Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aloitettuani estrogeenigeelin olen masentunut, itkuinen ja nukun huonommin

Vierailija
09.11.2024 |

Luulin, että tästä saisi apua em. ongelmiin. En ymmärrä. Onko muilla kokemusta, että olo meni huonompaan?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko olet käyttänyt? Voinee tasaantua ajan kanssa, hormonit on vähän raskaita, kun ne heittää aina kaiken vituralleen ensalkuun (tai joiksikin kuukausiksi)

Vierailija
2/24 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että ongelma ei alun perin johdu estrogeenivajeesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi viikkoa vasta. Tiedän, että pitäisi sinnitellä paljon pidempään, mutta olo on todella kurja :(

Vierailija
4/24 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole kokeillut, mutta parikin kaveria lopetti estrogeenilaastarit, koska ne aiheuttivat pahoinvointia. Itse muistan aikoinaan oksentaneeni kaksi päivää kun aloitin pillerit.

Vierailija
5/24 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa samalta, kuin silloin kun aloitin e-pillerit. Eikös nuo ole juuri estrogeenin vaikutuksia?

Vierailija
6/24 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako tähän jotain perustelua, että miksei kuulosta? Ihanko sen perusteella, että olo on mennyt huonommaksi?

Vierailija
7/24 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi viikkoa vasta. Tiedän, että pitäisi sinnitellä paljon pidempään, mutta olo on todella kurja :(

Mulla se korjaantui muutamassa päivässä, nimenomaan nuo yöunet ja mieliala. Ota yhteys geelin määränneeseen lääkäriin, ei varmasti ole tarkoitus kärsiä.

Vierailija
8/24 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa samalta, kuin silloin kun aloitin e-pillerit. Eikös nuo ole juuri estrogeenin vaikutuksia?

Mutta eikös e-pillerit vedä nuoren naisen hormonitasot todella matalalle? Olen ymmärtänyt, että monesti pillerioireet johtuu siitä.

Vierailija
9/24 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni syö vaihdevuosissa masennuslääkettä, koska menopaussi voi itsessään aiheuttaa masennusta

Vierailija
10/24 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormoneja on muitakin, kun estrogeeni. Kaikki hormonit heittelee vaihdevuosissa. Saatat kärsiä nyt estrogeenidominanssista, jos alkuperäinen syy ei ollutkaan estrogeenivaje. 

Vierailija
11/24 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla se korjaantui muutamassa päivässä, nimenomaan nuo yöunet ja mieliala. Ota yhteys geelin määränneeseen lääkäriin, ei varmasti ole tarkoitus kärsiä.

Jotenkin itsekin ajattelin, että hyvin nopeasti huomaisi positiivisia vaikutuksia. Tosi pettymys, kun jotain apua tarttis saada esivaihtareiden oireisiin. (Progesteroni on jo minipillerin muodossa).

Vierailija
12/24 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako tähän jotain perustelua, että miksei kuulosta? Ihanko sen perusteella, että olo on mennyt huonommaksi?

Saa. Mun gyneni antoi aamuyön unettomuuteen kokeiltavaksi estrogeenigeelin. Raportoidessani, että toimi, mihin hän totesi, että hyvä, sittenhän me tiedetään, että oire johtui esivaihdevuosista. Unettomuuteenhan on monta muutakin syytä, eikä niitä korjata hormonikorvauksella. Mullakin doxepin jäi pois. 

Vierailija
13/24 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kärsitkin testosteronivajeesta. Sehän on onnellisuushormoni naisillakin. 

Vierailija
14/24 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa. Mun gyneni antoi aamuyön unettomuuteen kokeiltavaksi estrogeenigeelin. Raportoidessani, että toimi, mihin hän totesi, että hyvä, sittenhän me tiedetään, että oire johtui esivaihdevuosista. Unettomuuteenhan on monta muutakin syytä, eikä niitä korjata hormonikorvauksella. Mullakin doxepin jäi pois. 

Mulla on just tuota, että herään aamuyöllä enkä tahdo saada unta enää. Mitään muuta järkevää syytä tälle ei ole löytynyt kun hormonit. Millainen annos sulla on geelissä? Mulla estrogel 1cm.

Aloititko e:n kanssa yhtä aikaa keltarauhashormonin?

Vierailija
15/24 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei pysty elämään, niin sit yhteys lääkäriin. Jos ko. lääkäri yrittää sanoa, että sinnittelet nyt vaan, niin uusi lääkäri tilalle jos on jo liian paha olo. Joskus itse jouduin tekemään näin, kun lääkäri määräsi verenpainelääkkeet jotka tuntui siltä, että sydän räjähtää ja pyörryn, vähätteli sitä, että pulssini oli 90 maatessa (normaalisti 55-60), koska "on normaalin lepopulssin rajoissa" (ei minulle, vaan yleisesti).

Tsemppiä!

Vierailija
16/24 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän oharina sellainen kysymys, että jos esim. estrogeenilaastarin ajatellaan auttavan yöheräämiseen ja hikoiluun, niin miten sitten vaikka parin vuoden käytön jälkeen, jos sitten lopettaa, niin tuleeko ne oireet vaan takaisin?

Itselläni meni ehkä puoli vuotta niin, että heräsin aina aamuneljältä hikisenä, kääsin kylkeä ja nukahdin uudelleen. Siitä ehkä puolen vuoden päästä tuli viimeiset menkat. Sittemmin olen nukkunut hyvin ilman hikoiluja tai muita oireita. Mietin vaan, että jos jossain vaiheessa tulee jotain mahdollisesti hormoniperäistä vaivaa, niin kannattaako sotkea systeeminsä jollain hormonihoidoilla vai lykkääkö siinä vaan ongelmia eteenpäin?

Vierailija
17/24 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän oharina sellainen kysymys, että jos esim. estrogeenilaastarin ajatellaan auttavan yöheräämiseen ja hikoiluun, niin miten sitten vaikka parin vuoden käytön jälkeen, jos sitten lopettaa, niin tuleeko ne oireet vaan takaisin?

Itselläni meni ehkä puoli vuotta niin, että heräsin aina aamuneljältä hikisenä, kääsin kylkeä ja nukahdin uudelleen. Siitä ehkä puolen vuoden päästä tuli viimeiset menkat. Sittemmin olen nukkunut hyvin ilman hikoiluja tai muita oireita. Mietin vaan, että jos jossain vaiheessa tulee jotain mahdollisesti hormoniperäistä vaivaa, niin kannattaako sotkea systeeminsä jollain hormonihoidoilla vai lykkääkö siinä vaan ongelmia eteenpäin?

Varmaan hyvin yksilöllistä. Osalla naisista on niin pahat oireet, että on pakko "sotkea systeeminsä jollain hormonihoidoilla". Olet ollut onnekas, kun noin helpolla olet päässyt.

Vierailija
18/24 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on varmasti esivaihtarioireita, mutta hormoneilla meni olo vain sekavammaksi ja kaikki elämänilo katosi. Enää en uskalla mitään kokeilla, kun kropan saaminen balanssiin vei kauan. 

Katson uudestaan sitten 50-vuotiaana, jos olo on aivan hirveä. 

Vierailija
19/24 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

14, mulle laitettiin samalla kierukka, Mirena, myoomien aiheuttamiin vuotohäiriöihin. Geelinä on Estrena, 2 pumppausta. Ikää nyt 45, oireet alkoivat äkisti ja pahoina kun olin 43. Sittemmin kokonaan kadonneet oireet unettomuuden ja vuotohäiriöiden lisäksi yöhikoilu, aivosumu, pinnakireys, korkea verenpaine, tykytykset, muistihäiriöt, nivelkivut, kuiva iho ja limakalvot (silmät, huulet), seksin jälkeiset virtsikset ja ponnistusinkontinenssi. Klassisia esivaihtarioireita kaikki.

Osa tietty voi johtua unettomuudesta ja osa siitä, että vajaalla toimiva kilppari heitti tässä hienossa iässä liiketoiminnalle. Kun yksi hormoni on vinossa, moni muukin on, ja olo kauhea. 

Vierailija
20/24 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

14, mulle laitettiin samalla kierukka, Mirena, myoomien aiheuttamiin vuotohäiriöihin. Geelinä on Estrena, 2 pumppausta. Ikää nyt 45, oireet alkoivat äkisti ja pahoina kun olin 43. Sittemmin kokonaan kadonneet oireet unettomuuden ja vuotohäiriöiden lisäksi yöhikoilu, aivosumu, pinnakireys, korkea verenpaine, tykytykset, muistihäiriöt, nivelkivut, kuiva iho ja limakalvot (silmät, huulet), seksin jälkeiset virtsikset ja ponnistusinkontinenssi. Klassisia esivaihtarioireita kaikki.

Osa tietty voi johtua unettomuudesta ja osa siitä, että vajaalla toimiva kilppari heitti tässä hienossa iässä liiketoiminnalle. Kun yksi hormoni on vinossa, moni muukin on, ja olo kauhea. 

Hienoa, että löysit apua vaivoihisi. Samaa toivon itselleni ja kaikille hormonioireista kärsiville.