Vaikea vuosi miehen kanssa - miten joulumuistamiset?
Meillä on vaikea vuosi pitkässä liitossa meneillään. Haetaan samalla vähän uusiksi rooleja ja olen luopunut esim. osallistumisesta miehen suvun juhliin/muistamisiin, koska omat voimani eivät riitä. Olen aiemmin nämä kaikki koko perheen puolesta huolehtinut.
Kysymys: voinko ilman seurauksia jatkaa näin ja jättää myös joulumuistamiset laittamatta? Mies huolehtikoon tavallaan?
Kommentit (35)
Totta kai voit jättää joulumuistamiset laittamatta ja sinun pitääkin, jos se vaikuttaa jaksamiseesi.
Kukaan ei tosin voi luvata sinulle, ettei siitä koidu seurauksia. Useimmiten ihmiset, jotka ovat ylittäneet rajasi, eivät katso hyvällä, kun alat löytää omaa ääntäsi. Minulla meni aikanaan lähes kaikki ihmissuhteet uusiksi, kun aloin asettaa terveitä rajoja.
Sitten voi kysyä itseltäsi, että kuinka suuri menetys esim. parisuhteenne päättyminen oikeasti on, jos uuvutat itsesi miellyttämällä ja rajasi unohtamalla?
Ei kannat muistaa jos et ole saanut kiitosta mistään mitä olet järjestänyt. Minä lopetin sukulaisilla käymisen myös enkä tee muille joulua.
Kakkaa miehen hattuun ja hakkaa nauloja kengänpohjiin.
Olet jo iso tyttö ja voit tehdä omia valintoja, arvioita ja päätöksiä omassa elämässäsi.
Varmaan olisi asiallista kertoa sille miehelle, että hän saa hoitaa joulumuistamiset omalle suvulleen, ja sinä hoidat oman sukusi.
Soo soo, ei pidä jouluna olla tuhma, tontut kurkkii ikkunasta ja tuo pelkkiä risuja.
Seurauksena voi olla että alat voimaan paremmin.
Jos olet vuosia mahdollistanut miehen siipeilyn on ihan hyvä nyt puhua läpi mitkä kaikki asiat tulevat muuttumaan.
AP, kyllähän se ero tulee. Noilla suunnitelmilla varmasti..muistamatta jättämiset.
Olet varmaan tietoinenkin ja ajat asiaa siihen, ukko jättää sinut.
Vihaa ja surua aiheutat ainakin varmasti.
Pian olet vapaa. Nautitko.
Tuo ei ole pakollista. Kukin tekee tyylillään. En minäkään saa mitään muistamisia mieheni suvulta ja veljeni vaimon sukua en ole edes koskaan tavannut.
Mitä seurauksia sinä sillä kuvittelet olevan, että alat ottamaan vastuuta omasta elämästäsi? Riitaa miehen kanssa, aivan varmasti. Supinaan seläntakana, aivan varmasti. Omilla teoilla on aina seurauksia. Se, että kestää ne seuraukset meillä on sellainen asia kuin itsetunto.
Tuskin miestä kiinnostaa jotkut joulumuistamiset. Ihan turha asia, vain naiselle itselleen tärkeä, ei muille. Sen voi ihan hyvin lopettaa eikä kukaan edes huomaa.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Girl power💪
Keski-iän voimaantuminen. Tuossa usein kriisiksikin kutsutussa tilassa on ne viime hetket kysyä itseltään pari tiukkaa kysymystä. 
Lapsena rikoimme surutta hiekkakakut, kun ne oli tehty. Parikymppisenä sitä valelee hiekkakakun betoniin ja rukoilee, ettei kukaan huomaa miten sen perusta murenee. Keski-iän suurin sudenkuoppa onkin huolella rakennettu elämä, josta vaivihkaa on tullut vankila. Kun oma elämäntehtävä ei ole tuohon ikään mennessä oikein auennut, keskittyy ihan vääriin asiohin. Se on vaan yksi joulu, unohda. Millaista elämää SINÄ oikeasti haluat elää?
Ei kiinnosta Joulu, eikä sinun ja miehesi vaikeudet, menen nukkumaan.
Jos haluat itse muistaa miehen joitakin sukulaisia niin sitten muistat .Mutta jos lopetat tradition sano se miehelle että voi itse ahertaa muistamiset jos pitää sitä tärkeänä .
Vaikea vuosi - onko ihan avioliittokriisi? Haluatte uudet roolit - aiot jo katkaista suhteet miehen sukuun? Tietysti - eikö sen juuri näin pidä tapahtuakin? Onko miehellä jo uusi nainenkin kuvioissa? Jos on niin siinä tapauksessa tämä on aivan tarpeellista. Onko teillä lapsia? Jos on niin se on heidän juttunsa hoitaa suhteet isänsä sukuun, ei sinun.

Seuraukset? Ai saat tuomion kun lopetat miellyttämisen ja kynnysmattona olemisen? Joo, oikea seuraus on: vastaat vain omasta tontistasi ja miehestä joko vihdoin kasvaa aikuinen tai sitten ei. Hän sen päättää. Ehkä hän ei edes halua antaa mitään lahjoja lapsuuden perheelleen

Mitä seurauksia tarkoitat? Tietenkin voit elää ihan omien voimavarojasi mukaan.