oletko myymässä asuntoasi?
Tiedätkö miten sinun välittäjäsi toimii?
Voin sanoa että 80% välittäjistä panttaa vastauksia yksityisnäyttöihin ja esitteiden jakamiseen ja pohjapiirrosten lähettämiseen niin pitkään, että mielenkiinto ehtii lopahtaa.
Olen yrittänyt saada neljästä asunnosta näyttöä viikonlopulle ja vain yhdestä tuli vastaus heti. Muita kolmea on joutunut pommittamaan ja soittamaan perään.
Onko tämä nykyään oikeasti tällaista? Ei millään järjesty näytöt, ei millään saada edes sitä esittelymateriaalia jaettua. Sitten kun jonkun saat paikalle, niin juosten melkein kierretään ja välittäjän äänestä kuulee että häntä ei kiinnosta tippaakaan tehdäänkö tarjousta vai ei. Käytiin viikko sitten katsomassa yhtä asuntoa, joka sinänsä vastasi sitä mitä haetaan, mutta tarjous jäi oikeastaan siihen yhteen lauseeseen "minä en mitään ehdollisia tarjouksia ota vastaan, ne on sellaisia leikkisopimuksia". Kyllä, ehdollisena joudumme mekin tarjoamaan, kun emme ole vielä myyneet omaamme. Ja emme halua kahden asunnon loukkuun mekään. Tuskin se myyjäkään.
Olen ihan kypsä tähän asunnon vaihtoon.
Kommentit (41)
Laiskempaa ja epörehellisempää sakkia kuin välittäjät ei ole.
Välittäjiä kiinnostaa vain hintojen korkeana pitäminen. Ei muu. Jos yhtäön haustaa että haluaa hinnasta neuvoitella loppuu kaupankäynti kuin seinään.
Vierailija kirjoitti:
Kävin katsomassa yhtä asuntoa. Ihan asiallinen välittäjä muuten, mutta kun päätin että haluaisin ostaa asunnon myyntihinnalla, valitti että joutuu perumaan muut näytöt. Myyjä hyväksyi tarjouksen ja soitti vapautumisaikataulusta. Tapasin myyjän myös ennen varsinaista kaupantekoa kun sovittiin miten teemme sähkösopimusten ja muiden voimassaolevien sopimusten kanssa kun niitä ei pystynyt kesken laskutusjakson katkaisemaan. Samassa yhteydessä kyselin asuinalueesta, naapureista jne. Myyjä vähän pelkäsi että perun kaupan, mutta eihän missään asuinalueella ole vain hyviä puolia.
Missä sähköyhtiössä muutto ei ole pätevä syy purkaa sopimusta?
Myy omasi ensin pois ja asu vuokralla, jotta voit kaikessa rauhassa etsiä sopivaa asuntoa eikä tarvitse sählätä ehdollisten tarjousten kanssa.
Ei tällaisina aikoina saa mitään myytyä. Itse myin (tai siis välittäjä myi) talon ongelmalliselta sijainnilta viikossa korona aikana. Nyt ei sitä saisi myytyä ikinä
Vierailija kirjoitti:
Kävin katsomassa yhtä asuntoa. Ihan asiallinen välittäjä muuten, mutta kun päätin että haluaisin ostaa asunnon myyntihinnalla, valitti että joutuu perumaan muut näytöt. Myyjä hyväksyi tarjouksen ja soitti vapautumisaikataulusta. Tapasin myyjän myös ennen varsinaista kaupantekoa kun sovittiin miten teemme sähkösopimusten ja muiden voimassaolevien sopimusten kanssa kun niitä ei pystynyt kesken laskutusjakson katkaisemaan. Samassa yhteydessä kyselin asuinalueesta, naapureista jne. Myyjä vähän pelkäsi että perun kaupan, mutta eihän missään asuinalueella ole vain hyviä puolia.
Huuhahuuhaa. Niin mitä sopimuksia ei voi purkaa jos asunto vaihtaa omistajaa? Oliko myyjällä koko ajan vessahätä vai mistä tiesit että pelkäsi?
Vierailija kirjoitti:
Ei tällaisina aikoina saa mitään myytyä. Itse myin (tai siis välittäjä myi) talon ongelmalliselta sijainnilta viikossa korona aikana. Nyt ei sitä saisi myytyä ikinä
Kun hinta ja laatu kohtaa niin aina menee kaupaksi. Talo, mökki, auto, vesijetti....mikä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun hinta ja laatu kohtaa niin aina menee kaupaksi. Talo, mökki, auto, vesijetti....mikä vaan.
Asuntomyyjät ei tingi jääräpäisinä kuin pakon edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, näkee hyvin hintapyynneissäkin, vieläkin kuvitellaan että arvon nousu on jatkuvaa.
Vuokraa kämppäsi ylihintaan remppaporukalle.
Minulla taas jossain määrin päinvastainen kokemus. Itse etsin tietyn tyyppistä tilaa hakualueena koko Suomi. Myyntikohteiden tiedot ovat hämmästyttävän puutteellisia ja lisää ei saa kuin korkeintaan mankumalla tai sitten vastaus on, että "tule katsomaan ;)". Noh, en minä aja 600km yhteen suuntaan vain todetakseni jo paikan päällä, että ei ole meitä varten. Eli puuttuu tietoja mm. kustannuksista (jätehuolto, tiemaksut, vesimaksut yms.), tontteja mainostetaan 5ha tontteina, mutta sitten selviääkin että pyyntihinta sisältääkin vain 1800m2 alan yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä sähköyhtiössä muutto ei ole pätevä syy purkaa sopimusta?
No jep, määräaikaisen voi katkaista myös muutossa ja tätä ei voi kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Laitoin yhdelle välittäjälle viestiä pe iltana. Ma aamusta tuli asiallinen viesti, ti laitoin, että ei olla kiinnostuneita enää. Laittoi silti asunnon tiedot, tarjosi näyttöä meidän aikatauluilla ja oli kaikin puolin ystävällinen.
Samoin toisen asunnon näytön jälkeen välittäjä otti yhteyttä ja kysyi, haluammeko vielä päästä käymään (tulimme viimetipassa paikalle). Varmisti, että saimme kaikki tarvittavat tiedot.
Nuo ovat ihan esimerkkejä eli ihan asiallista kohtelua ja palvelua on tullut. Onko eroa pääkaupunkiseudun ja muun Suomen välillä? Täällä kun asunnot kuitenkin menevät kaupaksi vaikka on nihkeää.
Itse asunnon myyjänä en haluaisi, että ostajat ottaisivat yhteyttä. Sen takia maksan välittäjälle useamman tuhannen palkkion, jotta ei tarvitse vastata ostajaehdokkaan kyselyihin. Itse pyörin kiinnostavan kohteen pihalla ja jututan usein jotain asukasta.
Mutta kun se juju onkin siinä että se sun välittäjä EI VASTAA. Arvostaisin suuresti sitä että saisin vastaukset joko suoraan myyjältä tai sitten siltä välittäjältä, jolla ilmeisesti on huono viikko tai lomaa tai mitä ikinä kun ei vaan tule minkäänlaista vastausta. Eikä kyse ole yksittäisestä välittäjästä vaan suoranaisesta ilmiöstä. Vain murto-osa on vastannut saman päivän aikana viesteihin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla taas jossain määrin päinvastainen kokemus. Itse etsin tietyn tyyppistä tilaa hakualueena koko Suomi. Myyntikohteiden tiedot ovat hämmästyttävän puutteellisia ja lisää ei saa kuin korkeintaan mankumalla tai sitten vastaus on, että "tule katsomaan ;)". Noh, en minä aja 600km yhteen suuntaan vain todetakseni jo paikan päällä, että ei ole meitä varten. Eli puuttuu tietoja mm. kustannuksista (jätehuolto, tiemaksut, vesimaksut yms.), tontteja mainostetaan 5ha tontteina, mutta sitten selviääkin että pyyntihinta sisältääkin vain 1800m2 alan yms.
Lisään vielä, että ei ne omistajat myyjinäkään ole ihan ongelmattomia. Jos ei heti vastaa päivän sisällä, niin tullaan tyyliin ovista ja ikkunoista jo kysymysmerkkirivistön kera huutamaan että ostatko. Hinta usein myös pielessä.
Korot ovat aika suorassa syöksykierteessä ja asuntoaloitukset täysin nollassa. Ei ehkä kannata myydä asuntoa ainakaan Helsingistä juuri nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harvinaista se on maksaa pyydettyä hintaa, kyllä siinä yleensä on ainakin 10% ilmaa. Useimmat myyjät ja ostajat tiedostavat tämän.
Kävin katsomassa vanhaa taloa Jyväskylässä. Samaan aikaan oli isä ja poika tutustumassa taloon ja rakenteisiin. Välittäjä palveli vain heitä. Lähdin pois. Talo on myynnissä edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ehkäpä se välittäjä ei saa myyjältä ajoissa hyväksyntää yksityisnäytölle. Ei välittäjä voi sitä sopia kysymättä, käykö se myyjälle. Vaatii nimittäin aina siivoamista myyjän taholta.
Jos asunto on myynnissä, sen on parempi olla siivottu.
Kenkää tuollaisille myyjille...
Jos on elintärkeää päästä keskustelemaan myyjän kanssa kukkasipuleista, niin noita kukkasipulin myyjiä on kyllä netti täynnä. Ostaa suoraan heiltä eli yksityiseltä. Mihin sitä välittäjää silloin edes tarvitaan? Jos ostaja tietää kerran itse kaiken ja haluaa sopia kaiken itse.
Tulee fiilis, että nyt on milleniaalit äänessä. Teille ei kelpaa mikään, koska te olette todellisia moniala-asiantuntijoita.AP:lla on ikää 51v. Mutta eipä siitä iästä ole apua. Mulle kelpa
Ap:llä on ikää 51 vuotta etkä ole tähän päivään mennessä oppinut taivuttamaan p-kirjainta 😂😂😂
Kerrostalo asunnon voi myydä itsekkin. Ei se ole vaikeaa. Minä olen myynyt oman asuntoni eikä mennyt kun pari viikkoa niin meni kaupaksi.
Just tänään muistelin hetkeä kun käytiin katsomassa nykyistä kotiamme. Välittäjä lähetti esittelyyn jonkun avustajansa. Kun tehtiin tarjousta, kysyi toistuen että oletteko te nyt ihan varmoja tästä, että vielä ehtii perua. Ja tuo tarjouksen allekirjoitus oli ainoa hetki kun tavattiin hänet livenä. Kaupantekoonkin lähetti jonkun muun ja puhelimessa huokaili aina kun soiteltiin.
Oltaisiin enemmän kun mielellään jätetty asunto ostamatta hänen takiaan, mutta asunto oli kuin meille tehty. Eikä parempiakaan ollut sillä hetkellä tarjolla. Ei lähellekään yhtä hyvää.
Mulla on asunto myynnissä. Toivottavasti oma välittäjä ei ole tuollainen. Ainakin hän on vaikuttanut reagoivan nopeasti, kun joku on kysellyt yksityisnäyttöä.
Veikkaan, että kun asuntokauppa on tahmeaa, niin välittäjät joutuvat ottamaan isoja määriå kohteita saadakseen edes jotain myytyä, jotta saavat tuloja. Silloin yhteen kohteeseen keskittyminen ei välttämättä ole kovin tehokasta. Myös ihmiset eivät nykyään usein käy katsomassa asuntoja "tosimielellä", joten välittäjä on saattanut tottua siihen, että harva ihan oikeasri on ostomielellä liikkeellä (tietenkin pitäisi ottaa kaikki kiinnostuneet vakavasti).
Näitä mietteitä herännyt itsellä, kun olen seurannut tilannetta nyt myyjän ja jo pidempään asuntönäytöissä käyvän "renkaidenpotkijan" näkökulmasta.