Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä paras rintareppu?

Vierailija
19.02.2007 |

Hei. Olen tässä mietiskellyt rintarepun hankintaa. Mikä rintareppu on parhaaksi koettu vauvalla? Olen kuullut kehuttavan pata pum rintareppua (meniköhän nimi oikein?), mutta sitä ei käsittääkseni saa käyttää, kun vasta 5kk eteenpäin? Mikä rintareppu olisi jo pienemmällekin hyvä, turvallinen, tukeva ja hyvä kantaa?

Kiitos, jos joku viitsii valaista asiasta ihan tietämätöntä.:)

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
19.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvalla varmaan monesta rintarepusta kokemusta, mutta yhden kokemuksen perusteella voisin sanoa, että BB on hyvä. Tähän ketjuun tulet varmasti myös saamaan paljon erilaisia mainintoja, että miten BB on huono ja lapsen asento huono jne ja että liina on parempi. Niin tai näin, niin meille tulee tulevalle vauvalle sekä BB että liina. Vaikka vain siitä syystä, että aika harvassa on varmaan miehiä, jotka suostuu kaupungilla kantamaan vauvaa liinassa ja näyttämään " elämäntapaintiaanilta" kuten joku täällä joskus ihanasti sanoi. Mun puolesta saa mieskin kannella vauvaa ja varmaan kotioloissa tulee enemmän sitten liinailtua, jos vauva seurankipeäksi osoittautuu. Jos taas on esikoisen kaltainen itsenäinen maailmanmatkaaja, niin aika vähälle saattaa liinankin käyttö jäädä.

Vierailija
2/21 |
19.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

' ergonomisia' . BB hyvä pikamatkailuun eli sitä uskallan liinailija suositella kyllä sekä miehelle että naiselle - toimiva kun ei tuntikausia kanna!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
19.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

BB:n Original ja oli ihan hyvä. Käytettiin lentokentällä, kaupunkilomalla ja kotona toisinaan esim. pesutuvassa käydessä tai vauvan ollessa kovin itkuinen. Kauaa siinä ei edes jaksa kantaa, mulla ainakin tuli hartiat nopeesti kipeiksi, eli tuskin on pelkoa että siinä kukaan vauvaa tunteja roikottaa...Myyjänä olen tutustunut myös BB:n Active malliin, joka asiakkaiden kommenttien mukaan parempi kantajalle ja joihinkin " halpis" reppuihin, joista ei hyvää sanottavaa...

Vierailija
4/21 |
19.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hankkimaan Ergon (vastaava kuin Patapum-kantoreppu) ja siihen vauvainsertin, niin voit kantaa siinä jo ihan vastasyntynyttä, ilman aikarajoitusta ja hartiakipuja. Rintarepussa suositellaan kannettavan vain n. 15min kerrallaan epäergonomisen asennon vuoksi. :) Käytettyjä Ergoja löydät esim. Babyidean kirpparilta ja vauvainsertin voit tilata erikseen jälleenmyyjältä, jos ei kirppareilta löydy.

Vierailija
5/21 |
19.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kolmea kantanut Baby Björnin rintarepussa enkä olisi muuta huolinut... toki en edes muuta ole kokeillut... ;D. Mielestäni hyvin pystyy kantamaan aivan pientä ja myös isompaa niin kauan kuin omat olkapäät kestävät. Omani " olkapäävoimani" uupuivat siinä 10 kg paikkeilla.

Sopii hyvin myös miehelle ja säädöt helposti vaihdettavissa " lennossa" ... ;D

Vierailija
6/21 |
19.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääneni menee ehdottomasti Ergolle! Infant insertillä käy jo pienenkin vauvan kanssa. BB:stä kipeytyi niska tosi nopeasti, enkä kyllä halunnut käyttää sitä enää lähelläkään jonkun mainitsemaa 10 kilon painoa. Ergossa on tosi kevyt kantaa ja kuten nimikin sanoo ERGOnomista ;) Ei tunnu hartioissa, niskassa tai olkapäissä.

Ergo on katu-uskottava liinakammoisen miehenikin mielestä :)

Vierailija
7/21 |
19.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo Ergo alkoi kiinnostaa minua erityisesti, koska minulla on ollut vähän ongelmia niskan ja hartioiden kanssa ja esikoinen oli iso kokoinen painava vauva.(Taisi painaa jo 3kk päälle 7kg.:)) Jos siis tämä tulokas on samanlainen pullukka niin kaikki mahdollinen ergonomia on kyllä sitten tarpeen.

BB:n reppuja on enempi käytettynä tarjolla, mutta täytyy käydä kurkkaamassa tuolla BabyIdean sivuilla tarjonta. Täytynee myös tutustua paremmin tuohon BB:n active malliin. Esikoisen kanssa kokeilin muutaman satunaisen kerran BB:n sitä perusmallia ja ei tuntunut hyvältä omille hartioille ja selälle. Lapsi kyllä viihtyi repussa hyvin.

En ole millään lailla liinailua vastaan vaan ajattelin sitäkin , ehkä mahdollisesti kokeilla tämän tulokkaan kanssa, mutta jotenkin tuo rintareppu tuntuu ajatuksena itselle ja erityisesti miehelle aktiivisempaan käyttöön paremmalta. Mies ei suostu liinan kanssa kuitenkaan liikkumaan.

Osaako joku vielä kertoa tuosta Patapum rintarepusta, oliko siinnä ikäraja suositus 5kk ja siitä ylös päin? Miten Ergo ja Patapum eroavat toisistaan?

Kiitokset vielä vastauksistanne.:)

Vierailija
8/21 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patapumiin ei tietääkseni saa vauva inserttiä (?)

Kannattaa antaa myyjän näyttää ekalla kerralla millä tavoin Ergo kannattaa kiristää ylleen, jotta tietää kuinka hyvältä sen kuuluisi tuntua! Sitten käytössä Ergo on kuitenkin helppo pukea ja itse kiristää.

Vierailija
9/21 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut käytössä Patapum ja siirryin juuri sen taaperomalliin eli hieman isompaan. Poika nyt 1 v 9 kk ja 13 kg. Patapum ei tosiaan sovi ihan pienelle vauvalle, koska jalkojen täytyy aueta riittävästi (meillä tämä tapahtui juuri jossain 5 kk kohdalla, aiemmin ei onnistunut) ja lisäksi vauvan pitää onnistua kannattelemaan itse päätään.

BB Active on varmaan parempi kuin tavallinen, jota olen kokeillut kerran enkä olisi moista suostunut käyttämään. Ihan kamala kantoasento, hartiat jumissa samantien. BB Active on vaan mielestäni ihan törkeän kallis ja siinä on tosi lyhyt käyttöaika verrattuna esim. Ergoon tai Patapumiin.

Joku kommentoi sitä, ettei mies halua näyttää elämäntapaintiaanilta : ) Minusta myös tavallinen rintareppu on tosi epämiehekäs. AInoa katu-uskottava on Ergo tai Patapum...

Vierailija
10/21 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sen verran lisään vielä, että ostin itse ulkonäon ja hyvän tarjouksen perusteella matkaa ajatellen Tomy Freestyle -repun. Vein takaisin kauppaan, koska poika mahtui siihen juuri ja juuri vajaan 6 kk iässä, kun painoi muistaakseni n. 8 kg eikä ollut mitenkään erityisen suuri lapsi. Siinä taisi lukea suositusiäksi 1 v tai jotain -ei olisi tosiaan mahtunut siihen kuin korkeintaan 7 kk ikäiseksi.

Vierailija
11/21 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on kyllä ihan katu-uskottavaa, kun melkein 190-senttinen mies kantaa vaaleanpunaisessa trikooliinassa pienen pientä tyttöä keskellä kaupunkia keskellä päivää. Mies oikein nautti siitä huomiosta, mitä kadulla kävellessään tuolla " tempulla" osakseen sai. Ja vaikka ei muiden mielestä katu-uskottavaa olisikaan, niin ainakin tuolla miehellä on itsetunto kohdallaan.. ;)

Pompelmo:

Joku kommentoi sitä, ettei mies halua näyttää elämäntapaintiaanilta : ) Minusta myös tavallinen rintareppu on tosi epämiehekäs. AInoa katu-uskottava on Ergo tai Patapum...

Vierailija
12/21 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ei voi kuin todeta, että tosiaan on! Onnitelut hyvästä miesvalinnasta ; )

Vierailija
13/21 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeps, kyllä minä olen nyt tosi kiinnostunut tuosta Ergosta sillä vauva systeemillä varustettuna. Pitää tutustua noihin reppuihin tarkemmin.:)

Olikohan se just tuo Tommyn rintareppu (?) jota yksi ystäväni haukkui juuri tuon pienen koon ja todella paksun fleece -vuoren takia. Oli todella paksu vuorinen reppu ja vauvalla oli koko ajan tosi hiki päässä ja ei senkään takia sitten viihtynyt repussa ollenkaan.

Pitää vielä yrittää pehmittää tuota miestä ajatukselle liinailustakin, mutta epäilen kyllä, että vaikka ei muuten mikään " äijä" olekkaan niin liinaa ei päälleen suostu pukemaan.:)

Tuulia.

Vierailija
14/21 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas kerran vastaan Ergon ja Patapumin eroista... ;o)

Patapum ja Ergo ovat pääpiirteittäin ihan samanlaiset. Pääntuet ja niiden kiinnitys on hieman erilainen, mutta molemmat ovat ihan toimivia. Ne valmistetaan jopa ihan samoissa ompelimoissa Kiinassa, mutta Ergo on kalliimpi siksi, että se tulee USA:n kautta, joten tullimaksut ovat kovat. Erilaiset ikäsuositukset johtuvat eri valmistuttajista, mutta tavallisella Patapumilla voi aloittaa kantamisen lapsen jäntevyydestä riippuen noin 3-5kk iästä alkaen, aina 4-5 vuotiaaksi asti. Kuitenkin yleensä suositellaan tuota 5 kk:n rajaa. Patapumilla on painosuositus 20 kiloon asti ja Ergolla 27 kiloon asti, mutta samankokoiset ja -malliset reput ne pääpiirteittäin ovat.

Patapumilla on olemassa myös Taaperoreppu, joka on tarkoitettu n.yli 2-vuotiaille lapsille. Siinä selkäpaneli on niin korkea, että sitä pienemmän lapsen kädet puutuvat, kun repun takapaneli painaa hänen kainaloitaan.

Tavallisella Patapumilla kantaa hyvin vielä 4-5-vuotiasta kun taas Taaperoreppu on tarkoitettu isommille lapsille. Taaperoreppu on myös vähän hankalampi laittaa päälle kuin tavallinen Patapum.

Uuden malliseen New Generation Ergoon on saatavilla se aiemmissakin viesteissä mainittu pienennysosa, jonka avulla kantamisen voi aloittaa jo aiemmin. Uuden mallisella Ergolla lasta pystyy kantamaan myös lonkalla. Näitä mahdollisuuksia Patapumissa ei ole.

Patapumin hinta on n.63 euroa ja Ergon n.90 euroa.

Baby Björnistä vielä sen verran, että jos sitä harkitset, niin satsaa ehdottomasti siihen Active-malliin. On nimittäin huomattavasti selkäystävällisempi kuin Original-malli!

Itse käytin pienellä vauvalla sekä BabyBjörn Active rintareppua että kantoliinaa, mutta koin repun käytön huomattavasti helpommaksi kuin liinan pyörittelyn. Eli repun saa nopeasti ja kätevästi päälle ja vauvan näppärästi reppuun. Toimii tosi hyvin, jos ei ole aikaa sitoa liinaa, mutta ei tietenkään ole tarkoitettu pitkäaikaiseen kanniskeluun. Mutta esim. koiran ulkoilutukset tuli hoidettua usein rintarepun avulla. ;o)

Vauvan täytettyä 5kk ostin Patapumin ja sitä voin vain lämpimästi suositella!

Vierailija
15/21 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on paljon helpompi lähteä tekemään päätöksiä, minkä repun valitsee.:)

Tuulia

Vierailija
16/21 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava, jos siitä oli apua!

Vierailija
17/21 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kallistuisin itse Ergoon pitkäikäisyyden ja monisäätöisyyden vuoksi. Jos BB:sta meinaa hankkia Active-version, niin jossain vaiheessa joutuu kuitenkin siirtymään Ergoon/Patapumiin. Tällöin tulee tietysti kalliiksi. Joten suosittelen kyllä heti hankkimaan Ergon+vauvainsertin :) Siinä on iskällekin miehekäs kantoväline ja vieläpä aika edistyksellinen, Suomessa kun ollaan vielä aikalailla rintareppukansaa. Ruotsissa liinailu on jo kovasti huudossa, täällä se vielä mielletään hankalaksi hippitouhuksi.

Vierailija
18/21 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehen kanssa nyt kun on oma vauva tulossa. hänkään ei oikein lämpene pitkälle liinalle, mutta neliöliina tai kantopussi kelpaa!

oon ajatellu tehdä/hankkia erilaisia kantovälineitä ja kokeilemalla selviää sitten mikä sopii meille. toi Ergo/Patapum kiinnostais kovasti, mutta jollei käytettynä löydy kohtuuhintaan niin taitaa meiltä jäädä hankkimatta...

toi neliöliina tuntuu vastaavan kantoreppua monilta osin. ei ole niin liina, mutta kevyt ja kankainen. ei tarvii kieputtaa niinku pitkää liinaa, vauvan asento on ergonomisempi kuin BB:ssa/tms. eihän mullakaan tästä vielä oikeaa kokemusta ole, mutta kuullostaa hyvältä ja harkittavalta vaihtoehdolta. paljon löytyy tietoa googlettamalla ainakin.

http://www.mapekka.fi/html/nelioliinat_ja_reput.html

http://www.babyidea.fi/kantoliinoista/lifter.html

tosin tässäkin taitaa olla se 4-5kk suositus aloitusikä... täytyypä tutkia saisko siihen matkittua jonkinlaisen vauvasovittimen :)

Vierailija
19/21 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma suosikkini on nykyään tämä, joita saa nyt myös Suomesta:

http://www.edenbabycarrier.com/Velveteen.html

Helpompi kuin pitkä sidottava liina, mutta hyvin pitkäliinamainen. Ei paina, eikä purista, vaan on tukeva ja pehmeä. Ja kuten kuvista huomaa, käy myös vastasyntyneen kantamiselle. :) Itselläni kantoreppukin painoi välillä (Patapum kyseessä), mutta tuo ei.

Vierailija
20/21 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös Ergo olemassa, mutta miehelleni (187 cm) se ei ole koskaan oikein istunut päälle. Ilmeisesti miehellä on liian pitkä selkä, kun Ergo painaa aina tosi pahasti sellaisista kohdista, mistä se ei minua paina ollenkaan. Eli ihan kaikille miehille ei Ergokaan ole välttämättä se ratkaisu. Kannattanee siis sovittaa ennen hankintaa, varsinkin jos liinailu ei ole miehelle vaihtoehto. ;)