uutena työntekijänä puolta pienemmällä palkalla töihin. Tai vuokrafirman kautta määräaikaisiin projekteihin. Huonomaineisimmilla pois potkituilla tämäkin tie on poikki 

Vierailija
24/24 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hyvistä neuvoista ja kommenteista. Potkuja ei ole tulossa mutta hieman kummaa tämä touhu nyt on kun uuteen tehtävään määrätään ja sinne siirtymään samantien, ei vaihtoehtoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi