Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sossut asettuvat aina pariskunnasta miehen puolelle?

Vierailija
17.11.2024 |

Ei mennä syihin miksi perhe joutuu tekemisiin lastensuojelun kanssa kun syitä voi olla hyvistä syistä tragedioihin. Kuitenkin olen monta kertaa kuullut, että sosiaalityöntekijät vähättelevät perheenäitiä tai leimaavat tätä ja perheenisää kehutaan tai tämän tekemiä virheitä vähätellään.

Isä voi olla vaikka päihteidenkäyttäjä tai väkivaltainen (tällöin pari eronnutkin) ja sosiaalityöntekijät silti vastuuttavat jopa viatonta äitiä isän vioista tms. Mistä tämä johtuu?

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityöntekijän kriteerit päätöksille on aina lapsen etu, ja se pitää myös perustella joka ikiseen päätökseen lakitekstein ja avata miten se on lapsen etu ja miten joku toinen päätös ei ole. Näistä päätöksistä voi vanhemmat valittaa, joten niiden pitää olla huolellisesti tehtyjä eikä omasta päästä voi laittaa mitään. 

Jos tapaamisessa puhutaan täysin eri asioita kuin mitä asiakirjaan jälkikäteen kirjataan niin miten tämä toteutuu? 

Vierailija
42/45 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo koko otsikko on ihan höpöpöpöä. Puhutaan pariskunnasta, vaikka ilmeisesti tarkoitetaan eron jälkeistä aikaan. 

Aloituksessa eriteltiin nämä kaksi asiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityöntekijän kriteerit päätöksille on aina lapsen etu, ja se pitää myös perustella joka ikiseen päätökseen lakitekstein ja avata miten se on lapsen etu ja miten joku toinen päätös ei ole. Näistä päätöksistä voi vanhemmat valittaa, joten niiden pitää olla huolellisesti tehtyjä eikä omasta päästä voi laittaa mitään. 

Jos tapaamisessa puhutaan täysin eri asioita kuin mitä asiakirjaan jälkikäteen kirjataan niin miten tämä toteutuu? 

Miten noin voi edes käydä ja jos käy niin vanhempi tai lapsi voi asiasta valittaa. Soitto sosiaalityöntekijän esimiehelle ja valitus aluehallintovirastoon.

Yleensä noissa tapaamisissa on muitakin henkilöitä, joten väärinkäsityksiä ei tule ja todellakaan päätöksiin ei mitä sattuu kirjoiteta. 

Vierailija
44/45 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten noin voi edes käydä ja jos käy niin vanhempi tai lapsi voi asiasta valittaa. Soitto sosiaalityöntekijän esimiehelle ja valitus aluehallintovirastoon.

Yleensä noissa tapaamisissa on muitakin henkilöitä, joten väärinkäsityksiä ei tule ja todellakaan päätöksiin ei mitä sattuu kirjoiteta. 

Kuinka uskaltaa valittaa jos päätöksessä kuitenkin lukee etteivät huostaanoton kriteerit täyty?

Vierailija
45/45 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä niille on koulutuksessa teroitettu, että pitää olla tasapuolinen molempia vanhempia kohtaan, ja siinä helposti sitten tulee se ajatus, että isää pitääkin kuunnella erityisesti ja huolehtia myös isän eduista, kun käytäntö on vanhastaan yleensä mennyt niin, että äiti on se hyvis ja isä pahis.  Sitten on menty liikaakin isän taakse näissä selvittelyissä.

Itse olin pöyristynyt siitä, että kun yritin selittää asiaamme sosiaaliviranomaiselle 80-luvulla. tämä ei ottanut millään tavalla huomioon sitä, että lapsen isä oli täysi alkoholisti.  Olin hakemassa hänestä eroa juuri alkoholin liikakäytön takia.  Se ei kuulemma ollut mikään este sille, etteikö lapsi voisi mennä isälle.  Lapsi oli siis vielä alle kouluikäinen.  Alkoholistin hoiviin?  Joka ei omista asioistaankaan huolehtinut.

Isää haluttiin kuunnella, joten sanoin, että kuunnelkaa pois, jos hänet käsiinne saatte.  No eivät saaneet, mies ei tullut kutsuista huolimatta keskustelemaan, joten lapsi määrättiin minulle kun ei muutakaan voineet, mutta edelleen - vaikka siitä kaikesta on jo kauan - olen kummastunut tuosta sosiaalityöntekijän asenteesta.  Miksi minua piti tuolla lailla pelotella?  Siitä jäi minulle sellainen pelko, etten uskaltanut edes hakea asumistukea yhdessä vaiheessa, kun olisin sitä tarvinnut ja ilman muuta ollut siihen oikeutettukin.  Pelkäsin niin kovasti sitä, että minuun kiinnitettäisiin huomiota ja väitettäisiin, että en pysty huolehtimaan lapsestani. 

Olen aika skeptinen tänäkin päivänä, kun olen läheltä nähnyt erään hyvin huonosti hoidetun huostaanoton, täysin vastuuttomasti toimittu nimenomaan sosiaaliviranomaisten taholta.  Siinäkin annettiin liikaa painoa osapuolelle, jolla ei ollut mitään edellytyksiä hyvään vanhemmuuteen eikä sen arvioimiseen.  Lapsen elämällä pelattiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi