Lasten kaverit ruokapöydässä
Mikä on kohtuullinen annos ruokaa esim. 9-12-vuotiaalle? Meillä oli tänään ihan minun luvalla useampikin lasten kaveri syömässä, mutta kun lihapullia riitti vain kuusi per naama (lisäksi oli muussia, salaattia, leipää halukkaille, hedelmälohkoja jälkkäriksi, ja eilistä kalaa olisi myös saanut halutessaan). Yksi lapsista pyysi lihapullia lisää mutta sanoin ettei voi ottaa enempää että kaikille riittää, tarjosin täydennykseksi leipää tai kalaa. Nyt tuli tämän lapsen vanhemmalta viesti, että ei pidä luvata tarjota lounasta jos ei oli riittävästi ruokaa, lapsi oli jäänyt nälkäiseksi. Wtf??
Kommentit (44)
Meilläkin sängyssä on keskellä kolmas tyyny. Hymyilin että se on varmaan jollekin kolmannelle henkilölle.
Tuo tyyli on tuttua. Se nimenomaan, että joillain on sitten törkeä tapa lytätä tarjoilut
Otin lasteni kaverin mukaan erääseen tapahtumaan. Sanoin hänen vanhemmalle, että sinne kannattaa ottaa evästä mukaan. No ei sillä kaverilla sitten ollutkaan mitään evästä mukana. Jaoin tällöin omista eväistäni tuolle kaverilapselle osan.
Sieltähän sen kaverin kotoa tuli kommenttia, että oli tosi vähän evästä. Limuakin sai vain ison pahvimukillisen.
---------
Sama perhe pyysi lastani mukaan heidän erääseen tapahtumaan. Sieltä ne sitten jälkikäteen vaativat 20 euroa ruuasta minulta. Että tällaista. He eivät edes kertoneet etukäteen, että lapseni pitäisi ottaa evästä. Eihän heidänkään lapsi ottanut evästä meidän reissuun, vaikka sanoin, että ottaisi. Minä en kuitenkaan mennyt sentään jälkikäteen perimään heiltä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse ihmetellä, miksi kansa lihoo lihomistaan. Itse olen aikuinen ja 3-4 lihapullaa on juuri sopiva annos, kun niiden lisäksi on muusia/keitettyä perunaa ja salaattia. Ap:n pöydässä lapset saivat 6 lihapullaa ja vielä leipääkin. Jos siitä jää nälkä, on totuttu aivan tolkuttomiin annoskokoihin.
Yksi eineslihapulla painaa noin 15 g eli 3-4 lihapullaa on 45-60 g. Se ei todellakaan ole normaali määrä proteiininlähdettä aterialle. 6 lihapullaa on alle 100 g eli sekin on pieni määrä kasvavalle lapselle. Lisukkeet ja kasvikset eivät taas pidä nälkää kovin pitkään.
Riittikö räävitty hyydekakku sentään
Onko lapsi vakavasti ylipainoinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ne olivat kaupan eineslihapullia tai vastaavan kokoisia, niin onhan 6 todella pieni annos. Pitäisin normaaliannoksena 8-9 lihapullaa. Muuten ruoasta valittaminen olisi minusta todella törkeää, mutta kun nyt oli etukäteen varmistettu, että lapsi saa lounaan ja vaihtoehdoksi tarjottu sitä, että lapsi tulee kotiin syömään ennen lähtöä muualle, niin minusta tässä ap:kin oli mokannut. Olisi pitänyt suoraan sanoa kysyttäessä, että syödä saa, mutta annoskoko jää pieneksi. Tai sitten sanoa, että on parempi mennä kotiin syömään.
Ei tarvitse ihmetellä, miksi kansa lihoo lihomistaan. Itse olen aikuinen ja 3-4 lihapullaa on juuri sopiva annos, kun niiden lisäksi on muusia/keitettyä perunaa ja salaattia. Ap:n pöydässä lapset saivat 6 lihapullaa ja vielä leipääkin. Jos siitä jää nälkä, on totuttu aivan tolkuttomiin annoskokoihin.
Meillä 8v syö kuin hevonen, ja on pikkuinen rimpula joka liikkuu paljon. Jos on päivän aikana liikkunut paljon niin saattaa syödä parhaimmillaan kymmenenkin perunaa ja lisukkeet päälle, ei toki juurikaan nirsoile sen osalta, mitä lautasella on.
Joten näkisin, että hänkään ei välttämättä kylläiseksi tulisi kuudesta lihapullasta lisukkeineen, ja tietoisena siitä, että syö enemmän mitä keskimäärin ikäisensä, yleensä myös vähän varoittelen kavereiden vanhempia etukäteen, jos ovat syömään kutsuneet, ja toisaalta olen myös opettanut lapselle, että kylässä on kohteliasta olla santsamaatta montaa kertaa, ja jos lisää ei ole niin kyllä sillä mitä on jo saanut varmasti elää seuraavaan ruokailuun, joten vain kiitetään kauniisti.
Summasummarum, vanhemmilta tökeröä käytöstä, lapsi oli kuitenkin saanut syödäkseen, ja jos yhdellä aterialla ei saa itseään täysin kylläiseksi niin sitten se paikataan kotona seuraavalla eikä ruveta nurisemaan kyläpaikan tarjoiluista.
Marssi niiden kotiin ja heittele niitä lihapullilla ja kysy että onko nyt kylliksi lihapullia.
Vierailija kirjoitti:
Miksei voi olla totta? Röyhkeydellä ei nykyisin ole millään alueella enää mitää rajaa. Käyttäytyminen on heitetty useilla roskikseen. Jos olisin ap, soittaisin tuollaisille vanhemmille ihan heti saatuani noin hävyttömän viestin.
Soittaisit mitä? Heistä lapsi oli nälissään ja minkäs ap sille voi?
Minusta on hyvä idea, että lapset saavat syödä muillakin, niin tulee sitä käsitystä, että muilla on samanlaista tai erilaista, että se oman perheen tapa on vain yksi tapa monesta.
Laita viestiä ja kerro, mitä kaikkea oli tarjolla ja mikä ei lapselle kelvannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun 15 v poika syö joka kerta 20 kpl ikean lihapullia ja sana määrä menee itsetehtyjäkin jos ovat vastaavan kokoisia. Ja ei, ei ole ylipainoinen ennemminkin alipainoinen, mutta pojat tykkää lihapullista joten 6 kpl kuulostaa päiväkotilapsen annokselta jos riittää sillekään esim Kapen keittiö kaappauksessa se pikkupoika veti viimeksi 2 isoa kanafilettä!
Kuinka lihava olet? Paljonko painat? Kysyn koska roimasti ylilihavan vanhemman lapsi kyllä oppi syömätapansa vanhemmiltaan ja omaksuu näiden sairaan suhteen ruokaan. Ei vielä tuossa 15 v näy koska kasvu mutta muutamassa vuodessa peli on menetetty.
Olen eri mutta kyllä meilläkin urheileva pikkupoika (alakouluikäinen) saattaisi vetää helposti toistakymmentä lihapullaa ja on hoikka. Painan itse karvan verran yli 50kg enkä itse todellakaan pystyisi samaan, joten ei se ainakaan aina ole perheen ruokailutottumuksista kiinni, kasvavilla lapsilla voi olla kovakin kulutus.
Toki tässä tapauksessa vanhempien valittaminen oli silti tarpeetonta ja huonoa käytöstä. Jos on iso porukka kylässä syömässä niin on ihan normaalia, että niitä lihapullia on kaikille laskettu määrä.
Taitaa olla koulussakin aika perusjuttu, että välillä määriä rajoitetaan, annos on tuo n. 5 lihapullaa. Kukaan ei sillä nälkään kuole ja tosiaan muilla tarjotuilla eväillä olisi voinut vatsaansa täyttää. Jos oma lapsi on nälkäinen, ihan ne omat vanhemmat on vastuussa siitä. Aina voi varautua eväillä varmuuden vuoksi, jos omalapsi on isoruokainen tai mennä Hesen kautta. Ei ole röyhkeydellä rajoja ja hämmästelen aina millaisen kasvatuksen kyseiset vanhemmat on saaneet ja edelleen välittävät.
Yksi olennainen määritelmä puuttuu. Minkä kokoisista lihapullista on kyse? On ihan eri syödä kuusi herneen kokoista lihkistä kuin kuusi nyrkin kokoista lihapullaa.
Puhut paskaa, satutäti. Ei kukaan vanhempi tekisi tuollaista.
Riippuu minkä kokoisia lihapullat olivat. Jos olivat eineslihapullia tai vastaavan kokoisia niin ainakin töissäni luokanopettajana lähes kaikki ekaluokkalaiset syövät 5-10 lihapullaa. Itse varaisin sen kokoisia lihapullia 10 kpl/henkilö ihan vain varmistaakseni, että riittää kaikille. Toki tarjositte nälkäiseksi jääneelle lapselle vaihtoehtoja enkä itse olisi kehdannut asiasta mainita jos oma lapsi olisi jäänyt kyläpaikassa nälkäiseksi vaikka oli sovittu että saa siellä ruoan. En vaan enää sopisi ruokailua kyseisen perheen kanssa.
Vastaisin suoraan kertomalla mitä oli tarjolla ja että lihapullia oli 6 kpl per henkilö ja sen jälkeen Kalaa, mutta lapsi ei sitä halunnut enää syödä. Ei ole sinun ongelmasi.
Monet ihmiset ovat todella röyhkeitä. Mulle, mulle, mulle! Röyhkeillä vanhemmilla on röyhkeät lapset.
Toisilla ei ole mitään käsitystä siitä, että muillekin pitää riittää. Mä haluan!!!!
Lapsia pitää ohjata monipuoliseen syömiseen, niin oppii tulemaan kylläiseksi ilman, että mättää naamaansa 15 lihapullaa - oli ne sitten suuria tai pieniä.
Kun syö perunaa, lihapullaa, kasviksia, ruokajuomana maidon ja lisukkeena leivän margarinilla, tulee kylläiseksi.
Suuri osa aikuisista (nyt jo myös nuorista) on reilusti ylipainoisia. Opimme jo lapsesta asti syömään itselle ähkyn olon, koska ruoka on hyvää.
Liian vähästä ruuasta valittanut vanhempi oli moukka. En enää ikinä tarjoaisi hänen lapselleen ruokaa. Syökööt kotona.
On selkeintä, kun jokainen syö omassa kodissaan oman perheen tapojen mukaisesti esim. 20 lihapullaa/pää.
Kaverit tapaavat sitten ruokailun jälkeen mahat sopivasti täysinä.
Nyt ongelman syy taisi ratketa. Ei lihapullat tai muut lisukkeet. Oliko tarjolla raikkaita voileipiä? Epäilen ettei näin ollut. Lapsen äiti, vannoutunut palstamamma, tajusi tämän ja haukkui siksi aloittajan ruokavalinnat. Tarkkuutta AP ettei tämä toistu.