Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytyksen käynnistymistä enteilevät oireet

Vierailija
17.11.2024 |

Raskausviikko 36 hyvässä vauhdissa ja huomaan pohtivani jatkuvasti synnytyksen käynnistymisen todennäköisyyttä. Kaipaisin siis kokemuksia synnytyksen käynnistymistä enteilevistä oireista, kuten pesänrakennusvietistä, mahan kuralla olemisesta, menkkajomotuksen kaltaisesta kivusta alavatsalla ja niin edelleen.

Teille keiden raskaus piti lopulta käynnistää yliaikaisuuden vuoksi? Oliko teillä mitään edellä mainitun kaltaisia oireita ennen käynnistystä?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla muuta kun vedet vaan meni. Onneks olin ehkä viikkoa aiemmin jo sängynkin vuorannut varmuudeksi monella pyyhkeellä, koska vedet menikin yötä vasten. Ei tarvinnut patjaa vaihtaa. Testasin alkaisko synnytys raskaalla työllä,kun äidilläni kuulemma meni vedet aikoinaan kasvimaata kuokkimalla. Minä päätin kuurata saunan. Ei auttanut. Sperma auttoi, pari tuntia yhdynnästä ne vedet sitten meni.

Vierailija
2/17 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla muuta kun vedet vaan meni. Onneks olin ehkä viikkoa aiemmin jo sängynkin vuorannut varmuudeksi monella pyyhkeellä, koska vedet menikin yötä vasten. Ei tarvinnut patjaa vaihtaa. Testasin alkaisko synnytys raskaalla työllä,kun äidilläni kuulemma meni vedet aikoinaan kasvimaata kuokkimalla. Minä päätin kuurata saunan. Ei auttanut. Sperma auttoi, pari tuntia yhdynnästä ne vedet sitten meni.

Millä viikoilla olit tuohon aikaan? Lähinnä, että osasit kuitenkin varautua asiaan etukäteen. :) ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purppuraviiva persvaossa. Ei ole vitsi. Synnytys käynnistyy vuorokauden sisällä viivan ilmestymisestä.

Vierailija
4/17 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Supistukset oli oire, viiden tunnin päästä oli poika syntynyt. Toisella sama homma paitsi synnytys kesti neljä tuntia. Kaksosten kohdalla alkoi supistukset noin kuuden aikaan aamulla, hätäsektioon lähdettiin aamulla yhdeksän aikaan. Ei ole muita oireita ollut yhdelläkään kertaa 

Vierailija
5/17 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä viikoilla olit tuohon aikaan? Lähinnä, että osasit kuitenkin varautua asiaan etukäteen. :) ap

Loppusuoralla, en muista viikkoa. Tais mulla olla auton penkilläkin pyyhkeet,kun ei tiedä millon ja missä ne vedet menee. Ehkä sohvallakin, en muista.

Vierailija
6/17 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua pidettiin ja nauratti . 😅

Vierailija
7/17 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan kanssa ei ollu oikein mitään muutaku että käveleminen muuttui vaikeaksi muutamaa päivää ennen kuin supistukset alkoi. Tämä viikko yli lasketun ajan.

Toinen synnytys alkoi kanssa supistuksilla. Mutta ennen sitä maha meni sekaisin eli suoli tyhjeni. Tämä neljä päivää ennen laskettua.

Kolmas synnytys alkoi osittaisella veden menolla aamuyöstä. Luulin että tuli pissa housuihin. Myöhemmin aamulla meni loput vedet. Mutta meni melkein 19tuntia että alkoi kunnolla supistamaan. Tämä laskettuna päivänä.

Neljäs synnytys alkoi vedenmenolla. Olin samana päivänä tehnyt puutarhatöitä. Menin illalla maata sänkyyn ja kun käänsin kylkeä kuului sellainen jännä napsahdus ja tiesin heti että pian valahtaa vettä. Kerkesin just pompata ylös. Makuuhuoneen lattialle kaikki vedet sitten valahti. Aikalailla heti tuon jälkeen alkoi supistuksetkin. Tämä viikon lasketun ajan jälkeen.

Nyt menossa rv 36 ja saa nähdä kuinka tällä kertaa käy... 

Vierailija
8/17 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa kuitenkin siltä, että suurimmalla osalla oireet ovat ilmaantuneet vasta hyvin lähellä laskettua aikaa.

Vierailija
9/17 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi lasta, molemmat syntyi muutaman päivän yli lasketun. Aamulla vatsa sekaisin ja illalla alkoi supistukset. Tuohon asti olin ihan kuin aina,  ei mitään merkkejä.

Vierailija
10/17 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme synnytystä, kaikki alkoivat lapsivedenmenolla. Ei muita oireita.

Vierailija
11/17 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heräsin aamulla normaalisti ja menin vessaan. Limatulppa kohdunsuulta plumpsahti ja heti alkoi heikot supistukset ja hiljalleen sitten kovenivat. Niitä pystyin 5 h sietämään kotona. Sitten sairaalaan ja 5 h siitä oli poika sylissä. Vedet ei menny ollenkaan, kätilön piti puhkaista kalvot.

Vierailija
12/17 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuli ristiselkä kipeäksi ja luulin sen johtuvan siitä, että nukun ikkuna auki. Sitten tulivat vedet ja käskettiin tulla taksilla synnyttämään. Kyllä minä toki ajattelin mahaa peilaillessa suihkun jälkeen, että maha on liikahtanut alaspäin ja närästyskin loppui. Luin, että siitä vauvan putoamisesta starttiasentoon menee korkeintaan 5-7 päivää ja vauva on syntynyt.

Vierailija
13/17 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Purppuraviiva persvaossa. Ei ole vitsi. Synnytys käynnistyy vuorokauden sisällä viivan ilmestymisestä.

Osaako joku selittää, miksi persvakoon tulee se purppuraviiva? Milloin se häviää?

Vierailija
14/17 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli laskettu päivä, eikä yhtikäs mitään merkkejä sitä ennen. Kunnes sinä iltana alkoi voimakkaat supistukset. Niin kovat että jo parin tunnin päästä lähdettiin ajamaan sairaalaan. Synnytys olikin sitten pitkä (23h) ja vaikea, mutta terve tyttö saatiin <3 

Vierailija
15/17 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme synnytystä, kaikki alkoivat lapsivedenmenolla. Ei muita oireita.

Kaksi synnytystä, vedet ei menneet kummallakaan kerralla.

Vierailija
16/17 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekassa ei ollut mitään oireita, lapsivesi vaan meni yöllä ja pikkuhiljaa alkoi supistukset siitä.

Tokassa ei mitään merkkiä missään vaiheessa, joka ennakoisi lähenevää synnytystä, lopulta synnytyksen käynnistys rv42+2 ja siitä kiireellä sektioon.

Kolmannessa alkoi paria viikkoa ennen synnytyksen käynnistymistä olemaan vaikea kävellä, hengästytti, sattui ja supisteli pienesti kun käveli. Muutamaa päivää ennen kun supistukset alkoivat, alkoi irrota limatulppa pikkuhiljaa ja lapsivesi meni kun supistukset oli jo niin kovia, että aloin miettiä sairaalaan lähtöä eikä viime hetken pakkailut sujuneet enää kivun takia lainkaan. Ja tämä syntyi alakautta enkä ehtinyt saada kivunlievitystäkään.

Eli ainakin omista raskauksistani voisin vetää johtopäätöksen, että ei taida olla mitään yleispätevää oirekuvausta, joka kertoisi synnytyksen lähenemisestä, on niin yksilöllistä eri ihmisillä ja omalla kohdallani myös eri raskauksissa eri oireet/oireettomuus😃 Minulla ei missään vaiheessa mennyt esimerkiksi vatsa kuralle tai tullut mitään erityistä pesänrakentamisviettiä, mutta nyt asiaa tarkemmin miettien taisin jokaisen lähestyvän synnytyksen loppumetreillä olla aika ärtynyt, väsynyt ja mieluiten omissa oloissani. 

Vierailija
17/17 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut. Eka meni rv42+0 ja toka 41+5. Meni sektioiksi sit loppujen lopuksi molemmat. Mutta siis mitään noita kuvailemiasi ei ollut kummankaan kanssa. Itseasiassa tokan kanssa tajusin la päivänä, että kaikki on tekemättä: sänky oli varastossa, petivaatteet ja vaatteet pesemättä jne. Mutta hyvin ehti silti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän