Millainen on tuntemasi sukupuoltaan aikuisena vaihtanut henkilö?
Itse tunnen vain yhden. Seurusteli alaikäisenä tyttönä nelikymppisen miehen kanssa, joka oli selkeesti pedo, mutta tuttavapiirissä asia vaiettiin kuoliaaksi. Tytöstä kasvoi kaoottinen nainen, joka vaihtoi identiteettiä tiuhaan kuin sukkia ja lopulta päätyi olemaan mies.
Kommentit (61)
Vanhempien tulee opettaa poika kasvamaan mieheksi, eikä poikaansa pitää tyttönä,
samoin tyttö on tyttö.
Vanhempien vika, eritoten äidin, jos vaikka poikansa rupeaa kasvamaan kieroon ja rupeaa kuvittelemaan, että hän on tyttö.
Olen sitä mieltä, jokunen vanhempi voisi katsoa itseään kasvattajana peiliin, oletko synnyttänyt tytön, vaiko pojan.
Mielenterveysongelmainen, entinen Jehovan Todistaja, yrittipä kerran polttaa valtakunnansalinkin, aineita kuluu, samoin ilolientä. Ei kuitenkaan mikään tyhmä, pikemminkin päinvastoin ja pystyisi mihin vain jos vain haluaisi apua ja päänuppinsa kuntoon muine ongelmineen.
Ihminen, joka kuvitteli mielenterveysongelmiensa ratkeavan muuttumalla mieheksi. Flashnews: niin ei tapahtunut. On jatkuvasti yhä avun tarpeessa, kitisee somessa, ruuhkauttaa psykiatrian päivystystä. Käytännössä _mikään_ hänen asiansa ei tuolla sukupuolisekoilulla parantunut - päinvastoin.
Mies joka uskoo, että onkin nainen, on jo tässää vaiheessa vähän höynähtänyt,
ei se ihan tervejärkisen puhetta ole. Miksi noita poloisia ei ohjata hoitoon,
koska hoidon tarpeessa he totta totisesti ovat.
Naista noista ei koskaan tule, vaikka ilmeisesti itse kuvittelevat olevansa naisia,
naisena heitä tuskin kukaan oikeasti edes pitää, heistä yleensä ernäisten leikkauksienkin jälkeen erottuu kuitenkin selvät miehen piirteet.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien tulee opettaa poika kasvamaan mieheksi, eikä poikaansa pitää tyttönä,
samoin tyttö on tyttö.
Vanhempien vika, eritoten äidin, jos vaikka poikansa rupeaa kasvamaan kieroon ja rupeaa kuvittelemaan, että hän on tyttö.
Olen sitä mieltä, jokunen vanhempi voisi katsoa itseään kasvattajana peiliin, oletko synnyttänyt tytön, vaiko pojan.
Ei se siitä kasvatuksesta aina ole kiinni. Esim. itse koin1970-luvulla syntyneenä varhaisteinistä alkaen olevani oikeasti sisäisesti poika, vaikka olin tyttö keholtani. Meillä oli hyvin perinteinen kasvatus, jossa tyttö puettiin tyttöjen väreihin, ohjattiin leikkimään tyttöjen leluilla jne. Eikä yhteiskunnassakaan puhuttu sukupuolten moninaisuudesta. Joten minä vaan angstailin miksi tytön osa on sellainen ahdistava kuin se on, ja päätin etten ainakaan ikinä mene naimisiin enkä tee lapsia. Mikä on pitänytkin. Minä en koskaan alkanut mihinkään sukupuolenvaihtoprosessiin, koska sellaiset yleistyi vasta kun olin jo vähän vanhempi, ja tottunut elämään sen ristiriidan kanssa, että sisäisesti koen olevani mies, mutta kehoni on hyvinkin naisellinen. Mutta pystyn hyvin ymmärtämään ihmisiä, jotka sen tekee, ja jos olisin kasvanut nykyaikana, olisin varmaan lähtenyt sukupuolenvaihtoprosessiin.
Tunnen muutaman, normaaleja töissäkäyviä opiskelevia ja asiallisia ja perusterveitä. Jos ei tietäisi niin ei pystyisi sanoa että sukupuolta on korjattu. Ihmisiä hekin ovat
Sit kun seuraavan kerran joku väittää, että mitään ennakkoluuloja ei Suomessa ole, tämä ketju kannattaa muistaa.
Vierailija kirjoitti:
Sit kun seuraavan kerran joku väittää, että mitään ennakkoluuloja ei Suomessa ole, tämä ketju kannattaa muistaa.
Niinpä. Ihmetyttää, miksi jotain ihmistä näin paljon häiritsee mitä toiset ihmiset omille kehoilleen tekee. En minäkään vanhana cishetero-tätinä oikein mitään näistä sukupuoli-identiteettijutuista ymmärrä, mutta ei tulisi mieleenkään pilkata ketään tai väittää, että lääketieteenkin hyväksymät diagnoosit ja hoidot on jotain pelkkää roskaa. Ei mulla ole asiantuntemusta niin sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Sukupuolta ei vaihdeta vaan korjataan
Jos on syntynyt naisena, kaikilla naisen sukupuolielimillä ja synnyttänyt lapsia, niin sukupuolta ei korjata mieheksi, vaan vaihdetaan. Ja sama miehellä, jos on syntynyt mieheksi ja siittänyt lapsia, niin sukupuolta ei korjata naiseksi, vaan vaihdetaan.
Kai tiedät ettei se biologinen sukupuoli muutu kuitenkaan miksikään? Sillä sukupuoli määräytyy geneettisesti (XX- ja XY-kromosomit). Biologinen sukupuoli, joka perustuu kromosomeihin, hormonaalisiin tekijöihin ja sukupuolielimiin, ei ole muutettavissa lääketieteellisin toimenpitein.
Näistäkin asioista pitäisi puhua niiden oikeilla nimillä eli "sukupuolensa siirtänyt henkilö" on totuudellisempia ja oikeudenmukaisempi kuin "korjaaminen". Selkeintä olisi puhua tranmiehestä ja transnaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukupuolta ei vaihdeta vaan korjataan
Jos on syntynyt naisena, kaikilla naisen sukupuolielimillä ja synnyttänyt lapsia, niin sukupuolta ei korjata mieheksi, vaan vaihdetaan. Ja sama miehellä, jos on syntynyt mieheksi ja siittänyt lapsia, niin sukupuolta ei korjata naiseksi, vaan vaihdetaan.
Kai tiedät ettei se biologinen sukupuoli muutu kuitenkaan miksikään? Sillä sukupuoli määräytyy geneettisesti (XX- ja XY-kromosomit). Biologinen sukupuoli, joka perustuu kromosomeihin, hormonaalisiin tekijöihin ja sukupuolielimiin, ei ole muutettavissa lääketieteellisin toimenpitein.
Näistäkin asioista pitäisi puhua niiden oikeilla nimillä eli "sukupuolensa siirtänyt henkilö" on totuudellisempia ja oikeudenmukaisempi kuin "korjaaminen". Selkeintä olisi puhua tranmiehestä ja transnaisesta.
Kromosomit eivät ole sama asia kuin sukupuoli. Lue joskus joku kirja.
Sairastaa epävakaata persoonallisuushäiriötä, oli myös kaksisuuntaisesta epäily kun viimeksi juteltiin.
Kaikki nämä operaatiot pitäisi jokaisen maksaa omasta pussistaan. Tässä olisi oikea säästökohde Purralle ja Orpolle.
Itse en ihan ymmärrä, että onko sukupuolen siirtäminen keino paeta käsittelemättömiä ongelmia? Onko mietitty mitä nämä siirrot aiheuttaa lapsille jos isästä tuleekin äiti tai äidistä isä. Nämä asiat tulemme näkemään tulevina vuosikymmeninä.
Ja vielä surullisempaa on se, että siirretään sukupuoli takaisin siihen biologiseen. Ja kuinka monta on niitä, jotka haluaisivat siirtyä takaisin biologiseen sukupuoleensa mutta eivät sitä stigman pelosta tee?
Nämä ovat jotenkin tosi surullisia asioita, vaikka uskon, että joku kokee elävänsä väärässä kehossa, mutta miten se vaihtaminen sitä auttaa kun se ei kuitenkaan muuta todellisuutta mihinkään?
Eikö mitään apua ole saatavilla näiden asioiden taustalla olevien vaikeuksian käsittelemiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki nämä operaatiot pitäisi jokaisen maksaa omasta pussistaan. Tässä olisi oikea säästökohde Purralle ja Orpolle.
Se myös suojelisi ihmisiä näiltä muutoksilta edes ja takaisin.
Minä korjasin sukupuoleni 30+ vuotiaana. Millainen sitten olen? Ihan tavallisen perheen tavallinen lapsi, joka jo alakouluikäisenä tunsi olevansa toista sukupuolta. Sain vanhoillisen kasvatuksen ja "taistelinkin" ajatusta vastaan. Opiskelin ja menin töihin, ihan tavallista elämää. Muutama vuosi sitten päätin, etten jaksa enää esittää, ja hakeuduin lääkärille. Nyt on puoliso ym, elämä mallillaan.
Tunnen yhden trannaisen ja transmiehen ja vaikka molemmat ovat ihania ja älykkäitä ihmisiä, tulee surullinen olo heidän puolestaan.
Tuo prosessi ei ole helppo, enkä oikein tiedä onko heidän elämänsä parantunut vai huonontunut muutoksen myötä, ne samat elämän raskaat aiheet sieltä taustalta eivät ole hävinneet mihinkään ja uusia on tullut lisää muutoksen myötä sekä omasta itsestä käsin että ulkopuolelta.
Miehestä ei tule koskaan naista, vaikka vehkeet heitettäisiin sioille, rinnat onkin helppo pumpata täyteen muovia.
Ei se koskaan miehestä naista tee, vaikka leikeltäisiin sieltä täältä ja syötäisiin väärän sukupuolen hormoneja.
Mies pysyy miehenä vaikka voissa paistaisi. Voisi sanoa hulluja on menenlaisia.