Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pienituloiset ihmiset ei opiskele amk tutkinnon jotta he saisi parempaa palkkaa?

Vierailija
16.11.2024 |

Miksi ne vain valittaa pienistä tuloista? Ammattikorkeakouluun pääsee ihan kuka vain jos haluaa. Miksi siis ihmiset valittaa pienestä palkasta? Onko ne niin laiskoja ettei jaksa opiskella? 

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkoja on X määrä tarjolla, joten ei se paljoa auta että opiskelet tietylle alalle, jos ei ole töitä tarjolla. Ja millä rahalla sitä edes opiskelee?  Ja jonkun ne matalapalkkaisetkin työt on tehtävä.

Vierailija
42/61 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei vaan älli riitä opiskella jotain yläastetta pidemmälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin kuin työpaikoille, niin myöskään korkeakouluihin ei tuosta vaan kävellä. Hei! Tulin nyt sitten tänne töihin. Hei! Tulin nyt sitten tänne opiskelemaan. Kun ei se mene niin.

Lisäksi monilla pienituloisilla ei olisi rahkeitakaan opiskella johonkin parempaan ammattiin. Jos olisi, niin se olisi jo opiskeltu jne. Osalla on niin heikot näytöt ja oppimistulokset, ettei ole tosikaan. Monilla on junakin mennyt jo opiskelujen suhteen. Se olisi pitänyt opiskella jo 1990- ja 2000-lukujen puolella. Nyt on ikää jo niin paljon, että kukaan ei edes palkkaisi, joten miksi opiskella enää mitään? Juna meni jo, olisi opiskellut viimeistään kolmikymppisenä. Se pitää opiskella silloin, kun elämä on vielä edessäpäin, eikä enää sitten kun on jo toinen jalka haudassa, viiskymppisenä. Töissä käyminen on tänä päivänä elinehto namper van. Jos ollaan jossain firmassa töissä, niin käydään töissä, eikä haihatella jostain sellaisesta, mitä ei voi edes olla, kuten parempipalkkaisesta ammatista. 

Vierailija
44/61 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei vaan älli riitä opiskella jotain yläastetta pidemmälle.

Näinpä. Huomaa hyvin esim. ap:sta, ettei älli ole riittänyt edes peruskoulua läpäisemään. 

Vierailija
45/61 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä se amk-tutkinto mitään vielä takaa. Itse olen amis, kaupankassa, mieskin amis ja duunari, mutta nämä duunarit oli perheellisiä ja velattomia siinä reilu 30v kun talolaina oli maksettu. Muuta lainaa ei ole ikinä ollut. Nyt lapset opiskelee mitä haluaa ilman lainaa. Kaikki enemmän kuin hyvin. Me jäädään eläkkeelle ennen eläkeikää.

Vierailija
46/61 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen itse opiskellut AMK:ssa terveydenhoitajaksi ja hakijoita oli tuolloin yli 1000 ja sisään otettiin 22. Olen myös opiskellut yliopistossa eikä sinnekään sisään kävellä tuosta noin. Monilla jää varmasti joko älystä kiinni tai sitten psykologisissa testeissä kosahtaa. En tosin tiedä, että vieläkö AMK:iin on mitään isoja pääsykokeita. 

Keski-pohjanmaan ammattikorkeakoulun sähkötekniikkaan on varmaan enemmän alotuspaikkoja ku hakijoita

Vierailija
47/61 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks nuo ei mene niihin hyviin töihin?

Talouselämä.

"Insinöörejä oli Insinööriliiton mukaan kesäkuussa työttömänä 5 620, mikä on 22 prosenttia enemmän kuin viime vuonna"

Vierailija
48/61 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koo kirjoitti:

Perjantaiprovoilija taas asialla älyvapaine alotuksineen. 

Ny on lauantai. Älä itke.

Oho! Hyvä kun sanoit! 😁    Harmi vaan, että taas hävis yksi päivä elämästä.

Vierailija
49/61 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen itse opiskellut AMK:ssa terveydenhoitajaksi ja hakijoita oli tuolloin yli 1000 ja sisään otettiin 22. Olen myös opiskellut yliopistossa eikä sinnekään sisään kävellä tuosta noin. Monilla jää varmasti joko älystä kiinni tai sitten psykologisissa testeissä kosahtaa. En tosin tiedä, että vieläkö AMK:iin on mitään isoja pääsykokeita. 

Keski-pohjanmaan ammattikorkeakoulun sähkötekniikkaan on varmaan enemmän alotuspaikkoja ku hakijoita

No sitä en ihmettele. Itse opiskelin isossa kaupungissa. Voi olla, että pieniin kyliin pääsee helposti kouluun, mutta harvempi sinne haluaa. 

Vierailija
50/61 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on AMK -tutkinto, mutta en ole saanut kokoaikaista työtä.

Koulutuksen tavoitteena oli parempipalkkainen työ. 

Vierailija
51/61 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikon kirjoitusvirheistä päätellen AP:llä ei ole mitään koulutusta. 

Vierailija
52/61 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelu ei ole taloudellisesti mahdollista. Ei siihen sen kummempaa syytä ole.

Vierailija
53/61 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 30 kertaa hakenut enkä ole päässyt

En usko. Amk koulutukseen pääsee jokainen. 

Sori, pikkuinen, mutta ei pääse. Esimerkiksi sairaanhoitajan koulutukseen on satoja hakijoita vuosittain ja aloituspaikkoja noin 30. 

Hakijoita on mutta ihmiset eivät jää niihin hommiin.

Vierailija
54/61 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pääse.

Vierailija
55/61 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä alan AMK-tutkintoa ap mahdollisesti tarkoittaa? Niitähän on eri linjoja.

Vierailija
56/61 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pqrempipalkkaisia töitä ei kuitenkaan riitä nykyistä enempää. 

Sama määrä jää silti huonoihin töihin tai työttömäksi. 

Vierailija
57/61 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakijoita 317 000 ja paikkoja 130 000, ei pääse edes puolet halukkaat.

Amk luokkiin otettava kuunteluoppilaita.

Mitä hyötyä siitä olisi?

Vierailija
58/61 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Insinööri (AMK), sähkö- ja automaatiotekniikka aloituspaikkoja 20

Vierailija
59/61 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla ei ole elämän realiteetit hallinnassa.

Vierailija
60/61 |
16.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori, pikkuinen, mutta ei pääse. Esimerkiksi sairaanhoitajan koulutukseen on satoja hakijoita vuosittain ja aloituspaikkoja noin 30. 

jep ja mitä isompiin kouluihin hakee, sitä kovempi kilpailu paikoista. Kaikki kun eivät halua muuttaa johonkin ihan skutsiiin. Itse olen ns. toisella kierroksella amkin suhteen eri alalle kun mitä ensimmäinen tutkintoni on, niin 700 hakijaa ja 40 aloituspaikkaa..ei sinne ihan kuka tahansa kävele ja ilmoita että tulen nyt kouluun :D. Lisäksi noi ensikertalaiskiintiöt rajoittaa kivasti. Mielestäni monimuotokoulutukset( eli nämä jossa käydään koululla kerran kuussa ja loput etänä) voisi hyvin vapauttaa ensikertalaiskiintiöstä eli sinne pääsisi vain valintakokeen perusteella. Aikuiskoulutustuen poistuminen kun vei muutenkin mahdollisuuksia kouluttautumiseen niin ensikertalaiskiintiöt sinetöi vielä loput.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi