Työnantaja vaati allekirjoittamaan lapun, jolla kieltäydyttiin yleiskorotuksesta tai sitten vaihtoehtona oli irtisanominen. 😢😢😢
Ne jotka eivät allekirjoittaneet tosiaan saivat potkut "taloudellisista syistä".
Tämä tapahtui siis joskus aikoja sitten. Kyseessä pieni yritys ja jätän nimen mainitsematta.
Olisitko itse allekirjoittanut?
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Kiva satu vaikka tyhmä.
Ja laiton.
tiedän yhden tällaisen tapauksen. alkaako paikkakunnan nimi koolla?
Vierailija kirjoitti:
tiedän yhden tällaisen tapauksen. alkaako paikkakunnan nimi koolla?
Ei vaan P:llä niin kuin Porvoo.
Aina ei edes ymmärrä mikä röllillä on ideana. Tämä avaus on siitä hyvä esimerkki.
Minä voin sen sijaan kertoa tässä ihan tositarinan. Kun Kiky aikanaan runnottiin läpi silloisen työnantajani toimitusjohtaja piti henkilöstöinfon, jossa hän kertoi ettei tässä firmassa mitään kikyjä tulla ottamaan käyttöön. Voin sanoa, että vaikutti työmoraaliin ja yhteishenkeen aika tavalla positiivisesti.
Jatkossahan tää on sit tätä ihan laillisesti paikallisen sanelun nimissä.
Ap:n kuvailemassa tilanteessa allekirjoittaisin, ja alkaisin samana päivänä hakemaan uutta työtä toisaalta. Tuollaiselle "työnantajalle" ei tarvitse olla yhtään lojaali.
Uuden lain mukaan, mitään kieltäytymislappuja ei edes työntekijä tarvitse allekirjoittaa, kun voidaan sopia paikallisesti ja työnantaja voi yksipuolisesti ilmoittaa, ettei yleiskorotyksia makseta ja vastaavasti,jos työntekijä ei tähän suostu, hän voi myös yksipuolisesti sanoa työsopimuksensa irti.
Tuo on ap. työnantajalta vain ajanhukkaa, kun hän voi mitään ilmoittamatta kieltäytyä yleiskorotuksista, vedoten paikallissopimukseen, ellei sitten työtehtävä perustu virkasuhteeseen.
Olisin allekirjottanu ja sitten jääny saikulle. Siinä olis työnantajalle tullu tippa linssiin eikä mulle. Olis tullu tekee mun vuorot. Palkka juoksee saikullakin.
Meillä irtisanottiin joka ukko, jota toimitusjohtaja ei saanut kairata kakkoseen.
Tuotahan se tulevaisuus on monelle työntekijälle, palkan korotukset jää saamatta ja palkka-ale on alkanut, kun voidaan muuttaa työtehtävän kuvaa ja sopia paikallisesti.
Kyllä niitä laittomia käytäntöjä on varmasti Suomessa ollut pilvin pimein. Miesystävä just selitti kerran, että hänen ensimmäisessä työpaikassaan työajanlyhennykset maksettiin rahana, pimeästi (käteisenä).
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kuvailemassa tilanteessa allekirjoittaisin, ja alkaisin samana päivänä hakemaan uutta työtä toisaalta. Tuollaiselle "työnantajalle" ei tarvitse olla yhtään lojaali.
Työnantajalle lainmukainen rangaistus
Olipa kerran ja sen pituinen se.