Retrovaari muistelee: Amiga ja Atari kävivät sotaa kumpi oli mielestäsi parempi?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Atari!
Ei siinä ollut mitään hyvää paitsi midi.
Vierailija kirjoitti:
kuusnepahullun aloitukset
Ei mitään kuusnepa juttuja kiitos
Amiga oli parempi ja haastoi monessa vuosia myös PC:n.
Amigahan pesi kaikilla mittareilla Atarin teknisesti 6-0.
Mutta Atarilla oli tosi hyviä koodareita jotka pieksi siitä huolimatta koneesta hienoja juttuja esiin.
64:n kasettiasema oli nostalginen mut sit oli hienoa vaihtaa Amigaan ja levykeasemaan
Atari ST:n musiikkipiiri oli vielä 8-bittisistä tietokoneissakin ollut kolmikanavainen oskillaattori. Amigan nelikanavainen sampleja soittava piiri oli ihan toisella levelillä.
Vierailija kirjoitti:
Amiga oli parempi ja haastoi monessa vuosia myös PC:n.
1985 Amiga oli huimasti PCtä edellä, mutta 1990 luvun alussa PC meni vauhdikkaasti ohi. Amiga ei onnistunut kehittämään konetta riittävää tahtia, AGA oli liian vähän liian myöhään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amiga oli parempi ja haastoi monessa vuosia myös PC:n.
1985 Amiga oli huimasti PCtä edellä, mutta 1990 luvun alussa PC meni vauhdikkaasti ohi. Amiga ei onnistunut kehittämään konetta riittävää tahtia, AGA oli liian vähän liian myöhään.
Plus AGA oli riisuttu versio paremmasta AAA piiristä jonka piti alunperin olla uudessa koneessa
AGA (Advanced Graphics Architecture) ja AAA (Advanced Amiga Architecture) olivat kaksi Commodoren suunnittelemaa piirisarjaa, mutta niiden välillä oli merkittäviä eroja. AGA julkaistiin vuonna 1992, ja se nähtiin Amiga 1200- ja Amiga 4000 -malleissa. Se oli päivitys vanhempiin OCS/ECS-piirisarjoihin, mutta melko vaatimaton sellainen. AGA toi mukanaan 24-bittisen väripaletin (16,8 miljoonaa väriä) ja mahdollisti jopa 256 väriä näytöllä tai 262 144 väriä HAM-8-tilassa. Myös resoluutioita parannettiin, mutta teknologia pysyi yhä 16-bittisenä, mikä rajoitti suorituskykyä.
AAA puolestaan oli tarkoitettu seuraavaksi suureksi harppaukseksi. Se suunniteltiin 32-bittiseksi arkkitehtuuriksi, joka olisi tuonut todellisen 24-bittisen värinäytön, korkeammat resoluutiot ja merkittävästi parannetun äänen. Myös grafiikan käsittelyyn käytettävät Blitter ja Copper olisivat olleet tehokkaampia ja joustavampia. Valitettavasti AAA jäi prototyyppiasteelle, koska Commodore kärsi taloudellisista vaikeuksista ja kehitys viivästyi.
Samaan aikaan PC-maailmassa grafiikkakortit kehittyivät nopeasti, ja Commodore ei yksinkertaisesti pystynyt pysymään mukana kilpailussa. AAA olisi ollut erittäin vaikuttava, mutta se valmistui liian myöhään, ja markkinat ehtivät mennä ohi.
Itse käytin molempia nuorempana, joten voin kertoa omia kokemuksia.
Amiga oli grafiikoissa ja äänessä selvästi parempi. Pelit, kuten Shadow of the Beast ja The Secret of Monkey Island, näyttivät ja kuulostivat aivan upeilta Amigalla. AmigaOS oli myös tosi edistyksellinen, multitaskaus ja GUI toimi kuin unelma siihen aikaan. AGA-piirisarjalla varustettu Amiga 1200 oli jo ihan omaa luokkaansa grafiikoiden osalta, mutta valitettavasti se tuli vähän liian myöhään.
Toisaalta Atari ST:llä oli sisäänrakennettu MIDI-tuki, mikä teki siitä muusikoiden ykkösvalinnan. Jos teit musiikkia tai sävelsit, ST oli ihan lyömätön valinta. Monet tunnetut artistit käyttivät sitä studioissaan. GEM-käyttöliittymä ei ollut yhtä hieno kuin AmigaOS, mutta se oli helppokäyttöinen ja toimiva. Lisäksi ST oli halvempi, mikä teki siitä houkuttelevan budjetilla oleville.
Itse olin enemmän Amiga-leirissä, mutta täytyy myöntää, että Atari ST:llä oli oma paikkansa ja se oli monille tärkeä kone.
Mun mielestä molemmat oli hyviä omissa jutuissaan. Amiga oli pelaajille ihan unelma grafiikat ja äänet oli uskomattomia siihen aikaan, varsinkin jos vertaa muihin koneisiin. Mutta Atari ST:llä oli oma fanikuntansa, erityisesti muusikoiden keskuudessa. Se sisäänrakennettu MIDI-tuki oli iso juttu, ja monet artistit käytti sitä studioissaan. Eli jos piti valita, niin riippui tosi paljon siitä, mitä koneella halusi tehdä. Mutta nostalgisena Amiga-fanina sanon silti, että Amiga oli kokonaisuutena parempi!
PC. Toisella retrovaarilla ei ollut varaa kumpaankaan tuohon aikaan mutta kavereilla oli PC:t ja ne voittivat kuten kaikki tietävät.
Hassua että Atari oli muusikoiden suosiossa vaikka koneen oma äänipiiri oli ihan kuraa. Mutta kai se midi oli sitten niin hieno juttu.
Oli kyllä hienot graffat ja musat. Iso harppaus c64 ajoista.
Tiesittekö, että Amigan alkuperäinen suunnittelija Jay Miner oli todellisuudessa töissä Atarilla, mutta kehitti Amigan salaa kotonaan ja käytti Atarin resursseja projektin rahoittamiseen? Commodore osti prototyypin vasta, kun Miner jäi kiinni Atarille ja heitettiin ulos firmasta. Atari yritti haastaa Commodoren oikeuteen tästä, mutta hävisi, koska Miner todisti, että projekti oli tehty "vapaa-ajalla".
Atari!