Viiden jälkeen ohjelmassa nyt: opettajat käyvät jo voimankäyttökoulutuksissa riehuvien oppilaiden vuoksi
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Hyvin herkästi siitä tulee potkut jos koskee oppilaisiin. Lainsäädäntö ja oikeuskäytäntö lähtevät siitä, että asiat hoidetaan suusanallisesti ja positiivisessa hengessä. Ei siis fyysisesti joka on boomerien aikainen keino.
Kerro ihmeessä miten sä saat täysin pitelemättömän, raivosta sekaisin olevan oppilaan irti toisen oppilaan kurkusta suusanallisesti positiivisessa hengessä.
Vierailija kirjoitti:
Mieleen tulee juurikysymys. Miksi hakeutua opettajaksi?
Kun "hakeuduin opettajaksi", oppilaat olivat aivan toisenlaisia. Vielä n. 5 vuotta sitten pärjäsi hyvin puhumalla, enää ei.
Olen kaksoiskelpoinen, eli olen tehnyt maisterin sekä kielestä että myöhemmin kasvatustieteestä, yhteensä yliopisto-opintoja on n. 7 vuoden edestä. Ihan vähällä en halua noita opintoja heittää hukkaan, mutta nykykoulussa tarvii myös keinoja oppilaiden fyysiseen rajoittamiseen oppilasta ja itseään vahingoittamatta. Siksipä lisäkoulutus on todellakin tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Viherpunikit ovat väkisin halunneet väkivaltaa kouluihin ja kaduille. Juhlan paikka vassareille ja demareille.
Kyllä tämä toisten vihaaminen ja silmille hyppiminen on ihan jonkun muun laidan tekosia. Jos kotona puhutaan viherpunikeista ja vassareista (ja epäilemättä myös maahanmuuttajista) tuohon sävyyn, oppii lapsikin, että sitä vastapuolta saa lyödä kuin vierasta sikaa. Yhteiskunnallisen keskustelun koveneminen on jäljitettävissä juuri tämän ajatusmallin nousuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuntuu erikoiselta, että kävisivät opettelemassa oppilaan hallintaotteita. Sillä oppilaaseen koskeminen on yleensä päättynyt ikävästi opettajan kannalta. Oppilas vie asian pahoinpitelynä poliisiselvitykseen ja niin edespäin.
Ja yleensä sitä hallintatilannetta kuvaa kymmenen luokan oppilasta, tilanteeseen johtanut oppilaan käytös toki on kuvaamatta.
Ai niin, mutta niiltähän otetaan pian koulussa puhelimet pois, ei ole millä kuvata siis!
Isompia tuskin pidelläänkään kiinni, mutta alakoululaisten kanssa välillä on pakko, etteivät vahingoita pahasti itseään tai toista.
Olet oikeassa... jotain liki parimetristä hormonihuuruista teiniä ei ihan vaan pidelläkään...
Olin koulussa töissä. Sekoboltsien hommaa nykyisin. Ei kiinnosta kuunnella töissä nimittelyä jne. Tai väistellä päällekäyviä oppilaita. Samalla liksalla saa sisäsiistin duunin aikuisten parissa. Sitä paitsi minä en ole tilannut tätä ulkkariporukkaa tänne lisäämään ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Olin koulussa töissä. Sekoboltsien hommaa nykyisin. Ei kiinnosta kuunnella töissä nimittelyä jne. Tai väistellä päällekäyviä oppilaita. Samalla liksalla saa sisäsiistin duunin aikuisten parissa. Sitä paitsi minä en ole tilannut tätä ulkkariporukkaa tänne lisäämään ongelmia.
Lähi-idän koraanikouluissa esiintyy hyvin vähän mitään järjestysongelmia. Järjestyksen säilymisen takaa isokokoinen miesopettaja ja ennen kaikkia tämän hallussa oleva tukeva keppi. Toisin kuin pohjoismaissa, niin kukaan ei tule jälkikäteen itkemään, että opettaja on rikkonut lasten oikeuksia jos hän on laittanut oppilaan kuriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieleen tulee juurikysymys. Miksi hakeutua opettajaksi?
Kun "hakeuduin opettajaksi", oppilaat olivat aivan toisenlaisia. Vielä n. 5 vuotta sitten pärjäsi hyvin puhumalla, enää ei.
Olen kaksoiskelpoinen, eli olen tehnyt maisterin sekä kielestä että myöhemmin kasvatustieteestä, yhteensä yliopisto-opintoja on n. 7 vuoden edestä. Ihan vähällä en halua noita opintoja heittää hukkaan, mutta nykykoulussa tarvii myös keinoja oppilaiden fyysiseen rajoittamiseen oppilasta ja itseään vahingoittamatta. Siksipä lisäkoulutus on todellakin tarpeen.
Pitkä aika opiskella ja ei siinä mitään mutta joskus voi olla syytä nähdä tilanne uusin silmin ja ajat koulumaailmassa ovat muuttuneet pysyvästi. Muistin omista yläastevuosista muutaman vanhan liiton opettajan, joilla oli pään lisäksi myös terveet kädet ja joskus myös käyttivät niitä reippaalla otteella. Joko sitä luontaista vakavastiotettavuutta on tai sitten ei mutta millään "erikoisasiantuntijan" konsultoinnilla sitä ei pysty ostamaan. Toiseksi, jos oppilaan taltuttamiseen tarvitaan kaksi miestä, niin joku voi sivusta huikata, että missä kolmas on.
Isompia tuskin pidelläänkään kiinni, mutta alakoululaisten kanssa välillä on pakko, etteivät vahingoita pahasti itseään tai toista.