Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häpeätkö puhua kotiseutusi murretta työssäsi, työtapamisissasi tai harrastuksissasi?

Vierailija
09.11.2024 |

Vai puhutko pääkaupunkiseudun puhetapaa. 

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häpeäisin, jos jostain syystä puhuisin pk-seudun puhetapaa. Haluan kuulostaa aikuiselta enkä teiniltä. 

Pk-seudulla puhutaan yleiskieltä. Sellaista vinkuvaa slangia puhutaan lähinnä Lauttasaaressa ja Lahdessa.

Vierailija
22/43 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarpeen mukaan osaan keskustella kainuuksi, ouluksi, pohjanmaaksi, savoksi, karjalaksi.

Laphin murretta en taia.enkä poria, Turkua tai hesaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pääkaupunki seudulla töissä 1988 - 92 Oli ilmaiset kämpät ja työsuhdeauto Alkoi lamavuodet Piti päättää mitä tehdä  Läksin takaisin Imatralle Aina puhuin Mie ja Sie Karjalan murteella  Eikä kukaan murteesta moittinut 

Vierailija
24/43 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häpeäisin, jos jostain syystä puhuisin pk-seudun puhetapaa. Haluan kuulostaa aikuiselta enkä teiniltä. 

Pk-seudulla puhutaan yleiskieltä. Sellaista vinkuvaa slangia puhutaan lähinnä Lauttasaaressa ja Lahdessa.

Ei todellakaan puhuta yleiskieltä. Siellä 30-40-vuotiaatkin puhuvat järkyttävän kuuloista finglis-teinikieltä. Lahti taasen ei sijaitse pk-seudulla.

Vierailija
25/43 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

:)))

Eikse oo niinq sillee hyvä, et sä niinq tajuut ton jutun niinq sillee nopeesti, niinq .... :)

Vierailija
26/43 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on ikänsä puhunut kainuulaisittain, niin vaikea on muuttua puhetavaltaan stadilaiseksi.

Vierailija
27/43 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sit me tiäks niin tehtiin leipii. Sheivattiin päälle valkosipulii ja sit viel chilifleiksei päälle ja oli ihan perfect snäkki"

Suurinpiirtein tuolla tavoi puhuu kaksi nelikymppistä helsinkiläistä ruokapodcastissaan. Onko tuo mielestäsi yleiskieltä?

Vierailija
28/43 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itä-helsingissä taitaa puheenparsi olla sitä "epic ẁąļļĥı-bro-puhetta" Siihen ei edes savolainen pääse ineen skeneen.

Vierailija
29/43 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pertti Salovaara oli miellyttävä radioääni. Kaveri puhui kirjakieltä, mutta intonaatio kertoi, että kaveri ei ole "stadista" vaan jostain pohjoisemmassa. Pertti ei narissut kyllästyneellä stadilais-aksentilla, vaan puhui selkeästi. Pidin äänestä. Miestä en tunne.

Vierailija
30/43 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudun puhetapa on minun murteeni. Aikuisikäni olen asunut toisella murrealueella enkä osaisi puhua eri tavalla kuin olen lapsena oppinut.

Vierailija
31/43 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän murretta. Työssä puhelimessa asiakas saattaa todeta, että "sie olet oikea ihminen" juuri siksi, että puhun samaa paikallista murretta kuin hänkin.

Vierailija
32/43 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kotiseutumurre on stadin slangi, käytän sitä harkiten.

En taida vihata mitään murretta, jotkut on toisia rumempia, muttei mua haittaa.

Vierailija
33/43 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itä-helsingissä taitaa puheenparsi olla sitä "epic ẁąļļĥı-bro-puhetta" Siihen ei edes savolainen pääse ineen skeneen.

Nää ei kuvasta aikuisten pk-seutulaisten puhetyyliä, kuulostaa lähinnä puhevikaisilta pössöiltä.

Vierailija
34/43 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhä puhuisin sitä niin en häpeäisi. Valitettavasti muutin lapsena pois synnyinseuduilta ja murteeni pikkuhiljaa katosi puheestani enkä ole sitä takaisin saanut opittua vaikka luulisi että se on jossakin aivojeni kätköissä.

Vierailija
35/43 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on sitä tyhmintä sakkia, joka luulee itsestään liikoja.

Toivottavasti ikävuodet parantaa heidän puhettaan.

Vierailija
36/43 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän pääkaupunkiseudulla käydessäni puheessani homppeli-intonaatiota tyyliin Benjamin Peltonen. 

Vierailija
37/43 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

EN HÄPEÄ

Vierailija
38/43 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se noloa jos joku vaikka vienthää savon murretha. Saa puhujan kuulostamaan sivistymättömältä juntilta. 

Vierailija
39/43 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin pääkaupunkiseudun puhetapaa. Saan usein turpaani sen takia kun asun täällä pohjois karjalan pikkukylässä. Ihmiset haukkuat minua ja pitävät minua pilkkanaan. Kuljen silti pää pystyssä. Minä olen cosmopoliitti eivätkä he mahda minulle mitään.

Vierailija
40/43 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en häpee, miks hitos mä semmost häpeisi?

T: porilaine

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän