Jee leuto talvi tulee, tykkäätkö?
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010815303.html
Tuoreen vuodenaikaisennusteen mukaan ajanjakso joulukuusta helmikuun loppuun on Suomessa selvästi keskimääräistä lämpimämpi. Euroopan keskipitkien sääennusteiden keskus ECMWF julkaisi vuodenaikaisennusteen tiistaina.
-
Itse ennustin tätä jo kun lokakuussa meillä oli +20 lämpöä pari päivää ja muutenkin syksy tuntui jatkuvan tosi pitkälle. Miten on, luotatko sinä että tulee lämmin talvi?
Kommentit (63)
Kyllä ja en. Leuto sää on hyvä talviurheilulle, jos vaan on LUNTA. Mutta kuulaat pakkaspäivät ovat vuoden kauneimmat päivät.
Toisaalta en kestä kovaa pakkasta enää samoin kuin nuorempana. Ja energiakustannukset kasvavat.
Summa summarum: varmaan ihan hyvä. Voi juosta, jos ei ole lunta.
Osaisivat edes ennustaa viikon sään jollakin tapaa oikein niin sitten voisin vähän uskoa pitkiin ennustuksiin. Viime talven piti olla myös normaalia lämpimämpi mutta se oli normaalia kylmempi talvi.
Sitten tulee kylmä sateinen kesä. Aina ollut surkea kesä lämpimän talven jälkeen. Ainakin kasvit saa vettä.
Tulee tulee seuraavaan lööppiin saakka mikä on "Täysi käännös Suomen säähän"
Ihanaa vaihtelua. Viime talvi oli hieno, paljon lunta. Mutta kiva jos tulee lämmintä tällä kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Saisi olla uusinta vuoden 19/20 lehdosta talvesta, hiukan lunta helmikuussa ja aikainen kevät. Ei lumi jää kelejä eikä lumitöitä.
Tää oli hassu talvi, muistan kun pesin huppari päällä autoani uutenavuotena. Tais olla silloin joku +10c lämmintä.
Vierailija kirjoitti:
Tulee tulee seuraavaan lööppiin saakka mikä on "Täysi käännös Suomen säähän"
Ai niin. Unohtui jo, että tulee varmasti käänne ja inferno.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa vaihtelua. Viime talvi oli hieno, paljon lunta. Mutta kiva jos tulee lämmintä tällä kertaa.
Viime talvi oli surkea! Tuli paljon lunta ja täällä etelässäkin oli parin viikon verran paukkupakkasia eli 20-30 astetta pakkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisi olla uusinta vuoden 19/20 lehdosta talvesta, hiukan lunta helmikuussa ja aikainen kevät. Ei lumi jää kelejä eikä lumitöitä.
Tää oli hassu talvi, muistan kun pesin huppari päällä autoani uutenavuotena. Tais olla silloin joku +10c lämmintä.
Tuli tehtyä puutarhatöitä. Jotain jäi lumen alle, mutta saikin jatkaa joulun jälkeen.
Olis kiva. Vesisade ei silti nappaa tai se ettei patterit toimisi.
Tykkään pyöräillä ja nyt ei tule taukoa kuin muutama kuukausi. En pyöräile liukkailla jäisillä teillä. Teen kaikki kauppareissut kävellen tai pyörällä, vältän myös julkisten käyttöä.
Muistakaa kiittää tästä polttomoottoriautoilijoita, etenkin heitä jotka ajaa sillä polttomoottoriautolla töihin. Kiittäkää myös niitä ihmisiä jotka syö punaista lihaa.
Jos kaikki ajaisi sähköautolla ja kaikki söisi vain kasvisruokaa niin meillä olisi -30c koko talven ajan.
Olisi kiva pitkästä aikaa, ei joutuisi kaivamaan autoa lumikasan alta joka päivä.
Ei sitä tiedä, on ennenkin tullut tammi-helmikuussa vasta kunnon pakkaset.
En tykkää. Toivon, et menee niin kun viime vuonna täällä Keski-Suomessa, oli pitkälle syksyyn lämmintä, sit lunta ja pakkasta koko talven maaliskuun loppuun asti. Ja se lumi ja pakkanen sais tulla jo nyt pian.
Olen tykännyt, koska olen niin persaukinen ettei ole varaa uusiin talvivaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä tiedä, on ennenkin tullut tammi-helmikuussa vasta kunnon pakkaset.
Mun mielestä täällä eteläsuomessa ne kovemmat pakkaset tulee lähes aina vasta tammi-helmikuussa. Viime talvi oli poikkeus koska silloin oli marraskuussa ja joulukuussa sellasta -20c pakkasta.
Normaalisti täällä eteläsuomessa marras-joulukuussa on sellasta paria astetta pakkasta ja max 10c pakkasta.
Vierailija kirjoitti:
Olen tykännyt, koska olen niin persaukinen ettei ole varaa uusiin talvivaatteisiin.
Miksi et menisi töihin?