Hannu Lauerma: Keskustelupalstoilla mellastavat psykopaattis-sadistiset persoonat
Janten lait heijastavat itsetunnoltaan pahoin nujerretun mutta valta-asemaan päässeen tai sellaista tavoittelevan yksilön tai ryhmän asennoitumista niitä kohtaan, jotka jollakin lailla erottuvat edukseen muista. Hyvin voivalla ja itsetunnoltaan normaalilla ihmisellä kun ei ole mitään tarvetta painaa muita alaspäin.
Tutkimustietoakin on siitä, että keskustelupalstoilla mellastavat tavallista selvästi useammin psykopaattis-sadistiset persoonat, joille yritys nolata tai vähätellä muita anonymiteetin takaa on houkuttelevaa. Toki myös järkevämmän tekemisen täytyy jostakin syystä puuttua, jotta toimeen tulisi tartutuksi.
Monesti riittänee faktamuistutus siitä, että anonyymit vihaviestit kertovat usein hyvin paljon kirjoittajistaan, vaikka eivät mitään kohteistaan.
Kommentit (285)
Joidenkin mielestä jos on eri mieltä jostain niin se on jo tuollaista alaspäin painamista. Ja näitä lumihiutaleitahan, jotka ovat omasta mielestään oikeassa kaikessa, riittää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun työkkäri laittaa minut palkkatuella ravintolaan töihin niin soitan heti terveystarkastajan paikalle, jos jääkaappi, uuni tai rasvakeitin on likaiken. Jos yrittäjä käskee siivota noi niin hymyilen ja kohta terveystarkastaja soittaa ovikelloa.
Hallitus leikkasi lapsikorotukset. Minua ei kiinnosta tippaakaan, jos yritys loppuu ja yrittäjällä on perhe ja asuntovelkaa.
Hieno voimafantasia, Jonne.
Ai, mä ihan eilenä uhkailin yhtä firmaa avilla ja se toimi, homma lähti eteenpäin
- eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trollaaminen on hauska harrastus. Ei ole laitonta. Tyhmä on jos sellaiseen lankeaa.
Trollaaminen on kuin uima-altaaseen paskominen. Paskojatrollilla on hetken hupi, muilla ei niinkään.
Miksi välittäisin onko muilla hauskaa? Ei ole minun vikani jos pökäleeni menee teillä tunteisiin.
Mutta miksi loukkaannut aina jos sulle sanoo takasin?
Vierailija kirjoitti:
Työtön ei saa tukia 1400 kuten osa täällä valehtelee.
Ei kannata sotkea sossupummia ja työtöntä. Jostakin syystä tällä palstalla sitä tapahtuu usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trollaaminen on hauska harrastus. Ei ole laitonta. Tyhmä on jos sellaiseen lankeaa.
Trollaaminen on kuin uima-altaaseen paskominen. Paskojatrollilla on hetken hupi, muilla ei niinkään.
Miksi välittäisin onko muilla hauskaa? Ei ole minun vikani jos pökäleeni menee teillä tunteisiin.
Päätit sitten vahvistaa Lauerman teesit.
Niin? Se ei muuta sitä faktaa kuinka tyhmiä ihmiset ovat kun eivät tunnista trollaamista...
En usko trollaamiseen. Jokainen trolliksi itseään kutsuva kertoo joko tietoisesti tai tiedostamatta oikeita mielipiteitään, ja on siitä vain denialistisessa tilassa tai on liian epävarma omista mielipiteistään ja kutsuu niitä läpäksi, trolliksi yms.
Vierailija kirjoitti:
Joidenkin mielestä jos on eri mieltä jostain niin se on jo tuollaista alaspäin painamista. Ja näitä lumihiutaleitahan, jotka ovat omasta mielestään oikeassa kaikessa, riittää...
Entä ylöspäin painaminen?
Mietin monesti ihmisten kommenteista että sanoisivatko noin omilla kasvoillaan ja nimellään. Osa unohtaa että kaikki tekstit on periaatteessa jäljitettävissä. Ja yhtä paljon loukkaa nimetön solva netissä kuin suoraan kasvojen edessä sanottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata sotkea sossupummia ja työtöntä. Jostakin syystä tällä palstalla sitä tapahtuu usein.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa ja asumistukeen vaikuttaa puolison tulot samoin kuin toimeentulotukeen.
Vierailija kirjoitti:
Oikea rahamäärä on 2400 eur/kk
Vierailija kirjoitti:
Mietin monesti ihmisten kommenteista että sanoisivatko noin omilla kasvoillaan ja nimellään. Osa unohtaa että kaikki tekstit on periaatteessa jäljitettävissä. Ja yhtä paljon loukkaa nimetön solva netissä kuin suoraan kasvojen edessä sanottu.
Miksi sitten solvaat työttömiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun työkkäri laittaa minut palkkatuella ravintolaan töihin niin soitan heti terveystarkastajan paikalle, jos jääkaappi, uuni tai rasvakeitin on likaiken. Jos yrittäjä käskee siivota noi niin hymyilen ja kohta terveystarkastaja soittaa ovikelloa.
Hallitus leikkasi lapsikorotukset. Minua ei kiinnosta tippaakaan, jos yritys loppuu ja yrittäjällä on perhe ja asuntovelkaa.
Hieno voimafantasia, Jonne.
Ai, mä ihan eilenä uhkailin yhtä firmaa avilla ja se toimi, homma lähti eteenpäin
- eri
Työvuorot pitää ilmoittaa etukäteen eikä niitä voi perua sen takia, että on vähän asiakkaita. Eli soitto aviin, jos perutaan. Palkka kuuluu saada siltä päivältä, kun työvuoro on merkitty.
Vierailija kirjoitti:
Julkisuuden kiro on moninkertainen verrattuna menneisiin aikoihin. Nyt vihapuhe rehottaa ja julkisuuden henkilöt joutuvat asemansa vuoksi nielemään myrkkyä enemmän kuin monen mieli kestääkään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sain kaikki tuet yhteenlaskettuna tässä kuussa noin 2100€. Mutta kuukausi oli poikkeus. Yleensä kaikki tuet noin 1300€ ja olisin todellakin mieluummin töissä.
30-vuotta työelämässä ja olen ollut nettomaksaja, joten nyt en tunne syyllisyyttä. *ituttaa, kun jotkut laittavat kaikki työttömät samaan kategoriaan. Olen opiskellut peruskoulun jälkeen kuusi vuotta. Tällä iällä ei enää pitkiin opintoihin lähdetä, koska ne on melko hyödyttömiä työllistymisen kannalta, mutta kurssitan itseäni tälläkin hetkellä.
Tsemppiä työttömille, ei niille elämäntapa sellaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sain kaikki tuet yhteenlaskettuna tässä kuussa noin 2100€. Mutta kuukausi oli poikkeus. Yleensä kaikki tuet noin 1300€ ja olisin todellakin mieluummin töissä.
30-vuotta työelämässä ja olen ollut nettomaksaja, joten nyt en tunne syyllisyyttä. *ituttaa, kun jotkut laittavat kaikki työttömät samaan kategoriaan. Olen opiskellut peruskoulun jälkeen kuusi vuotta. Tällä iällä ei enää pitkiin opintoihin lähdetä, koska ne on melko hyödyttömiä työllistymisen kannalta, mutta kurssitan itseäni tälläkin hetkellä.
Tsemppiä työttömille, ei niille elämäntapa sellaisille.
Olet varmaan asfalttimies joka loisii kaikki talvet työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisuuden kiro on moninkertainen verrattuna menneisiin aikoihin. Nyt vihapuhe rehottaa ja julkisuuden henkilöt joutuvat asemansa vuoksi nielemään myrkkyä enemmän kuin monen mieli kestääkään
Olisiko syy siinä mitä ne sanoo itse eka.
Vierailija kirjoitti:
Lauerma on akateemisuudellaan niin yläpuolella, ettei hänen tarvitse normaalisti edes miettiä ruohonjuuritason mielipiteitä, ne voi tuomita ilman sen kummempaa suodattamista. Kaikki tänne kirjoittavat siis voi automaattisesti niputtaa psykopaattisiksi sadisteiksi, aivan kuin kaikki työttömät laitetaan yhteiskunnassa samalle viivalle. Ymmärsinkö myös oikein, ettei saisi esittää mielipiteitä enää millään keskustelupalstoilla, pitäisikö ensin suorittaa jokin keskustelutaidon ajokortti?
Lauerma on kokenut ammattilainen joka työkseen hoitaa häiriintyneitä ihmisiä. Eihän hän millään ruohonjuuritasolla selittele.
Ihan oikein et ole ymmärtänyt, jokaisella on toki vapaus kirjoitella keskustelupalstoille, palstan sääntöjen puitteissa.
Kaikkiahan ei mielenvikaisiksi leimata, vain ne jotka kiusaavat, suoltavat trollausta ja vihapuhetta. Etkö ymmärrä sopivaa käytöstä? Siinä tapauksessa saatat kuulua Lauerman nimeämään ryhmään.
Vierailija kirjoitti:
Nimettömänä kritisoidaan toisen ulkonäköä ja luonnetta. Hyvinvoiva ihminen ei koe tarvetta painaa muita alas ja etsiä muista vikoja.
Totta. Hyvinvoiva ihminen ei koe tarvetta hyökätä päivästä toiseen valtavirtaa vastaan ja etsiä sitä elävistä vikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha uhriutua. Jos itse tahallaan provosoi esimerkiksi somessa klikkejä saadakseen niin on oltava valmis kestämään samaa myrkkyä mitä itse tietoisesti kylvää.
PS=Psykopaattis-Sadistinen=PerusSuomalainen puolue. Orpokin yllättyi?
Niin? Se ei muuta sitä faktaa kuinka tyhmiä ihmiset ovat kun eivät tunnista trollaamista...