Millainen on tuntemasi sukupuoltaan aikuisena vaihtanut henkilö?
Itse tunnen vain yhden. Seurusteli alaikäisenä tyttönä nelikymppisen miehen kanssa, joka oli selkeesti pedo, mutta tuttavapiirissä asia vaiettiin kuoliaaksi. Tytöstä kasvoi kaoottinen nainen, joka vaihtoi identiteettiä tiuhaan kuin sukkia ja lopulta päätyi olemaan mies.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Sairastaa epävakaata persoonallisuushäiriötä, oli myös kaksisuuntaisesta epäily kun viimeksi juteltiin.
Myönnetäänkö nykyisin epävakaille ihan oikeasti tranhoitoja? 😳 Sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ihan ymmärrä, että onko sukupuolen siirtäminen keino paeta käsittelemättömiä ongelmia? Onko mietitty mitä nämä siirrot aiheuttaa lapsille jos isästä tuleekin äiti tai äidistä isä. Nämä asiat tulemme näkemään tulevina vuosikymmeninä.
Ja vielä surullisempaa on se, että siirretään sukupuoli takaisin siihen biologiseen. Ja kuinka monta on niitä, jotka haluaisivat siirtyä takaisin biologiseen sukupuoleensa mutta eivät sitä stigman pelosta tee?
Nämä ovat jotenkin tosi surullisia asioita, vaikka uskon, että joku kokee elävänsä väärässä kehossa, mutta miten se vaihtaminen sitä auttaa kun se ei kuitenkaan muuta todellisuutta mihinkään?
Eikö mitään apua ole saatavilla näiden asioiden taustalla olevien vaikeuksian käsittelemiseksi?
Tutkimusten mukaan sukupuolenkorjausprosessia kadutaan vähemmän kuin esimerkiksi polvileikkauksia. Syyksi katumiseen myös mainittiin useasti muiden ihmisten tuomitsevuus.
Mutta taas on mutu tärkeämpää kuin tieto.
Tunnen useita naisesta mieheksi korjanneita. Erittäin hyvin koulutettuja, useammalla tohtorintutkinto. Monella myös perhe tai uusperhe.
Oletteko kuulleet 30-30-säännöstä? Ennen korjausprosessin helpottamista 30% transihmisistä kuoli ennen kuin he täyttivät 30 vuotta. Sukupuolenkorjaus pelastaa henkiä. Itse olen tuntenut yhden 90-luvun aluussa im tehneen transihmisen. Rauha hänen sielulleen.
Vierailija kirjoitti:
Lapsesta asti pojaksi identifioitunut tyttö. Sosiaalinen ja iloinen kaikkien kaveri. Kävi korjausprosessin läpi täysi-ikäistyttyään. Vaikuttaa ainakin somen perusteella tyytyväiseltä elämäänsä. En enää tunnistaisi samaksi ihmiseksi ellen tietäisi.
Minunkin luokallani oli tyttö joka omasta mielestään oli aina ollut poika. Hän korjasi sukupuolensa aikuisena ja vaikuttaa tyytyväiseltä elämäänsä. Vihdoin myös sukupuoli + kroppa vastasi omaa ajatusmaailma. Ihan mukava ja sosiaalinen henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ihan ymmärrä, että onko sukupuolen siirtäminen keino paeta käsittelemättömiä ongelmia? Onko mietitty mitä nämä siirrot aiheuttaa lapsille jos isästä tuleekin äiti tai äidistä isä. Nämä asiat tulemme näkemään tulevina vuosikymmeninä.
Ja vielä surullisempaa on se, että siirretään sukupuoli takaisin siihen biologiseen. Ja kuinka monta on niitä, jotka haluaisivat siirtyä takaisin biologiseen sukupuoleensa mutta eivät sitä stigman pelosta tee?
Nämä ovat jotenkin tosi surullisia asioita, vaikka uskon, että joku kokee elävänsä väärässä kehossa, mutta miten se vaihtaminen sitä auttaa kun se ei kuitenkaan muuta todellisuutta mihinkään?
Eikö mitään apua ole saatavilla näiden asioiden taustalla olevien vaikeuksian käsittelemiseksi?
Tutkimusten mukaan sukupuolenkorjausprosessia kadutaan vähemmän kuin esimerkiksi polvileikkauk
Jep, ja ennen kaikkea on muistettava että osa ihmisistä katuu ihan mitä tahansa!! Oli kyseessä työpaikan vaihdos, hiustenleikkaus, muutto, kauneusleikkaus, lasten saanti, lemmikin ottaminen, lounasruoan valinta... Ihan mikä tahansa pieni ja ohimenevä tai suuri ja loppuelämään vaikuttava asia - osa ihmisistä aina katuu. Se ei tarkoita sitä että niiltä tyytyväisistä ihmisistä, joita on varmaan se 98%, pitäisi kieltää mahdollisuus valita asioita joista he ovat varmoja ja jotka parantavat heidän elämänlaatuaan huomattavasti.
Tiedän yhden, tuli kovat kivut ja meni junan alle.
Kaikki tuntemani tapaukset ovat persoonaltaan enemmän alkuperäisen kuin uuden sukupuolensa mukaisia. Transnaiset ovat ronskeja ja loogisesti ajattelevia ja transmiehet ovat tunteellisia. Kun lisäksi useimmat heistä eivät ole uudessa sukupuolessaan uskottavan näköisiä they can not pass niin ihmettelen miksi he ovat vaivautuneet. En tietenkään sano mitään tällaista ääneen tai kirjoita nimelläni mitä täällä kirjoitan koska en halua loukata ketään. Eihän se ole minulta pois mitä jotkut elämällään tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan sukupuolenkorjausprosessia kadutaan vähemmän kuin esimerkiksi polvileikkauk
Mutta silloin kuin sitä kadutaan, niin se onkin melko katastrofaalista koska paluu entiseen ei onnistu ja pahimmillaan on koko elämä pilalla kun on leikelty elimiä pois jotka haluaisi takaisin. Kuka sillloin ottaa vastuun? Ei ole ihan vertailukelpoinen polvileikkauksen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen vain sukupuoltaan korjanneita aikuisia. Vaihtaminenhan on mahdotonta.
Korjaaminenkin on väärä sana. Ei voi korjata sitä missä ei ole mitään korjattavaa. Eikä se edes onnistu kuin pinnallisesti jos sitenkään.
Ei ole trans vaan muusu, vihdoinkin onnellinen täysin omana itsenään. Parisuhteensa kukoistaa, opinnot ja työt sujuu, elämä maistuu kaiken jälkeen. Olen onnellinen puolestaan, myöskin kateellinen myönnettäköön.
Tunnen yhden transmiehen. Menestyvä ura, naimisissa ja elää ihan normaalia, tasapainoista elämää.
En tunne mielenhäiriöisiä henkilöitä.
En tunne yhtään sukupuoltaan vaihtanutta, sukupuoltaan korjanneita kyllä.
Yksi sukulainen. Ihan normaalin oloinen, ei siis mikään radikaali toisinajattelija tai alakulttuuri-ihminen. Tulee mielikuva suht älykkäästä, sosiaalisesta ja hyväntuulisesta ihmisestä.
Mun näkökulmasta tosiaan ihan normaali ihminen (itse kun olen outo friikki).
Vierailija kirjoitti:
Mun on pakko todeta, etten edes tiedä yhtään tällaista henkilöä. Edes etäisesti. Toki kadulla joskus olen nähnyt ihmisiä, jotka saattaisivat olla vaihtaneet sukupuoltaan, mutta tosiaan nimeltä tai edes kuulopuheista en tiedä yhtäkään. Olen päällikkönä teollisuusyrityksessä, opiskellut korkeakoulututkinnon n. 20 vuotta sitten, lapsena asunut pienellä paikkakunnalla. Ei ole lähipiiriin tai työyhteisöönkään sattunut yhtäkään.
Siksi ihmettelenkin sitä, miten paljon tämä asia mediassa näkyy, kun oikeassa elämässä en näitä tapaa.
En minäkään ymmärrä miten todella, todella pienestä vähemmistöstä on mukamas tullut mainstreamia yhtäkkiä. Sama näitten dragshow juttujen kanssa, sehän on historiallisesti ollut ihan pienen piirin juttua ja "underground" meininkiä.
Mielestäni asiaan vaikuttavat todella ahtaat sukupuoliroolit. On mahdollista että moni luulee olevansa muunsukupuolinen vaikka tosiasia on se että se ahdas rooli omassa biologisessa sukupuolessa ahdistaa todella paljon. Olen miehenä kokenut varsinkin nuorempana paljon kipuilua sen suhteen kun en ole mikään tyypillinen ronski ja pitkä lätkäpelaaja, vaan sen vastakohta. Ehkä nykynuoret helpommin ilmoittavat että haluavat vaihtaa sukupuolta kokonaan vain sen ahtaan normin takia?
Vierailija kirjoitti:
Tunnen useita naisesta mieheksi korjanneita. Erittäin hyvin koulutettuja, useammalla tohtorintutkinto. Monella myös perhe tai uusperhe.
No tää jonka mä tunnen ei ole erittäin hyvin koulutettu. Vaihtanut alaa yhtä usein kuin identiteettiä. Sori: KORJANNUT alaa.
En tiedä taustoista, mutta vuosikymmeniä jo eläneenä olen sukupuolen vaihdosleikkauksessa käyneitä kohdannut elämän eri tilanteissa muutaman. Itse ovat varmasti tyytyväisiä. Ja se on kai se tärkein pointti.
En tunne vielä yhtään sukupuoltaan korjannutta. Tunnen lesboja, jotka näyttävät mieheltä, mutta käsittääkseni he eivät ole korjanneet sukupuoltaan, vaan ovat yhä aivan omalla tavallaan ihania naisia.