Mikrobivaurio yhdessä makuuhuoneessa
Heippa kaikki! Onko täällä kokemuksia mikrobivaurioremonteista? Huomasimme keskimmäisen kerroksen makuuhuoneessa yhdessä kulmassa seinillä (ulkoseinää vasten) mikrobivaurioon viittaavaa. Eli todennäköisesti tullut kosteutta jostain läpi ja aiheuttanut kasvustoa myös sisäpuolelle seinässä. Meille tulee asiantuntija ensi viikon alussa kartoittamaan tilanteen ja vaurio luonnollisesti korjataan mahdollisimman pian.
onko täällä kenelläkään kokemusta remontista, sen pituudesta tai hinnasta? Onko vaurio saatu korjattua? Meillä ei ole ollut kenelläkään oireilua, pikemminkin ollaan onnekkaasti oltu tosi terveitä.
Olen helposti stressaavaa tyyppiä ja näen jo kauhuskenaarioita koko asunnon menettämisestä. Asumme isossa rivitaloyhtiössä. Kenelläkään hyviä kokemuksia, että kaikki voi mennä hyvin?
Kommentit (69)
Ei kannata murehtia turhaan ennakkoon. Se on toki helpommin sanottu kuin tehty.
Asun pk-seudulla ja useilla tutuillani on remontoitu homeen vuoksi erityisesti 1950- ja 1960-luvun rivarien ulkoseiniä. Näissä kuluttavinta on se selvitys ja odottaminen, joten kannattaa ajatella, että insinöörit osaavat hommansa ja antaa heidän suunnitella korjaukset hyvin.
Minun tutuistani kukaan ei ole sairastunut, ovat toki onnekkaita ja tunnen sympatiaa ketjussakin olevaa henkilöä kohtaan, joka on sairastunut.
Mutta siis, ei ainakaan etelässä pistetä rivareita tai kerrostaloja maantasalle, vaikka sädesientäkin löytyisi. Asiat hoituvat aina, joskus nopeammin, joskus hitaammin. Mutta kyllä ne hoituvat.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata murehtia turhaan ennakkoon. Se on toki helpommin sanottu kuin tehty.
Asun pk-seudulla ja useilla tutuillani on remontoitu homeen vuoksi erityisesti 1950- ja 1960-luvun rivarien ulkoseiniä. Näissä kuluttavinta on se selvitys ja odottaminen, joten kannattaa ajatella, että insinöörit osaavat hommansa ja antaa heidän suunnitella korjaukset hyvin.
Minun tutuistani kukaan ei ole sairastunut, ovat toki onnekkaita ja tunnen sympatiaa ketjussakin olevaa henkilöä kohtaan, joka on sairastunut.
Mutta siis, ei ainakaan etelässä pistetä rivareita tai kerrostaloja maantasalle, vaikka sädesientäkin löytyisi. Asiat hoituvat aina, joskus nopeammin, joskus hitaammin. Mutta kyllä ne hoituvat.
Homesädesienialtistuja vastaa: meillä kesti noin vuoden remontin aloitus. Oli oltava taloyhtiön kokouksia, tarjouspyyntöjä, tutkimuksia ennen tarjouspyyntöjä ja selvityksiä korjausten laajuudesta. Ja huom! jos ei voi asua remontin ajan niin itse maksaen tilapäinen asumus. Meillä korjaus kesti kuukauden per asunto. Meillä myöskin uudellamaalla asunto, muttei pks. Korjattavaa oli vain noin 40m2 alalla.
Mulla oli okt makkarin seinällä mikrobi vaurioita. Aika halvalla tosta lopulta selvisi. Itse purku säästi noin 1500€. Aikaa meni ehkä 10h.
Sen jälkeen rakennus mies vaan korjasi ongelma kohdat ja kasasi huoneen uusiksi. Samalla laitettiin finfoam eristys, uudet levyt ja tapetit päälle. Laskun loppusumma kaikkineen oli n 4000€.
Mä ihmettelen tosi paljon noita remontti hintoja. Tuntuu että yritykset yrittää vedättä ihan sikana, joku lattian totaali uusiminenkaan ei oikeasti ole mikään 30000€ homma. Älyttömän paljon manuaalista työtä minkä voi hoitaa kuka vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näillä lähtötiedoilla ihan mahdotonta sanoa hintaa. Otettava se huomioon, että jos vaurio on näkyvissä, se on yleensä vain se jäävuoren huippu joka näkyy. Eli 95% vauriosta on piilossa rakenteissa.
T. Rak.ins
Näin se varmasti on. Eniten itseä stressaa, että voiko tälläistä korjata? Taloustilanne on ok.
Kaiken voi korjata jos rahaa on.
Naapuruussuhteet tuossa väkisinkin palaa, jos naapurit joutuvat maksamaan sinun remonttisi. Jos taas yhtiöjärjestys on sellainen että itse maksat, niin rakas onnea matkaan, sinä tarvitset kultaa.
T. Rak.ins
Jos kuten meillä (homesädesieni) niin kaikkiin asuntoihin tulee korjaus. Valesokkeli ongelma voi olla tällainen.
t. Eri.
Jos sädesieni lähtee valesokkelista apn kolmikerroksisen betonirivitalon keskimmäiseen kerrokseen asti, niin purettava se on koko mörskä.
T. Rak.lns
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näillä lähtötiedoilla ihan mahdotonta sanoa hintaa. Otettava se huomioon, että jos vaurio on näkyvissä, se on yleensä vain se jäävuoren huippu joka näkyy. Eli 95% vauriosta on piilossa rakenteissa.
T. Rak.ins
Näin se varmasti on. Eniten itseä stressaa, että voiko tälläistä korjata? Taloustilanne on ok.
Kaiken voi korjata jos rahaa on.
Naapuruussuhteet tuossa väkisinkin palaa, jos naapurit joutuvat maksamaan sinun remonttisi. Jos taas yhtiöjärjestys on sellainen että itse maksat, niin rakas onnea matkaan, sinä tarvitset kultaa.
T. Rak.ins
Taitaa olla taloyhtiön vastuulla rakenteet, jos tuo ulkoseinä siihen lasketaan. Kaikilla muillakin on kadun suuntaan sama rakenne, eli noilla seinillä ei ole putkia, j
Miksei voi kosteus nousta alapuolelta? Sitä kutsutaan kapillaarinousuksi.
Ja kyllä, jos jotain asialle meinataan tehdä, rakenteita avataan. Tai voihan sitä toki pintaa rapsutella ja ottaa valokuvia muistoksi, mutta se ei itse ongelmaa korjaa.
T. Rak.ins
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli okt makkarin seinällä mikrobi vaurioita. Aika halvalla tosta lopulta selvisi. Itse purku säästi noin 1500€. Aikaa meni ehkä 10h.
Sen jälkeen rakennus mies vaan korjasi ongelma kohdat ja kasasi huoneen uusiksi. Samalla laitettiin finfoam eristys, uudet levyt ja tapetit päälle. Laskun loppusumma kaikkineen oli n 4000€.
Mä ihmettelen tosi paljon noita remontti hintoja. Tuntuu että yritykset yrittää vedättä ihan sikana, joku lattian totaali uusiminenkaan ei oikeasti ole mikään 30000€ homma. Älyttömän paljon manuaalista työtä minkä voi hoitaa kuka vaan.
Homesädesienialtistuja vastaa: riippuu mitä tiloja korjattavissa on. Meillä sauna ja kylpyhuone sekä erillinen vessa ja yksi lisätila otettiin eri käyttöön remontissa. Koska meni kokonaan uusiksi niin ovet, lattiat, osa seinistä jne. meni uusiksi kaakeleiden ja saunan lisäksi. Oli muuten halvempi pyytää remontoijaa rakentamaan saunanlauteet itse kuin ostaa surkea valmispaketti. Osaava tekee lauteet hetkessä ja mittojen mukaan. Lisänä me vaihdettiin alakertaan lattialämmitys sekä uusittiin kaikki alakerran katot, vaihdettiin lämminvesivaraaja lauteiden alle ja siltä jäävästä huoneesta tehtiin kodinhoitotila. Mutta tuo lämminvesivaraajankaan siirto ei maksanut kuin sen lämminvesivaraajan hinnan, kun koko alakerta oli täysin tyhjä rempassa ja sitten vaan laatoitettiin jne. Muutokset oli siis joitakin tonneja yli sen perusrempan, mutta tosiaan meillä oli kaikki märkätilat korjauksen kohteena ja se maksaa. Me myös purettiin osa ja säästettiin kuluissa, mutta silti maksoi paljon. Poistettiin itse kaikki ovet, listat ovista, seinälistat, tapetit, kiintokalusteet, patterit, laminaatit ja niiden alusmuovit jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Homesädesienialtistuja vastaa: riippuu mitä tiloja korjattavissa on. Meillä sauna ja kylpyhuone sekä erillinen vessa ja yksi lisätila otettiin eri käyttöön remontissa. Koska meni kokonaan uusiksi niin ovet, lattiat, osa seinistä jne. meni uusiksi kaakeleiden ja saunan lisäk
Joo kyllähän tollanen remppa maksaa aina. Pelkkä kylppäri/ sauna remontti maksaa jo 15-20k€ teetettynä.
Mut kyl näkee uskomattomia korjaus summia just näissä remonteissa. Periaatteessa kun eihän se ole kun purkaa kaiken veks ja rakentaa uudelleen. Tollasen 4h talon sisäseinien purku ja uudelleen eristys ei maksa kun 20k€. Jos ite suoritat purun.
Silti näille on välistä saatu niin hirveät korjaus kustannus arviot ettei taloa kannata edes korjata.
Vierailija kirjoitti:
Oliko sinulla isokin vaurio ja näkyikö mikrobikasvusto seinässä?
Potkaisin mikrobivaurion jo viime vuonna pihalle!! Helpotti kyllä!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli se aika laaja, ikkunan reunasta oli vuotanut talon sisään vettä ja homehduttanut seinän välit..
Käytännössä kaikki meni ulkoseinään asti uusiksi 2 seinältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli se aika laaja, ikkunan reunasta oli vuotanut talon sisään vettä ja homehduttanut seinän välit..
Käytännössä k
Tää huomattiin siitä että alkoi vaatteet ym haista.
Kyllä noita valitettavasti tulee sekä vanhoihin että uusiin taloihin. Ja ihan kaikenlaisiin, Westendiin sekä maaseudulle. Korjattava on, ei siinä sen ihmeempää. Korjaus onnistuu hyvällä suunnittelulla ja tekijöillä. Joskus voi rakenteita avattaessa paljastua muutakin, ja silloin se korjataan myös. Hometta on ollut taloissa niin kauan kuin ihminen on taloja rakentanut. Sitä on vielä enemmän esim. Britanniassa ja Etelä-Euroopassa. Kyllä se remontoida kannattaa, mutta ei siitä turhille kierroksille kannata lähteä. Rahalla hoituu kaikki.
Selaa vahinkotietokantaa. Siellä näkyy tehdyt toimenpiteet ja työtunnit.
Osaaks joku muuten sanoa onks näkyvä mikrobikasvusto vaarallisempaa kuin mahdollinen vaikka seinän tai lattian välissä oleva, joka vaan haisee? Meijän entisessä asunnossa oli semmonen ominaistuoksu, mistä moni sano että on hometta. Mitää ei kuitenkaan näkynyt. Kaverilla taas oli tullut makkarin kaapin taa homepisteitä isolle alueelle ku oli joku vuoto. Mut se ei haissu miltää.
Kyllä se pahempi on jos kasvustoa/pilkkuja on sisäseinässä, kuin että rakenteissa näkymättömissä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se pahempi on jos kasvustoa/pilkkuja on sisäseinässä, kuin että rakenteissa näkymättömissä.
Sanoisin, ettei välttämättä. Voisi ajatella, että on hyvä jos home tulee näkyviin, sillä silloin sille tehdään nopealla aikataululla jotain. Joissain rakenteissa home voi muhia vuosikymmeniä ja sitä voi olla rakenteet täynnä.
Eiköhän se enemmän johdu homelajista ja sen leviämisestä. Jos esim. yksi seinä on sisältä homeessa, mutta kosteutta on vain siinä vaikkapa vuoden seurauksena, niin helpompi varmaan hoitaa kuin vaikka koko alakerran lattian homeinen alusta.
Yks kohtalotoveri täällä! Lapsen huoneesta löysin eilen pöydän takaa seinän kulmasta tummia pilkkuja noin 15 x 15 cm alueelta. Ei näytä kovin pahalta ulospäin, mutta kyllä siellä seinän takana (ulkoseinä) varmasti kosteutta on. Huomenna onneksi tulee isännöinnin kautta joku katsomaan, niin kuulee sitten mitä tehdä. Mulla on kauhea stressi lapsen puolesta, et jos on altistunut jollekin. Tosi terve on vielä ollut. Ei ollu ainakaan pari kk sitten seinässä vielä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Yks kohtalotoveri täällä! Lapsen huoneesta löysin eilen pöydän takaa seinän kulmasta tummia pilkkuja noin 15 x 15 cm alueelta. Ei näytä kovin pahalta ulospäin, mutta kyllä siellä seinän takana (ulkoseinä) varmasti kosteutta on. Huomenna onneksi tulee isännöinnin kautta joku katsomaan, niin kuulee sitten mitä tehdä. Mulla on kauhea stressi lapsen puolesta, et jos on altistunut jollekin. Tosi terve on vielä ollut. Ei ollu ainakaan pari kk sitten seinässä vielä mitään.
Kyllä sun lapsi varmaan ennemmin on altistunut koulussa tai päiväkodissa. Tarkotan siis et kaikki me altistutaan homeelle, toiset enemmän. Ei se ideaalia oo jos kotona hometta, mut sen saa korjattua. Tuskin muutama kuukausi katastrofi on, monilla meistä on rakenteissa hometta eikä tiedetä siitä, jos ei näy.
Osaako kukaan arvioida kauan menee remontissa, jossa avataan vaikka kahdesta huoneesta kaksi seinää? Jos on kosteutta ja pitää kuivattaa välissä.
Taitaa olla taloyhtiön vastuulla rakenteet, jos tuo ulkoseinä siihen lasketaan. Kaikilla muillakin on kadun suuntaan sama rakenne, eli noilla seinillä ei ole putkia, jotka voisivat vuotaa. Myöskään alakerrasta ei voi tulla kosteus, eli jos ulkoseinä tai katto falskaa, niin kenties kaikki ovat riskissä. Tietysti ensin selvitettävä, että mistä tuo johtuu. Tiedätkö sinä insinöörinä, että avataanko rakenne ennen, vai onko tuo selvä että seinä ja muut rakenteet avataan? Siis kun näkyy mikrobiongelma. Asumme Helsingissä, onkohan kustannuksia odotettavissa yli 100000€ yhden huoneen osalta?