Tästä on tullut ihan aito ongelma (en reagoi vinoiluun enkä muuhun asiattomaan)
En voi oikeasti antaa yhteenkään paikkaan negatiivista palautetta ilman, että siitä syntyy hirveä show ja minusta halutaan eroon asiakkaana. Oli esimerkiksi eräs paikka, jossa minulla oli vakkarityyppi. Pidin hänestä tosi paljon ja koin, että hän ymmärsi aina minua tosi hyvin ja sain lähteä aina tyytyväisenä. Yhden kerran sitten annoin lievästi negatiivista palautetta, ja samantien takki kääntyi ja koko asia haluttiin vain unohtaa mahdollisimman pian. Kukaan ei pahoitellut, ei halunnut hoitaa asiaa kanssani ja saattaa asiaa loppuun niin, että kaikille jää hyvä mieli. Yksi ainoa poikkipuolinen sana, edes lievästi, niin se oli siinä enkä kelpaa enää asiakkaaksi. Mikä hemmetti siinä on, ettei yrityksille saa sanoa mitään muuta kuin ylistysrunoja?!
Kommentit (36)
Ap on ilmeisesti vähän antanut palautetta esim. kampaajansa/kosmetologin työn jäljestä. Nyt häntä ei haluta asiakkaaksi ollenkaan.
Ihmettelen, jos f2f kritiikki vaikuttaa näin. Sitähän ei välttämättä kuule kuin asianomainen aspa. Sen sijaan nettiin mennyt, vääräkin palaute voi olla tuhoisa yrittäjälle.
Monelle f2f kritiikki on vaikea antaa, koska sen jälkeen itsellä voi olla kynnys mennä liikkeeseen uudelleen.
Mä lopetan vain käyttämästä palvelua, johon en ole tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti annat palautteen todella rumasti. Negatiivisenkin palautteen voi antaa kohteliaasti ja parhaimmillaan rakentavasti.
Ihan sama kävi mielessä. Aloituksen perusteella ap:lle on käynyt useamman kerran niin, että on joutunut yrityksen mustalle listalle antamansa palautteen takia. Se kertoo siitä, että hänen palautteenantotyylinsä ei ole asiallinen ja saatetaan kokea loukkaavana, jopa uhkaavana. Yhden kerran voisi vielä laittaa yrittäjän herkkänahkaisuuden piikkiin.
Siinä vaiheessa, kun aspan ja sinun välille on luotu kiinteä suhde sekä asioit vain hänen kanssaan otat myös suuremman vastuun mitä voit sanot ja mitä et hänelle. Sinut on otettu ns yrityksen siipien suojaan, jolloin saat todennäköisesti enemmän myönnytyksiä ja etuja kuin kerran asioiva satunnainen asiakas saisi. Tämä tarkoittaa ikävä kyllä sitä, että jos haluat antaa negatiivista palautetta joudut tekemään sen hyvin kieli keskellä suuta diplomaattisesti.
Esimerkkinä kampaajani. Hän on minulle tärkeä ja hän tietää sanomattakin mitä tahdon. Olemme erilaiset luonteet, mutta vuosien myötä suhteemme toimivuus ja hyvä palvelu perustuu myös minun hyvään käytökseen häntä kohtaan. Puhumme suoraan vaikeat asiat ja jolloin sanon mielipiteeni, mutta en ikinä yllätä häntä puskista ja sanoisin eriävän mielipiteeni. Ajattelen kokonaisuutta ja onko jostakin sanominen edes aiheellista.
Kaffebulla kirjoitti:
Jokainen saa valita asiakkaansa. Ei kukaan halua tuhlata aikaansa ikäviin asiakkaisiin, kun mukaviakin riittää.
Saa valita juu, mutta onko siihen varaa onkin toinen asia? kyllä se vähän ikävämpikin asiakas tuo rahaa siihen yritykseen.
Mä en jaksa nykyään antaa palautetta kuin vakiopaikoissani. Koska jos siellä tapahtuu jotain, mistä en pidä, yritän palautteella muuttaa asiaa, ettei tarvitse ns. äänestää jaloillaan. Ja palaute on aina otettu hyvin vastaan. Myös jos yritksellä on palautteeseen vaikkapa joku nettilomake voin sen täyttää.
Sen sijaan yksi ehkä kaikistä hämmentävimmistä palautteista oli, kun kerran annoin tarjoilijalle eräästä ruuasta palautetta. Kyseessä oli täysin makuasia ja tarjoilija ei sinänsä liittynyt siihen yhtään mitenkään, hän kun vain kantaa sitä ruokaa pöytään. Mutta silti hän vaikutti siltä kuin olisi saanut henkilökohtaisen loukkauksen. Olisin kyllä vielä jatkanut toisella asialla, joka ei ollut puhtaasti makuasia, mutta koska nuorella tarjoilijalla tuli jo selvästi paha mieli, jätin jatkon sanomatta. Mitäpä sitä turhaan mieltä pahoittamaan kun asia oli vielä sellainen, että en todennäköisesti siitä tule enää koskaan itse kärsimään. Omasta mielestäni annoin palautteen myös nätisti ja ehdottomasti räyhäämättä. Sinänsä huvittavaa, että jos kerta tullaan erikseen kysymään, niin kai sitä silloin voi olettaa myös muutakin vastausta, kuin kehuvaa small talkia.
En anna ikinä mitään palautetta. Tai no, sitten jos on ollut viimeisen päälle hyvä palvelu, josta yllätyn itsekin.
Muuten kyllä pikkusieluista marista pienistä ja typeristä asioista, jotka voi ohittaa olan kohautuksella.
Nämä jotka valittaa, valittaa lähes kaikista asioista, ihan vaan, että tuntevat huonon olonsa jotenkin paremmaksi.
Vierailija kirjoitti:
En anna ikinä mitään palautetta. Tai no, sitten jos on ollut viimeisen päälle hyvä palvelu, josta yllätyn itsekin.
Muuten kyllä pikkusieluista marista pienistä ja typeristä asioista, jotka voi ohittaa olan kohautuksella.
Nämä jotka valittaa, valittaa lähes kaikista asioista, ihan vaan, että tuntevat huonon olonsa jotenkin paremmaksi.
Sulla on tuollainen asenne. Mulla se on erilainen, mutta en olekaan mikään mielensäpahoittaja/loukkaantuja.
Mä teen mielestäni palveluksen yrittäjälle, kun kerron mitä vikaa minusta hänen palvelussaan/tuotteessaan on. Yrittäjä sitten saa ihan itse päättää mitä tekee asialle, vai tekeekö mitään. Mä taas voin päättää jatkanko palvelun/tuotteen hankkimista vai etsinkö parempaa muualta. Ihan reilu peli molemmin puolin, turha sitä on tunteiden tasolle viedä.
Kyllä mä haluaisin yrittäjänäkin tietää, missä voisin parantaa. Ja miten sen tiedät jos ei kukaan kerro?
Kaffebulla kirjoitti:
Jokainen saa valita asiakkaansa. Ei kukaan halua tuhlata aikaansa ikäviin asiakkaisiin, kun mukaviakin riittää.
Valitettavasti näinhän se ei ole. Yökerhot ei haluaisi asiakkaakseen m u t i a i s i a, mutta heidät on pakko päästää sisään.
Katso ap peiliin ja mieti miten/millä tavalla annettuna itse haluaisit saada sen palautteen samasta asiasta josta sen toiselle annoit.
Kaffebulla kirjoitti:
Toimii myös toiseen suuntaan ja kyn "mukavat" asiakkaat erehtyvät antamaan negatiivisen palautteen tulee heistäkin äkkiä ikäviä asiakkaista. Kun laittaa lapun luukulle ja ovet säppiin, pääsee eroon sekä palautteesta että asiakkaista. Näinkin asian voi ratkaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti annat palautteen todella rumasti. Negatiivisenkin palautteen voi antaa kohteliaasti ja parhaimmillaan rakentavasti.
Heh, tietysti syy on vain ja ainoastaan minussa. Ikään kuin ei olisi yleinen käytäntö, että ainoastaan hyvä palaute kelpaa ja negatiivisesta lentää pihalle. Kokeilepa joskus itse, jos et muuten usko.
Joo, minä voin kuvitella, miten tämä aloittajan kaltainen haiseva ihmispersväli on mennyt naukumaan jollekin myyjälle jotain henkilöön menevää "negatiivisena palautteena" ja sitten ihmettelee, kun hänen kusinen vinkuva turpansa alkaakin ottaa päähän haukkumisen kohteeksi joutunutta työntekijää.
Nämä aloittajan kaltaiset jätteet eivät koskaan ole niitä, jotka ovat oikeasti antaneet mitään asiallista palautetta.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjän näkökulmasta: jos on jotain valittamista ja etenkin jos hän päättää valittaa jonnekin, missä valitus on kaikkien nähtävillä, niin toivon että asiakas ei tule takaisin vaan etsii jonkun toisen joka palvelee häntä paremmin. Poikkipuoliset sanat/suora haukkuminen voi sabotoida bisneksiä, ja oma palveluni on sellainen ettei se valittamalla miksikään muutu. Asiakas voi äänestää jaloillaan ja yrittäjä voi valita asiakkaansa.
Eri asia on henkilökohtaisesti annettu aiheellinen palaute. Totta kai korjaan asiat joissa on jotain korjattavaa.
Minä kyllä sanon aivan suoraan, että minua ei tosiasiassa kiinnosta tasan hevon v vertaa sinunkaltaisen peräröörin pillitykset siitä, että sinä haluat henkilökohtaisesti sen palautteen. Sinä nimittäin haluat sen henkilökohtaisesti vain ja ainoastaan siksi, että siitä hiljaa suoraan annetusta palautteesta ei aiheudu sinulle mitään harmia eikä sinun tarvitse sen takia tehdä yhtään mitään, koska se tieto ei siitä leviä. Sitävastoin se, mikä on laitettu kaikkien nähtäville on sellaista, johon yrittäjän on varsinkin sen palautteen ollessa laajaa pakko reagoida jotenkin ja jos ei reagoi, se on äärettömän arvokasta muille, sillä se kertoo, että tuollaista kaltaistasi kusettavaa paskaläjäyritystä kannattaa kaikkein varoa ja viedä ne rahansa muualle. Se julkinen palaute on siis aivan äärettömän arvokasta.
Ja mikähän hemmetti sinut saa kuvittelemaan, että minua tai ketään muutakaan kiinnostaa paskan vertaa se, että palaute sinun mielestä voi sabotoida bisneksiä? No voivoi ja kyynel. Paskaa työtä tekevän firman bisneksiä nimen omaan pitääkin sabotoida ja se julkinen palaute nimen omaan antaa muillekin asiakkaille mahdollisuuden äänestää jaloillaan ennen kuin kaltaisesi kusiläjään uhraa rahansa ihan turhaan. Tuo valituksesi julkisesta palautteesta kertoo nimen omaan siitä, että sinua ärsyttää se, että firmaasi tyytymättömät lukuiset asiakkaat kertovat asiasta julkisesti kun paljon mukavampaa olisi jatkaa surkeaa palvelua ilman, että siitä kukaan saa tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjän näkökulmasta: jos on jotain valittamista ja etenkin jos hän päättää valittaa jonnekin, missä valitus on kaikkien nähtävillä, niin toivon että asiakas ei tule takaisin vaan etsii jonkun toisen joka palvelee häntä paremmin. Poikkipuoliset sanat/suora haukkuminen voi sabotoida bisneksiä, ja oma palveluni on sellainen ettei se valittamalla miksikään muutu. Asiakas voi äänestää jaloillaan ja yrittäjä voi valita asiakkaansa.
Eri asia on henkilökohtaisesti annettu aiheellinen palaute. Totta kai korjaan asiat joissa on jotain korjattavaa.
Minä kyllä sanon aivan suoraan, että minua ei tosiasiassa kiinnosta tasan hevon v vertaa sinunkaltaisen peräröörin pillitykset siitä, että sinä haluat henkilökohtaisesti sen palautteen. Sinä nimittäin haluat sen henkilökohtaisesti vain ja ainoastaan siksi, että siitä hiljaa suoraan annetusta palautteesta ei aiheudu sinul
Oot kyllä kova jätkä
-eri
Tässä maassa asiakas ei ole koskaan oikeassa.
On ihmisiä, joilla on kauhea tarve antaa negatiivista palautetta ihan vaan nillitysmielessä. Sellaisen ihmisen vaan tunnistaa jo kaukaa. Ei ole kyse siitä, että toivoo vaikka hiusväriä vielä hieman kylmemmän sävyiseksi, vaan nämä palautteet menevät henkilökohtaisuuksiin... En mä pahalla, mutta...