Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko keuhkoahtauma

19.02.2007 |

vaarallinen sikiölle raskausaikana? Minulla on parhaillaan meneillään pef puhallusseuranta, epäilynä kylläkin astma, mutta tuo keuhkoahtaumakaan ei ole pois suljettu, varsinkaan kun avaavat lääkkeet eivät juuri ole parantaneet puhallusten arvoja, kuten astmaepäilyssä käsittääkseni yleensä pitäisi käydä. Entä jos avaavat lääkkeet eivät toimi, pystyykö raskausaikana käyttämään kortisonia sisältäviä lääkkeitä?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
19.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, ootko sä millä viikoilla menossa? Mulla on astma ja tilanne räjähti ihan totaalisesti käsiin viime perjantaina. Oon nyt hirvittävän huonossa kunnossa, etten jaksa paljon kirjoittaa, mutta oli pakko sulle laittaa pari riviä.

Itse olen viikolla 24+ ja lääkäri sanoi, että vauva on jo sen verran iso, ettei tällä pitäisi olla vaikutusta vauvaan. Tiettyjä kortisoneja voi käyttää.

Palataan kun olen paremmassa kunnossa!

KP

Vierailija
2/3 |
19.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairastuin vuoden vaihteessa ensin keuhkokuumeeseen, jonka jälkitautina sain ensin keuhkoputkentulehduksen ja poskiontelontulehduksen ja sitten vielä kerran poskiontelontulehduksen. Noita " keuhkotauteja" oli jo ennen raskautta melko usein ja lääkäri kehotti aina varailemaan aikaa puhallusten aloittamista varten, mutta kun tauti hellitti, unohdin aina koko jutun, vaikka yskä vaivasikin enemmän tai vähemmän. Tullessani raskaaksi, tuntui kuitenkin että ilma loppuu kertakaikkisesti, ulos ei menemistä ja pienikin rasitus tuntuu vievän hengen.. Puhallukset näyttää alle 300 jatkuvasti, ensi viikolla olisi aika sairaanhoitajalle ja tuo tulosten palautus, mietin vain huolestuneena mahtaako vauva saada happea ollenkaan tämmöisellä puuskuttamisella? Olen entinen tupakoitsija, siksi tuon keuhkoahtauman tuossa mainitsin, mutta ihmetyttää ettei lääkäri neuvolassakaan asiasta puheltu sen kummemmin kun siitä mainitsin, pyysi vain varailemaan soittoaikaa sairaanhoitajan tapaamisen jälkeen. Toipumisia sinulle KP ja kirjoittele ihmeessä kun vointisi paranee.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin nuo pef arvot oli todella huonot ja eivät kovin paljon parantuneet avaavilla vaikka itse tunsin saavani silloin paremmin ilmaa. En muista enää mitä arvot oli kun aikaa tuosta jo 7v. Mutta siis ilmeisesti mulla oli keuhkoissa sen verran kova tulehdus että ei edes avaavat tahtoneet saada parempaa aikaan. kun kortisooni aloitettiin tilanne parani eli kortisonia voi käyttää lääkärin ohjeiden mukaan raskaus aikana. Itselläni lääkitys aloitettiin vasta raskauden loppu puolella. Lapsi syntyi ajallaan ja oli terve mutta viikkoihin nähden kovin pieni ja epäilys onkin että pieni kokoisuus johtu siitä että sai heikosti happea joka hidasti kasvua. Tätä ei siis ole voitu mitenkään varmasti todeta vaan on epäily sillä seuraavat lapseni ovat olleet ihan normaali kokoisia. Mulla aina raskaus pahentanut astmaa ja nytkin taas olisi tilattava aika astmahoitajalle ja puhallettava noita pefejä kun tuntuu että tämän hetkinen lääkitys ei tehoa ollenkaan.

aliisa rv 14+1