Meidän 5,5-v pojassa ei ole (omasta mielestään) ikinä mitään vikaa, vika on aina muissa...
Hei,
Meillä on kaksoset, tyttö ja poika, ikää 5,5-v. Nyt sitten jonkun aikaa poika on ollut todella uppiniskainen. Jos tekee jotain väärää, niin kas, vika ei olekkaan hänessä vaan aina muissa. Tulee mm. kantelemaan, että kuinka häntä oli kiusattu päiväkodilla. (oikeasti asia meni niin, että poikani oli pitkään ärsyttänyt kaveriaan ja sitten kaveri oli huitassut häntä) eli tuntuu jotenkin " unohtavan" oman osuutensa asioihin...lisäksi väittää mm. että minä satutan häntä (tilanne on seuraava, kun saa raivarit ja otan kiiinni, ettei satuttaisi minua, niin taas tilanne kääntyy siten, ettei vika ole hänessä). Lisäksi väittää tämmöisiä, että " sä tykkäät siskosta enemmän kuin musta" ja sekin, että " aina sisko saa eka ja mä en koskaan" mikä sekän ei pidä tietenkään paikkaansa.
- Onko teidän lapsilla ollut tämmöisiä vaiheita?
- Miten olette asiaan puuttuneet?
- Mistä tämä VOI johtua?
Kommentit (5)
ja on kanssa " keksinyt" asioita jonkin aikaa. kertoi esim. päiväkodissa että meille tulee vauva .:))) koska toivoo sitä niin kovasti ja parilla tutulla syntyi vauva, samoin pari kertaa ollut taskussa pk:sta haettaessa joku pikku lelu, keksinyt että saanut ne joltain pk kaverilta, vaikka ottanut pk:sta..
Samoin jos olen suuttunut hänelle jostain hölmöilystä niin alkanut itkeä etten rakasta häntä...
eli taitaa kuulua tuohon ikään, toivottavasti... eikä ole pysyvä luonteenpiirre :)))
olen sitten yrittänyt selittää näitä asioita, että ei tarkoita etten rakastaisi vaikka komennan ja suutunkin ym
eli tietysti selittää asiat niinkuin itse näkee, ja kokee, samoinhan tekee jokainen. Ja narsistejahan tulee niistä, jotka ei pienenä tarpeeksi huomiota äidiltään saa.
jutusta, jos vaan eivät jää siitä kiinni. Eli muista säännöllisesti jutella päiväkodissa ja koulussa lapsen puuhista. Itse opettajana jaksan ihmetellä niitä vanhempia, jotka eivät vaan usko että heidän lapsensa mitään tekisivät saati kertoisivat kotona puolueellisen tarinan.
meillä tyttö ihan samanlainen. pitää vaan selittää asiat niinkuin ne on,eikä kuunnella jankuttamista. kyllä se ohi menee