Menee hermot lapsen syömiseen.
Tai siihen että ei syö. Lapsi ei söisi mitään muuta kuin spagettia ja lihapullia, nugetteja tai kalapuikkoja. Minä taas inhoan kaikkia eineksiä. Teen enimmäkseen ihan tavallista kotiruokaa, laatikkoja, keittoja, kiusauksia ym. En halua lähteä siihenkään että tekisin aina eri ruoan lapselle. Hän päättää jo ennen maistamista että ruoka on pahaa, ja kaikkeen uuteen suhtaudutaan kuin yrittäisin syöttää hänelle myrkkyä. Kasvikset eivät mene missään muodossa. Emme voi elää pelkillä eineksillä, mikä auttaisi?
Kommentit (39)
Lautanen pois lapsen edestä, kyllä se nälkä tulee ja pyytää ruokaa, lapsi kokeilee kuis helposti saa tahtonsa läpi. Ei Suomessa ole yksikään lapsi nälkään kuollut, muulloin kuin nälkävuosina, taisi kuolla nälkään koko perhe.
Minkä ikäisestä lapsesta kyse?
Pienet lapset syö sitä mitä tarjotaan, tai ovat syömättä. Vaihtoehtoja ei anneta tarjolle.
Isompien kanssa tämä ei sitten enää toimikkaan. Tulevat koulusta ennen kun vanhempi töistä, syövät mitä kaapista löytyy, ja ihan kaikkea muuta kun valmiina olevaa ruokaa.
Heillä jo omaakin rahaa käytössä, ja myös sitä rahaa käytetään herkkuostoihin.
Turhauttaa tehdä ruokaa mitä ei syödä. Tai, syödään jos olen itse ennen lapsia (teinejä) kotona ja syödään yhdessä.
Harvoin enää teen ruokaa. Syödään semmoista mikä heidän helppo itse valmistaa, mitä syövät ja mikä mahdollisimman terveellistä.
Aika siihen auttaa, ja rauhallinen suhtautuminen. Tarkoitan, ettei asiasta tehdä kummempaa numeroa.
Ei selvinnyt aloituksesta, minkä ikäinen lapsi kyseessä. Omani ovat jo teinejä, toinen syönyt aina lähes kaikkea, toinen taas valikoiva tapaus. Hänellä on ollut kausia, jolloin pitäisi olla joka päivä kalapuikkoja, sitten kyllästyy ja tulee joku muu, nugetit tms. Pikkuhiljaa valikoima laajenee, olen antanut totutella rauhassa. On nyt 15-v ja 188 cm urheileva nuori mies, joten ainakin on kasvanut hyvin, vaikka ruokavalio on ollutkin välillä yksipuolinen.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen?
Meillä syödään sitä mitä on tarjolla ja jos nirsoillaan niin ole hyvä ja poistu pöydästä.
Näin meilläkin. Eikä jälkiruokaa tai mitään nameja tule nirsolle, eikä meillä kukaan lapsista tai heidän kavereistaan käy jääkaapilla ruoka- ja välipala-aikojen välissäkään, rohmuamassa jotain namia.
Joillekin lapsille on tärkeää se ruoan ulkonäkö. Muista aina itse kehua ruokaa. Meillä nirsoilu loppui, kun kuuli kaverin kehuvan ruokaa. "Maista edes vähän" kommentti oikeastaan vain vahvistaa nirsoilua, sen sijaan että motivoisi syömiseen.
Minkä ikäinen lapsi on? Venttaas niin murrosiässä alkaa tositoimin se nirsoilu.
Kyllä se siitä. Tarjoat sitä ruokaa mitä tarjolla on. Nälkähän se on paras mauste.
Älä missään nimessä lähde neuvottelemaan lapsen kanssa siitä, mitä ruokaa tänään laitetaan. Olet pian tosiaan liemessä.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvää päivää. Lapsi ei päätä mitä meillä syödään, siksi hän juuri nirsoilee. Jos päättäisi, söisimme pelkkää teollista paskaa. Myös koulussa on välillä vaikka nugetteja, samoin kotona. En kuitenkaan halua syödä niitä kokoajan. Olen kannustanut maistamiseen, laittanut ihan miniannoksia. Ehkä se tästä joskus helpottaa. Ja yritän jatkossa muistaa, että täällä on enimmäkseen törkeitä solvaajia ja yksikertaisia ihmisiä, joten tänne ei kannata kirjoittaa mitään. Ap
Etsi tietoa sellaisesta kuin Arfid. Siihen kuuluu äärimmäinen rajallisuus ruuan kanssa. Omalla lapselleni oli kausi jolloin hän vain joi, kausi jolloin hän ei syönyt mitään ja jouduttiin laittamaan nenämahaletku. Oli myös kausia jolloin hän ei syönyt lihaa tai muutakaan sellaista joka vaatii paljoa puremista. Joillekin arfid ihmisille on tyypillistä syödä vain roskaruokaa. Tämä on siis ihan sairaus, jonka takia lapseni oli sairaalassa 9 viikkoa ja käy joka kk kontrolli käynneillä. Kasvatuksella ei ole mitään tekemistä sen kanssa. Jos syöminen pelottaa, voi kyseessä olla arfid.
Vierailija kirjoitti:
Lautanen pois lapsen edestä, kyllä se nälkä tulee ja pyytää ruokaa, lapsi kokeilee kuis helposti saa tahtonsa läpi. Ei Suomessa ole yksikään lapsi nälkään kuollut, muulloin kuin nälkävuosina, taisi kuolla nälkään koko perhe.
Ihan vasta kuoli 8 kuukauden ikäinen vauva nälkään. Suomessa. Ohis vaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vasta kuoli 8 kuukauden ikäinen vauva nälkään. Suomessa. Ohis vaan
Tarjosiko vauvan huoltaja ruokaa vauvalle? Toi varmaan, jota lainasit, tarkoitti sitä, että jos ruokaa on tarjolla, niin silloin lapsi ei voi nälkään kuolla.
Vierailija kirjoitti:
Meil 2-8v muksut kyl syö just juurikin sitä mitä ruoaksi on tarjol. Jos ei maistu, niin voi voi, sillä en tarjoo muutakaan. Kukaa tervevlaps ei tapa itteesä nälkään, joten äkkii se nirsoilu unohtuu kun nälkä ihan oikeesti vattas kurnii.
Tuo ei pidä paikkaansa. Itse olen ollut nirso lapsesta asti. Olen vielä sitä polvea, että hampurilaisia ynnä muuta maistettiin ensimmistä kertaa vasta, kun olin teini-ikäinen, joten ihan tavallista kotiruokaa meillä syötiin. En vain saanut joitain (monia) ruokia alas. Olisin kuollut nälkään kaalikääryleiden vieressä. Nirsoutta on tutkittu ja se on geneettistä.
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/nirsoilu-onkin-lapsilla-geen…;
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen?
Meillä syödään sitä mitä on tarjolla ja jos nirsoillaan niin ole hyvä ja poistu pöydästä.
Näin meilläkin. Eikä jälkiruokaa tai mitään nameja tule nirsolle, eikä meillä kukaan lapsista tai heidän kavereistaan käy jääkaapilla ruoka- ja välipala-aikojen välissäkään, rohmuamassa jotain namia.
Kummia kavereita, jos pitää edes mainita, että eivät käy kylässä jääkaappilla rohmuamassa. Meillä 3 teiniä ja tasan tarkkaan syövät koulun jälkeen kaikkea mitä kotoa löytyy. Laitan kyllä ruoan, kun tulen töistä ja syövät myös sitä.
Vierailija kirjoitti:
Aika siihen auttaa, ja rauhallinen suhtautuminen. Tarkoitan, ettei asiasta tehdä kummempaa numeroa.
Ei selvinnyt aloituksesta, minkä ikäinen lapsi kyseessä. Omani ovat jo teinejä, toinen syönyt aina lähes kaikkea, toinen taas valikoiva tapaus. Hänellä on ollut kausia, jolloin pitäisi olla joka päivä kalapuikkoja, sitten kyllästyy ja tulee joku muu, nugetit tms. Pikkuhiljaa valikoima laajenee, olen antanut totutella rauhassa. On nyt 15-v ja 188 cm urheileva nuori mies, joten ainakin on kasvanut hyvin, vaikka ruokavalio on ollutkin välillä yksipuolinen.
Juuri näin. Täällä on suorastaan julmia vanhempia läsnä. He ovat valmiita nälkiinnyttämään lasta ja kiusaamaan lasta ominaisuuden vuoksi, jolle lapsi ei voi mitään. Nirsous ei ole valinta.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin syödään vain nuudelia, nakkeja ja nugetteja muuhun ei ole varaa 🥺
Ei kermaperunat ja hernekeitto esim ole kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisestä lapsesta kyse?
Pienet lapset syö sitä mitä tarjotaan, tai ovat syömättä. Vaihtoehtoja ei anneta tarjolle.
Isompien kanssa tämä ei sitten enää toimikkaan. Tulevat koulusta ennen kun vanhempi töistä, syövät mitä kaapista löytyy, ja ihan kaikkea muuta kun valmiina olevaa ruokaa.
Heillä jo omaakin rahaa käytössä, ja myös sitä rahaa käytetään herkkuostoihin.
Turhauttaa tehdä ruokaa mitä ei syödä. Tai, syödään jos olen itse ennen lapsia (teinejä) kotona ja syödään yhdessä.
Harvoin enää teen ruokaa. Syödään semmoista mikä heidän helppo itse valmistaa, mitä syövät ja mikä mahdollisimman terveellistä.
En pidä itseäni minään superäitinä, todellakaan, mutta meillä on selvää, että kaapeista ei lapset hae omin nokkinensa mitä sattuu. Johan siinä menisi kaikki suunnitelmatkin sekaisin, jos vaikka nakkikeiton nakit olisi joku vetänyt suoraan paketista tai joku olisi päättänyt syödä kaikki leivät. Joitain juttuja on sovittu mitä järjellisissä määrin saa syödä välipalaksi, jos on kauhea nälkä kotiin tullessa, mutta kun teen ruoan, sitä syö kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä nakit maksaa 2e/kg?
Mitkä nugetit 4e/kg?
Xtra nakit ja Xtra nugetit Prismassa 🥺
nakit 3,10e/ kg
nugetit 6,40e/kg
Lapselle ruoka-annos kelmun alle jääkaappiin. Syö kun nälkä tulee, nyt om tahtojen taisto.
Meil 2-8v muksut kyl syö just juurikin sitä mitä ruoaksi on tarjol. Jos ei maistu, niin voi voi, sillä en tarjoo muutakaan. Kukaa tervevlaps ei tapa itteesä nälkään, joten äkkii se nirsoilu unohtuu kun nälkä ihan oikeesti vattas kurnii.