Kokemuksia sukupuoliherpeksestä?
Kommentit (34)
Voi tarttua jo yhdestä kerrasta ja elinikäinen riesa. Aika ajoin tulee kutisevia ja kivuliaita rakkuloita. Voi tarttua myös vauvaan synnytyksessä. Tarttuu kaikissa vaiheissaan, ei tarvitse olla aktiivinen (rakkuloita) että tarttuu.
Kamala vaiva ja loppuiän riesa joka toistuu valitettavasti aika-ajoin. Kuin tulessa alapää taudin ollessa päällä ja esim istuminen sekä wc käynnit yhtä tuskaa.
Vaihtelee yksilöllisesti. Osalla ei oireile koskaan, osalla oireilee kerran elämässä, osalla oireilee parin viikon välein. Osalla pahat oireet, osalla lievät.
Minulla oireilee keskimäärin kerran kuussa, mutta oireet ovat hyvin lieviä. Ei kutise tai kirvele, eikä tule rakkuloita, vaan iholle ainoastaan muodostuu punoittavia läikkiä.
Suurin haitta taudista on ollut se, että se hankaloittaa pariutumista. Haluan kertoa potentiaaliselle kumppanille asiasta ennen kuin harrastetaan seksiä. Se jännittää ja pelottaa aina. Pari muutoin hyvin alkanutta juttua on kaatunut siihen, kun olen kertonut. Irtoseksiä en harrasta eli parisuhde on tavoitteena. Muutaman viikon tapailun jälkeen olen kertonut, jos toinen on vaikuttanut siltä että juttu voisi syventyä parisuhteeksi.
Elämää voimakkaasti rajoittava riesa.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtelee yksilöllisesti. Osalla ei oireile koskaan, osalla oireilee kerran elämässä, osalla oireilee parin viikon välein. Osalla pahat oireet, osalla lievät.
Minulla oireilee keskimäärin kerran kuussa, mutta oireet ovat hyvin lieviä. Ei kutise tai kirvele, eikä tule rakkuloita, vaan iholle ainoastaan muodostuu punoittavia läikkiä.
Suurin haitta taudista on ollut se, että se hankaloittaa pariutumista. Haluan kertoa potentiaaliselle kumppanille asiasta ennen kuin harrastetaan seksiä. Se jännittää ja pelottaa aina. Pari muutoin hyvin alkanutta juttua on kaatunut siihen, kun olen kertonut. Irtoseksiä en harrasta eli parisuhde on tavoitteena. Muutaman viikon tapailun jälkeen olen kertonut, jos toinen on vaikuttanut siltä että juttu voisi syventyä parisuhteeksi.
Sehän onkin kerrottava..halusitpa tai et.
Sain aviomieheltäni. On se kyllä ikävä tauti ja kivulias
Ikävintä tässä on se kun on elinikäinen riesa.
Olen elänyt sen kanssa 30 vuotta. Aluksi aktivoitui muutaman vuoden noin kerran parissa kuukaudessa ja nykyään enää aniharvoin. En edes muista, koska viimeksi ollut aktiivinen - pari kolme vuotta sitten ehkä. Ei ole puolisoille tarttunut, kun ei paneskele paljaalla silloin, kun se on tulossa aktiiviseksi tai kun on rakkuloita tai rupia. Aktiiviseksi tulemisen huomaa kyllä pienestä polttelusta iholla (kestää päivän verran). Varmaankin eri tavoin käyttäytyy eri ihmisillä mutta näin minulla.
Aika pieni riesa, 5 vuotta sitten sain. Joitakin viikkoja oli kipeä, pari kertaa on uusinut muutaman päivän.
Lisäksi joskus useamman päivän ryyppyreissun jälkeen yrittää myös alkaa uusimaan ja kirvelemään.
Mutta eipä tuo mitenkään ole elämää haitannut. Vähän voidetta niskaan jos alkaa uusimaan ja alkoholia vähemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän onkin kerrottava..halusitpa tai et.
Niin minunkin mielestäni. Juridista velvollisuutta ei ole, sillä herpestä ei ole tartuntatautiasetuksessa määritelty taudiksi, josta olisi ilmoitusvelvollisuus.
Eräs Lumijoelta kotoisin oleva parkettien partaveitsi on tartuttanut ja tulee tartuttamaan sen vielä lukemattomiin naisiin.
Voisitko tarkentaa mikä on "sukuelinherpes"? Mulla on herpes, joka oireilee alakerrassa, mutta testin perusteella se on mallia HSV-1, jota joskus herttaisesti yskänrokoksikin kutsutaan. Eka kerta oli ihan kamala, siis ihan hirveä. Halusin kuolla. Seuraava kerta muutaman kuukauden päästä oli pari rakkulaa, jotka meni viikossa ohi. Seuraava kerta siitä oli ehkä vuoden päästä samaan tapaan. Nykyisin oireilee ehkä muutaman vuoden välein yhdellä pienellä rakkulalla pakarassa, joka menee ohi muutamassa päivässä. Eli alkoi maailmanloppuna, mutta nykyisin on hädin tuskin huomattava ja harvakseltaan tapahtuva ärsytys. Ja jos pitäisi valita, niin mielummin otan sen satunnaisen rakkulan persposkeen kuin naamaan. Toki alakerrassa huomattavasti tuomittavampi ja leimaavampi, vaikka suuseksistä sen todennäköisesti sain. Nykyisin kerron kumppaneille että mulla on välillä "yskänrokko". Ei ole toistaiseksi kukaan vielä kieltäytynyt minkäänlaisesta seksistä.
Vierailija kirjoitti:
Eräs Lumijoelta kotoisin oleva parkettien partaveitsi on tartuttanut ja tulee tartuttamaan sen vielä lukemattomiin naisiin.
Nuo sulavat panomiehethän noita tauteja levittää. Voi sitä kilttimiestä joka tekee sen virheen että menee nuolemaan sellaista alapäätä minkä tuollainen pelimies on saastannut. Saletti kurkkusyöpä tuon herppeksen lisäksi. Kun nuolet emätintä niin nuolet niitä kymmeniä, mahdollisesti satoja miesten siittimiä jotka ovat siinä emättimessä käyneet paljaina. Kaikki vieras DNA ja fauna nyt sinussa.
Vierailija kirjoitti:
Voisitko tarkentaa mikä on "sukuelinherpes"? Mulla on herpes, joka oireilee alakerrassa, mutta testin perusteella se on mallia HSV-1, jota joskus herttaisesti yskänrokoksikin kutsutaan. Eka kerta oli ihan kamala, siis ihan hirveä. Halusin kuolla. Seuraava kerta muutaman kuukauden päästä oli pari rakkulaa, jotka meni viikossa ohi. Seuraava kerta siitä oli ehkä vuoden päästä samaan tapaan. Nykyisin oireilee ehkä muutaman vuoden välein yhdellä pienellä rakkulalla pakarassa, joka menee ohi muutamassa päivässä. Eli alkoi maailmanloppuna, mutta nykyisin on hädin tuskin huomattava ja harvakseltaan tapahtuva ärsytys. Ja jos pitäisi valita, niin mielummin otan sen satunnaisen rakkulan persposkeen kuin naamaan. Toki alakerrassa huomattavasti tuomittavampi ja leimaavampi, vaikka suuseksistä sen todennäköisesti sain. Nykyisin kerron kumppaneille että mulla on välillä "yskänrokko". Ei ole toistaiseksi kukaan vielä kieltäytynyt minkäänlaisesta seksistä.
Sukupuoliherpes on sukupuoliherpes. Tavallisesta huuliherpeksestä ei tule mitään alapäähän.
Varokaa näitä ketkä vähättelee tätä ja haluaa tartuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko tarkentaa mikä on "sukuelinherpes"? Mulla on herpes, joka oireilee alakerrassa, mutta testin perusteella se on mallia HSV-1, jota joskus herttaisesti yskänrokoksikin kutsutaan. Eka kerta oli ihan kamala, siis ihan hirveä. Halusin kuolla. Seuraava kerta muutaman kuukauden päästä oli pari rakkulaa, jotka meni viikossa ohi. Seuraava kerta siitä oli ehkä vuoden päästä samaan tapaan. Nykyisin oireilee ehkä muutaman vuoden välein yhdellä pienellä rakkulalla pakarassa, joka menee ohi muutamassa päivässä. Eli alkoi maailmanloppuna, mutta nykyisin on hädin tuskin huomattava ja harvakseltaan tapahtuva ärsytys. Ja jos pitäisi valita, niin mielummin otan sen satunnaisen rakkulan persposkeen kuin naamaan. Toki alakerrassa huomattavasti tuomittavampi ja leimaavampi, vaikka suuseksistä sen todennäköisesti sain. Nykyisin kerron kumppaneille että mulla on välillä "yskänrokko". Ei ole toistaiseksi kukaan vielä k
No voi herranjumala, todellakin tulee. Sä voit saada "tavallisen huuliherpeksen" vaikka kyynärpäähän. Ja todellakin tarttuu huulesta genitaaleille, varsin helpostikin. Osaat selvästi lukea kun kerta täällä kirjoittelet, niin hyvin helppo sun asia selvittää.
"Kolmannes genitaaliherpestartunnoista on nykyään HSV-1:n aiheuttamia."
https://www.aava.fi/artikkelit-ja-tiedotteet/artikkelit/herpes-11-kysym….
Todellakin herpes leviää iloisesti: hsv1 ennen oli se "yskänrokko", tavallinen herpes "joka on kaikilla" mutta ihan yhtä hyvin se tarttuu alapäähän ja se hsv2 eli "paha" herpes yläpäähän. Tai mihin tahansa paikkaan iholle/limakalvoihin mm kontaktilajienharrastajilla käytännössä _kaikilla on _herppes_ https://en.m.wikipedia.org/wiki/Herpes_gladiatorum eli mm heidän sormistaan voi helposti saada herpeksen vaikkapa vaginaansa. :/
"Herpes gladiatorum is one of the most infectious of herpes-caused diseases, and is transmissible by skin-to-skin contact. The disease was first described in the 1960s in the New England Journal of Medicine. It is caused by contagious infection with human herpes simplex virus type 1 (HSV-1),[1] which more commonly causes oral herpes (cold sores). Another strain, HSV-2 usually causes genital herpes, although the strains are very similar and either can cause herpes in any location."
Nykyään "tartuttamisesta" on määrätty melkoisia korvauksikin, joten tämä pelottaa menemästä testeihin, jolloin voi aina vedota tietämättömyyteen tai "oireettomuueensa". Käytännössä jo keski-ikäisillä on jokseenkin kaikilla hsv1 tai 2 tai useilla molemmat. Jos on ollut vaikka hsv1 huulessa lapsena, hsv2 tarttuminen aikuisena genitaaleihin ei todennäköisesti oireile juuri lainkaan.
On kuitenkin niin, että jos on hsv1 alapäässä, se todennäköisesti oireilee erittäin harvioin/ei koskaan eikä myöskään tartu sieltä. Kuten hsv2 yläpäässä. On myös syytä hyväksyä, että mikäli kumppani ei ole käynyt testeissä (huom herpeksiä _ei_testata siinä "otettiin kaikki testit" vaan täytyy itse maksaa ja tilata erikseen!), hänellä herpes on varmasti.
On käytännöllistä kertoa uusille seksikumppaneille, että on ns "huuliherpes" vaikka olisikin alapäässä: näin voi aina pestä kätensä mahdollisia oikeusjuttuja ajatellen. :*
Vierailija kirjoitti:
Oot melko pahasti hakoteillä asian suhteen
Kurja vaiva on ja hyvin kivulias :( . Aktivoituu tasaisin väliajoin ja alakerta on silloin rakkuloilla ja todella kipeä.287