Asuntojen takaovet / parvekeovet
Miksi näiden pitää olla näin heikkoa tekoa? Asuntojen etuovet ovat järeää tekoa mutta takaovissa on isot lasiaukot ja heikot lukitukset jotka estävät vain rehellisten sisääntulon, miksi näin pitää olla?
Eräänkin valmistajan lukitusnuppi on niin epämääräisen löperö, että täytyy ihmetellä miten moinen on edes hyväksytty markkinoille! Ei ole mitään selkeää "Lukossa / Auki" asentoa vaan vipua täytyy käännellä ja yrittää arvata millä tavalla se on lukossa, uskomattoman heikko ratkaisu! Lukitusten pitää toimia selkeästi, täsmällisesti ja luotettavasti ja niiden pitää olla riittävän vahvoja kestämään kulutusta ja ei-toivottuja kovaakin voimaa käyttävien sisäänpyrkimyskokeiluja.
Eräskin takoven lukitus oli jo 3 vuodessa hajalla!
Ei ihme ettei Suomen vienti vedä kun kaikki on tällaista epämääräistä kuraa!
Lisäksi kerrostaloissa, ainakin 1. kerroksessa, rivitaloissa ja luhtitalojen 1. kerroksessa, pitäisi kieltää takaovien ulkokahvat kun kerran pitää olla noin epämääräisen löperöitä lukkosysteemejä joista ei tiedä onko se varmasti lukossa vai ei ja on kyseenalaista onko mekanismit riittävän vahvoja kestämään ei-toivotut sisäänpyrkimykset.
Suunnittelisivat ne niin että ennemmin ulkokahva katkeaa kuin lukkomekanismi antaisi periksi. Kaikkein paras kun olisi katutasoissa vain peitelevy kahvan tilalla. Omakotitaloissa eri asia kun niissä yleensä onkin järeämmät takaovet.
Tässähän on ihan selkeä turvallisuusongelma, miksei mikään taho tähän puutu?
Kotivakuutusyhtiöt, viranomaiset, asukasyhdistykset, taloyhtiöt, nyt nostakaa asia esille ja korjatkaa tämä epäkohta älkääkä vaan nukkuko ruususen unta!!
Kommentit (29)
Oon aina miettinyt samaa. Asunut rivareissa viimeiset 15v .
Vierailija kirjoitti:
On niitä laadukkaitakin ovia. Ne vaan maksaa, ja sinä halusit asuntoosi halvinta mitä saa. Vai etkö muka vertaillut että missä on halvin vuokra ennen kuin valitsit?
Kuinka tyhmä ihminen voi olla? Jestas
Vierailija kirjoitti:
On niitä laadukkaitakin ovia. Ne vaan maksaa, ja sinä halusit asuntoosi halvinta mitä saa. Vai etkö muka vertaillut että missä on halvin vuokra ennen kuin valitsit?
Asukashan ei saa valita millaiset ovet vuokra-asunnossa on!! Muutoksiakaan ei sallita!!
Vierailija kirjoitti:
Kalliissa omistusasunnoissakin sama juttu. Ja taloyhtiössä et voi itse vaihtaa ovia vaikka rahaa olisikin.
Niin halpaa paskaa ei saisi tehdäkään mikä ei sitten aja edes asiaansa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalliissa omistusasunnoissakin sama juttu. Ja taloyhtiössä et voi itse vaihtaa ovia vaikka rahaa olisikin.
Eli ostit jonkun grynderin rakentaman kerrostaloasunnon ja valitat, että materiaalien laatu on huonoa. Yllättyneitä olivat: sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ostit jonkun grynderin rakentaman kerrostaloasunnon ja valitat, että materiaalien laatu on huonoa. Yllättyneitä olivat: sinä.
Eli oletko sitä mieltä, että jos tuotteen hinta on "halpa", sen ei tarvitse edes ajaa asiaansa? Eihän sellaista tuotetta kannata valmistaa ollenkaan joka ei aja asiaansa, se on pelkkää luonnonvarojen ja resurssien tuhlausta!! Tällainen sikailu pitäisi kieltää!!
Meillä ei rivitalolla ole ulkokahvoja takaovissa, saa kyllä itse asentaa jos joku haluaa.
Meillä on todella hyvä, erikseen teetätetty ja tukeva takaovi iskusuojatulla ikkunalla maan tasalla. On varmuuslukkoa yms. Puolisoni saadessa sairaskohtauksen Pelastuslaitos sai oven hyvin näppärästi auki, joten ei niiden ovien ole tarkoitus olla myöskään liian turvallisia.
Jos kuitenkin haluat tehdä asialle jotakin asenna oveen murtosuojalevy/varmuusketju/tmv. Jos asut vuokralla pyydä lupa siihen, koska joudut maksamaan sen itse.
Pikkasen taitaa joku neuroosi taas vaivata.
Oikea varas pääsee läpi, vaikka asentaisit minkälaisen oven, jos ei muuta niin sitten muista ikkunoista. Vai eikö teillä ole alakerrassa ikkunoita ollenkaan?
Ne murtovarkaat tulee vaikka katon kautta läpi, jos ne oikeasti haluaa sun kämppääsi murtautua
Parvekkeen/ asuntojen takaovet on osa julkisivua ja arkkitehtuuria ja takaovea käytetään paljon vähemmän, kuin varsinaista etuovea.
Turvallisuudeltaan ja laadultaan ne ovat samanlaisia, jos tarkastellaan oven materiaalia, ainoastaan lukitus on erilainen ja se taas johtuu, ettei parvekkeen oven lukkoa avata ulkoa. Periaatteessa kaikkiin pa0rvekkeenoviin saa lukkopesän, jota käytetään ulko-ovissa.
Koittamallahan se selviää, onko ovi lukossa vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vihamiehiä ei aknakaan saa olla kun takaovi on pelkkää lasia.
Vierailija kirjoitti:
Takaovet/parvekkeen ovet on osa julkisivua ja ikkunarakenteita. Ja väittäisin, moni parvekkeen ovi on laadukkaampi ja kalliimpi, kuin ulko-ovet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asukashan ei saa valita millaiset ovet vuokra-asunnossa on!! Muutoksiakaan ei sallita!!
Saa valita.
Älä muuta sellaiseen asuntoon, jos takaoven lukko on sulle dealbreaker.
Olen asunut rivarissa ja nyt asun kerrostalossa, molempiin on vaihdettu uudet takaovet ja lukot. Ei minulle sen turvallisempaa oloa tullut kummassakaan. Kerrostalossa asun myös ekassa kerroksessa.
En ole huomannut.
Mun talossa on 4 ulko-ovea, kaikki keskenään samantyylisiä, sähkölukoilla varustettuja.
Itse valitsin ovet ja lukot suunnitteluvaiheessa, itse myös maksoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä materiaalia sinulla on siinä viereisessä 2mx1,5mkokoisessa aukossa, josta näkee päiväsaikaan ulos?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei missään takia-ovi ole lasia, suurin osa siitä on alumiinia, puuta jne. Ja ovessa on paljon enemmän kovaa materiaalia kuin esim. ikkunoissa, jossa vain karmit.