Mikrobivaurio yhdessä makuuhuoneessa
Heippa kaikki! Onko täällä kokemuksia mikrobivaurioremonteista? Huomasimme keskimmäisen kerroksen makuuhuoneessa yhdessä kulmassa seinillä (ulkoseinää vasten) mikrobivaurioon viittaavaa. Eli todennäköisesti tullut kosteutta jostain läpi ja aiheuttanut kasvustoa myös sisäpuolelle seinässä. Meille tulee asiantuntija ensi viikon alussa kartoittamaan tilanteen ja vaurio luonnollisesti korjataan mahdollisimman pian.
onko täällä kenelläkään kokemusta remontista, sen pituudesta tai hinnasta? Onko vaurio saatu korjattua? Meillä ei ole ollut kenelläkään oireilua, pikemminkin ollaan onnekkaasti oltu tosi terveitä.
Olen helposti stressaavaa tyyppiä ja näen jo kauhuskenaarioita koko asunnon menettämisestä. Asumme isossa rivitaloyhtiössä. Kenelläkään hyviä kokemuksia, että kaikki voi mennä hyvin?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Osaako kukaan arvioida kauan menee remontissa, jossa avataan vaikka kahdesta huoneesta kaksi seinää? Jos on kosteutta ja pitää kuivattaa välissä.
Toivottavasti ei lähdetä mihinkään kuivatus leikkiin vaan puretaan kokonaan ja rakennetaan uutta.
Vierailija kirjoitti:
Osaako kukaan arvioida kauan menee remontissa, jossa avataan vaikka kahdesta huoneesta kaksi seinää? Jos on kosteutta ja pitää kuivattaa välissä.
Sanoisin et pari kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ei lähdetä mihinkään kuivatus leikkiin vaan puretaan kokonaan ja rakennetaan uutta.
Joo, kuten huomaa, niin en oo oikein perillä prosessista :) Mutta jos puretaan ja korvataan uudella, onko kovin vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kuten huomaa, niin en oo oikein perillä prosessista :) Mutta jos puretaan ja korvataan uudella, onko kovin vaikeaa?
No mulla meni 1 huoneen purku ja kasaus aikalailla 2 viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyykö silloin asumaan asunnossa? Eri huoneissa tietty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyykö silloin asumaan asunnossa? Eri huoneissa tietty.
Riippuu millainen asunto. Sotkuahan tosta tulee paljon. Mut mä asuin
Olisi kolme kerrosta, alimmaisessa voisi asua, keskimmäisessä remppa.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kolme kerrosta, alimmaisessa voisi asua, keskimmäisessä remppa.
Minua pelottaa sinulla tuo alin kerros. Jos keskimmäisessä on ja on valesokkeli niin minun mielestä alakerta on samassa tilassa, vaikkei näy vielä päälle.
Tulethan ap kertomaan, mitä asiantuntijat totesivat ja millainen urakka on edessä? Meillä on huoneen kulmaan ulkoseinälle ilmestynyt kosteusvaurio ja nyt odotetaan että taloyhtiö tilaa jonkun tekemään kartoituksen. Pelottaa kauheasti että sitä ei saada korjattua.
Vierailija kirjoitti:
Tulethan ap kertomaan, mitä asiantuntijat totesivat ja millainen urakka on edessä? Meillä on huoneen kulmaan ulkoseinälle ilmestynyt kosteusvaurio ja nyt odotetaan että taloyhtiö tilaa jonkun tekemään kartoituksen. Pelottaa kauheasti että sitä ei saada korjattua.
Home ja kosteusvauriot ovat tosi yleisiä ja jos niitä ei saisi korjattua, olisi Suomi täynnä kodittomia. Lähinnä sellaiset tilanteet ovat huolestuttavia, joissa esim. vuokranantaja ei ole halukas tekemään asialle mitään tai vieläpä yrittää pintaremontilla peittää ongelman.
Vaikka ei siltä nyt tuntuisi, niin voit olla ap tyytyväinen, että kosteusvaurio tuli esiin. Se on selkeä asia taloyhtiölle korjauttaa, kun ongelma on näkyvä ja jokainen näin ollen käsittää sen tärkeyden. Vaikeampia ovat tapaukset, joissa asunnossa on esim. outo haju tai asukkaat oireilevat, mutta ulospäin ei näy mitään merkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka ei siltä nyt tuntuisi, niin voit olla ap tyytyväinen, että kosteusvaurio tuli esiin. Se on selkeä asia taloyhtiölle korjauttaa, kun ongelma on näkyvä ja jokainen näin ollen käsittää sen tärkeyden. Vaikeampia ovat tapaukset, joissa asunnossa on esim. outo haju tai asukkaat oireilevat, mutta ulospäin ei näy mitään merkkiä.
Jep! Minua ei epäilyttäisi muuttaa taloyhtiöön, vaikka asunnossa olisi ollut joskus homevaurio, jos taloyhtiö on toiminut asianmukaisesti ja korjauttanut vaurion sekä dokumentoinut sen hyvin. Enemmän juurikin huolettaisi, jos taloyhtiö ei tarkastaisi mahdollisia ongelmia. Kaikissa taloyhtiöissä on osassa asuntoja ollut putkivuotoa tai ulkoseinän kosteutta jossain vaiheessa, se vaan on hoidettava.
Onpa lohdullinen ketju. Asia ei sinänsä koske minua, mutta hometta meilläkin pelättiin. Ehdin jo murehtia, että menee koti ja omaisuus, ja avierokin tulee siihen päälle. Näin kun näistä aina uutisoidaan.
Kiitos tästä ketjusta ja asiantuntijan kommenteista. Ja tsemppiä sairastuneille!
Ihan mielenkiinnosta millainen vaurio tarvitsee olla ettei kannata korjata enää?
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta millainen vaurio tarvitsee olla ettei kannata korjata enää?
Jos kyseessä on taloyhtiö ja yhdessä asunnossa on hometta, merkittävästikin, en usko että jätettäisiin korjaamatta. Omakotitalossa kannattaa tietysti punnita talon arvon ja arvioitujen remonttikustannusten välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä on taloyhtiö ja yhdessä asunnossa on hometta, merkittävästikin, en usko että jätettäisiin korjaamatta. Omakotitalossa kannattaa tietysti punnita talon arvon ja arvioitujen remonttikustannusten välillä.
Jos leikitään et talon arvo on 100k€. Ja remppaa vois tehdä 50,k€?..
Niin eiks tolla jo korjaa koko talon mikäli tekee purut itse.
Vierailija kirjoitti:
Onpa lohdullinen ketju. Asia ei sinänsä koske minua, mutta hometta meilläkin pelättiin. Ehdin jo murehtia, että menee koti ja omaisuus, ja avierokin tulee siihen päälle. Näin kun näistä aina uutisoidaan.
Kiitos tästä ketjusta ja asiantuntijan kommenteista. Ja tsemppiä sairastuneille!
Asutteko taloyhtiössä vai omakotitalossa? Taloyhtiön ollessa kyseessä, ja jos näkyvää vauriota on, on se taloyhtiön etu toimia nopeasti ja korjauttaa asia. Omankin asunnon arvoon vaikuttaa, jos taloyhtiössä ei hoideta toisen asunnon vauriota.
Pk-seudulla vaikkapa rivarit lähtevät yleensä 300000€ ylöspäin. En tiedä remonttien hintoja, mutta tuskin se sentään asunnon arvon suuruinen on.
Nää on rakennusasiantuntijoille arkipäivää, eli et ap ole ainoa. Vuoden päästä pystyt jo unohtamaan tämän, kun rakenteet on korjattu. Se toki saa suhteettomat mittasuhteet, kun stressaa.