Häpeätkö puhua kotiseutusi murretta työssäsi, työtapamisissasi tai harrastuksissasi?
Kommentit (43)
Tarpeen mukaan osaan keskustella kainuuksi, ouluksi, pohjanmaaksi, savoksi, karjalaksi.
Laphin murretta en taia.enkä poria, Turkua tai hesaa.
Olin pääkaupunki seudulla töissä 1988 - 92 Oli ilmaiset kämpät ja työsuhdeauto Alkoi lamavuodet Piti päättää mitä tehdä Läksin takaisin Imatralle Aina puhuin Mie ja Sie Karjalan murteella Eikä kukaan murteesta moittinut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häpeäisin, jos jostain syystä puhuisin pk-seudun puhetapaa. Haluan kuulostaa aikuiselta enkä teiniltä.
Pk-seudulla puhutaan yleiskieltä. Sellaista vinkuvaa slangia puhutaan lähinnä Lauttasaaressa ja Lahdessa.
Ei todellakaan puhuta yleiskieltä. Siellä 30-40-vuotiaatkin puhuvat järkyttävän kuuloista finglis-teinikieltä. Lahti taasen ei sijaitse pk-seudulla.
:)))
Eikse oo niinq sillee hyvä, et sä niinq tajuut ton jutun niinq sillee nopeesti, niinq .... :)
Kun on ikänsä puhunut kainuulaisittain, niin vaikea on muuttua puhetavaltaan stadilaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häpeäisin, jos jostain syystä puhuisin pk-seudun puhetapaa. Haluan kuulostaa aikuiselta enkä teiniltä.
Pk-seudulla puhutaan yleiskieltä. Sellaista vinkuvaa slangia puhutaan lähinnä Lauttasaaressa ja Lahdessa.
"Sit me tiäks niin tehtiin leipii. Sheivattiin päälle valkosipulii ja sit viel chilifleiksei päälle ja oli ihan perfect snäkki"
Suurinpiirtein tuolla tavoi puhuu kaksi nelikymppistä helsinkiläistä ruokapodcastissaan. Onko tuo mielestäsi yleiskieltä?
Itä-helsingissä taitaa puheenparsi olla sitä "epic ẁąļļĥı-bro-puhetta" Siihen ei edes savolainen pääse ineen skeneen.
Pertti Salovaara oli miellyttävä radioääni. Kaveri puhui kirjakieltä, mutta intonaatio kertoi, että kaveri ei ole "stadista" vaan jostain pohjoisemmassa. Pertti ei narissut kyllästyneellä stadilais-aksentilla, vaan puhui selkeästi. Pidin äänestä. Miestä en tunne.
Pääkaupunkiseudun puhetapa on minun murteeni. Aikuisikäni olen asunut toisella murrealueella enkä osaisi puhua eri tavalla kuin olen lapsena oppinut.
Käytän murretta. Työssä puhelimessa asiakas saattaa todeta, että "sie olet oikea ihminen" juuri siksi, että puhun samaa paikallista murretta kuin hänkin.
Mun kotiseutumurre on stadin slangi, käytän sitä harkiten.
En taida vihata mitään murretta, jotkut on toisia rumempia, muttei mua haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Itä-helsingissä taitaa puheenparsi olla sitä "epic ẁąļļĥı-bro-puhetta" Siihen ei edes savolainen pääse ineen skeneen.
Nää ei kuvasta aikuisten pk-seutulaisten puhetyyliä, kuulostaa lähinnä puhevikaisilta pössöiltä.
Jos yhä puhuisin sitä niin en häpeäisi. Valitettavasti muutin lapsena pois synnyinseuduilta ja murteeni pikkuhiljaa katosi puheestani enkä ole sitä takaisin saanut opittua vaikka luulisi että se on jossakin aivojeni kätköissä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on sitä tyhmintä sakkia, joka luulee itsestään liikoja.
Toivottavasti ikävuodet parantaa heidän puhettaan.
Käytän pääkaupunkiseudulla käydessäni puheessani homppeli-intonaatiota tyyliin Benjamin Peltonen.
Onhan se noloa jos joku vaikka vienthää savon murretha. Saa puhujan kuulostamaan sivistymättömältä juntilta.
Tietenkin pääkaupunkiseudun puhetapaa. Saan usein turpaani sen takia kun asun täällä pohjois karjalan pikkukylässä. Ihmiset haukkuat minua ja pitävät minua pilkkanaan. Kuljen silti pää pystyssä. Minä olen cosmopoliitti eivätkä he mahda minulle mitään.
No en häpee, miks hitos mä semmost häpeisi?
T: porilaine