Veden juonti
Miksi nykyään suositellaan juomaan paljon vettä? Itse lankesin noihin suosituksiin ja runsas vedenjuonti on päässyt muodostumaan tavaksi tässä vuosien saatossa. Olen kuitenkin yrittänyt opetella tuosta pois, koska vettä tulee juotua niin paljon, että usein on vähän väliä hirveä pissahätä. Mitään varsinaista hyötyä tuosta ei tunnu olevan.
Piti jo yhteen väliin käydä veri- ja virtsakokeissa, kun epäilytti että onko tuo merkki diabeteksestä, mutta noissa kokeissa kaikki arvot olivat onneksi normaalit. Muutenkin pissa on usein ihan kirkasta tai todella haaleaa ja sitä tulee ulos aika paljon ja kovalla paineella, joten selvästi tuo johtuu vain liiasta veden juonnista. Kun uppoudun tekemään jotain niin, että tavallaan unohdan tuon turhan veden juonnin, niin ongelma oikeastaan katoaa.
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Minä juon terveyssyistä 3 litraa päivässä. Tai ainakin yritän.
Sehän tässä on, että kun nämä terveyssyyt taitaa olla pitkälti ihan huuhaata. Kannattaisi juoda silloin kun syö jotain tai janottaa. Ei tuosta ylimääräisestä veden juonnista tunnu olevan juuri hyötyä, aiheuttaa vain turhaa kusella ravaamista. Tai näin ainakin oman kokemuksen perusteella.
Mä juon "luonnostaan" aika vähän vettä. Kokeilin joskus ottaa semmoisen sovelluksen (Waterllama), joka suosittelee painon ja sukupuolen mukaan juontimääriä, se laskee veden lisäksi muutkin nestetasapainoon vaikuttavat nesteet. Mulle se suositteli 2180 g saantia päiväksi, eli käytännössä 7 isoa lasia. Kokeilin kuukauden ajan juoda ohjeiden mukaan, mutta mitään hyötyjä siitä ei tullut, tosiaan vaan sai juosta yölläkin pissalla 2-3 kertaa. Lopetin sitten kokeilun ja totesin, että aion jatkossakin juoda vain kun on jano.
Täysin typerää touhua latkia vettä litratolkulla.
Veden turha juominen on ihan turhaa.
Ei siitä ole mitään hyötyä.
T. Lääkäri
Liika vedenjuonti ei oo hyväksi koska se huuhtoo pois tarpeellisia suoloja. Natriumpitoisuus laskee ja se ei oo hyväksi
Vierailija kirjoitti:
Mä juon "luonnostaan" aika vähän vettä. Kokeilin joskus ottaa semmoisen sovelluksen (Waterllama), joka suosittelee painon ja sukupuolen mukaan juontimääriä, se laskee veden lisäksi muutkin nestetasapainoon vaikuttavat nesteet. Mulle se suositteli 2180 g saantia päiväksi, eli käytännössä 7 isoa lasia. Kokeilin kuukauden ajan juoda ohjeiden mukaan, mutta mitään hyötyjä siitä ei tullut, tosiaan vaan sai juosta yölläkin pissalla 2-3 kertaa. Lopetin sitten kokeilun ja totesin, että aion jatkossakin juoda vain kun on jano.
Joo tämä on tosiaankin aivan älytöntä ja ärsyttää miten tästä on päässyt muodostumaan itselleni sellainen tapa, josta meinaa olla nyt vaikea opetella pois. Varmaan ensi alkuun voisi lakata kantamasta vesipulloa mukana, tai korvata sen vaikka jollain pienellä 2-3 dl pullolla.
Mä juon noin 1-1.5 litraa vettä päivässä, en todellakaan ymmärrä miksi pitäisi juoda enemmän. Voin hyvin, oon tuskin koskaan kipeä, harrastan liikuntaa päivittäin...
En ole huomannut että missään olisi muuttunut vedenjuonnin tarve. Tietääkseni sillon pitää juoda kun on jano ja virtsan väristä näkee hyvin. About pari litraa se taitaa aikuisella olla päivässä tarve.
Juon 5 litraa vettä päivässä muuten virtani on ihan tumman keltaista.
Ainut mitä olen huomannut niin näitä juttuja että älkää juoko liikaa. Missä ne jutut on missä käsketään juomaan enemmän? Niitä en ole nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän tässä on, että kun nämä terveyssyyt taitaa olla pitkälti ihan huuhaata. Kannattaisi juoda silloin kun syö jotain tai janottaa. Ei tuosta ylimääräisestä veden juonnista tunnu olevan juuri hyötyä, aiheuttaa vain turhaa kusella ravaamista. Tai näin ainakin oman kokemuksen perusteella.
Mua ei janota oikeastaan koskaan ja voin olla vaikka koko päivän juomatta vettä. Lääkäri on mulle määrännyt tuon 3 litraa.
Virtsan väri ja yleinen olotila kertoo kyllä tarviiko juoda vettä minkä verran. Raskaana ollessa tarvii enemmän
Vierailija kirjoitti:
Täysin typerää touhua latkia vettä litratolkulla.
Nykyään vesipulloja kannetaan mukana.
Mut lasna ollessain ei kukaan kitannut vettä pitkin päivää. Ei nuoret eikä vanhat, ei kesällä eikä talvella. Yllättäen tanssitunneistakin selvittiin ilman. Ja puutarhatöistä. Sitten kun janotti, lopulta juotiin, mutta ei yhtämittaista litkimistä.
Vierailija kirjoitti:
Ainut mitä olen huomannut niin näitä juttuja että älkää juoko liikaa. Missä ne jutut on missä käsketään juomaan enemmän? Niitä en ole nähnyt.
Jostain syystä meille esim. armeijassa painotettiin sitä, että pitää juoda tarpeeksi vettä.
Olen aina juonut 2-3 litraa päivässä, ja pissakokeiden jälkeen kysyivät, että juonko tarpeeksi vettä, kun kokeet osoittavat etten juo.