Oletko kaksikielinen?
Kommentit (15)
Kyllä. Pieni kieli ja normaali kieli. Eikös kaikilla ole?
Olen, se toinen ei ole ruotsinkieli,vaan swahili
En mutta olen koulun jälkeen pakottautunut käyttämään ruotsia. Voi sitten työhaastattelussa sanoa että en ole ruotsinkielinen mutta olen toki ottanut myös ruotsin kielellä asiakkaita tai sähköposteja.. eikä tarvinnut Ahvenanmaalla tai ruotsissa yritellä rallienglannillla
Olen. Käytän päivittäin arjessa kahta kieltä, joista toinen on työkielenikin, mutta myös parisuhteen kieli. Eli: asun ulkomailla naimisissa paikallisen kanssa, työssä paikallisessa yrityksessä. Suomen kieli arjessani kuitenkin päivittäin läsnä myös.
En ole kaksikielinen. Olen mies. Vaimollani on kaksi kieltä.
Vierailija kirjoitti:
En ole kaksikielinen. Olen mies. Vaimollani on kaksi kieltä.
Ei sinulla mitään vaimoa ole.
Kolme, ja kaikkia käytän päivittäin. En jaksa ymmärtää ihmisiä jotka puhuu vain yhtä kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Kolme, ja kaikkia käytän päivittäin. En jaksa ymmärtää ihmisiä jotka puhuu vain yhtä kieltä.
Käytän myös kolme kieltä päivittäin. Mutta ymmärrän hyvin, että ihmiset puhuu yhtä kieltä. Näin me ollaan kaikki erilaisia, sunkin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
En mutta olen koulun jälkeen pakottautunut käyttämään ruotsia. Voi sitten työhaastattelussa sanoa että en ole ruotsinkielinen mutta olen toki ottanut myös ruotsin kielellä asiakkaita tai sähköposteja.. eikä tarvinnut Ahvenanmaalla tai ruotsissa yritellä rallienglannillla
Olisit sitten opetellut englantiakin. Ei se ralliruotsikaan mitään kaunista kuunneltavaa ole. Etenkään rallisuomenruotsi, joka ei ole kieli vaan puhevika.
T. Riksvenska ja suomi
En virallisesti.
Mutta englantia olen käyttänyt työssä ja siviilissä jo 30v päivittäin.
Selviän myös ruotsilla (muu perhe 2-kielinen), saksalla ja italialla (2. koti) hyvin.
Onhan täysi kielitaidottomuus outoa maassa jossa kaikki oppivat kieliä jo alakoulusta lähtien!!
En. Suomella olen pärjännyt tähän asti, myös työelämässä.