Lapissa suunnitteilla liikenteen jättihankkeita
Ratayhteys Kemistä ja Torniosta Kiirunan kautta Narvikin satamaan sekä Kilpisjärven tien parannus. Nyt menee raha oikeaan käyttöön! Olen autolla mennyt tuon välin ja siellähän on hienoja kohteita matkailuun.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/eae24205-57bb-4dc9-aafb-88ebed8c0…
Kommentit (3)
Itse asiassa ne reitit suunnitellaan Naton väen matkailua varten. Jo ennen sotia oli ratasuunnitelma Rovaniemeltä pohjoiseen niin pitkällä, että oli merkitty jotain maastoon. Sitten tuli muuta puuhaa ja kun Petsamo menetettiin, ei enää ollut kiinnostusta jatkaa rataa Jäämerelle saakka. Silloin ainoa nikkelikaivos oli Petsamossa eikä ollut vielä kuin kauniita unia Kittilän ja Sodankylän kaivoksista.
Kilpisjärven tiellä on kulunut vuosien mittaan niin paljon pelastuslaitoksen aikaa ja rahaa, että sillä olisi rakennettu melko hulppea tie.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa ne reitit suunnitellaan Naton väen matkailua varten. Jo ennen sotia oli ratasuunnitelma Rovaniemeltä pohjoiseen niin pitkällä, että oli merkitty jotain maastoon. Sitten tuli muuta puuhaa ja kun Petsamo menetettiin, ei enää ollut kiinnostusta jatkaa rataa Jäämerelle saakka. Silloin ainoa nikkelikaivos oli Petsamossa eikä ollut vielä kuin kauniita unia Kittilän ja Sodankylän kaivoksista.
Kilpisjärven tiellä on kulunut vuosien mittaan niin paljon pelastuslaitoksen aikaa ja rahaa, että sillä olisi rakennettu melko hulppea tie.
Saksalaisilla oli Lapin ratasuunnitelmia jatkosodan aikana mutta toisin kävi.
Kyllähän tuo ratayhteys Narvikiin on suurelta osalta olemassa mutta sitä voisi yhteistyössä hyvien naapureiden kanssa vähän parannella. Suomessa pitää vähän säätää ratapölkkyjä.