Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä laskettelemaan?

Vierailija
19.02.2007 |

Tyttö 3-v hiihtää jo innokkaasti murtsikka suksilla, joko vois/uskaltais lähteä laskettelemaan isänsä kanssa?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
19.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö kokeili laskettelua viime talvena ensimmäistä kertaa (oli silloin muutamaa kuukautta vaille kolme vuotias). Joko minä tai isänsä veivät tytön naperohissillä ylös ja sitten aurailimme hiljakseen tyttö jalkojen välissä alas. Hauskaa oli.

Nyt ostimme tytölle omat kamat ja tarkoitus olisi, että hän vähitellen siirtyisi tulemaan itse rinnettä alas. Olemme nyt harjoitelleet lähipuiston pikku mäennyppylällä itsenäistä laskua ja hyvin näyttää menevän.

Yritämme myös saada neidin ujutettua johonkin hiihtokouluun jossain vaiheessa.

Vierailija
2/2 |
19.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan lapsesta sekä motoriikasta ja fyysisestä voimasta. Jos murtsikka sujuu jo hyvin niin aina parempi mahdollisuus onnistua myös mäessä ; )

Meillä poika hiihti pari talvea murtsikkaa ja tänä talvena (tulee keväällä 4) pääsi rinteeseen. Sunnuntaina osallistui jo ekoihin kisoihinkin, leikkimielellä pujoteluun ; )

Mieheni on ollut 15 vuotta laskettelun ja lautailun opettaja, joten opettamisen " välineet" olivat omasta takaa. Muuten oltaisiin ehdottomasti viety hiihtokouluun. Sillä ainakin minulle on erittäin tärkeätä se, että lapsi osaa olla turvallisesti rinteessä. Lapsen täytyy hallita auraaminen, pysähtyminen ja kääntyminen varmasti ennen isompaan mäkeen menemistä.

Valitettavan usein (viimeksi viikonloppuna) näkee sellaisia vanhempia, jotka yrittävät itse opettaa lasta laskettelemaan aivan " väärin" ja vaarallisin keinoin. Joko niin, että lapsi pitää sauvasta kiinni haarojen välissä tai laskee vierellä sauvasta kiinni pitäen. Tai sitten niin, että lapsi roikkuu jalat makaroonina ja vanhempi auraa mäkeä alas. Lauantainakin yksi isä varmasti parhaansa yritti, mutta silti rojahti pienen pojan päälle kääntymisessä.

Hiihdonopet osaavat laskea takaperin ja auttaa lasta oppimaan itse auran pitämisessä. Heillä on keinoja leikin avulla opettaa lasta esim. tekemään käännökset (leikkivät lentokonetta, jolloin paino siirtyy automaattisesti jalalta toiselle ym.).

Kannattaa mennä kokeilemaan mäkeen, mutta hiihtokoulun kautta. Säästyy monet itkut! Meidän 3-vuotias oppi parissa tunnissa auraamaan ja tekemään käännökset. Ja nyt kyselee joka päivä rinteeseen! Ja hymyssä suin laskettelee alas ja pikkuhiljaa aletaan opettamaan aurasta carving-käännökseen.

Laskemisen iloa ; )

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä