Miten kuskaatte raivarin saanutta 5-vuotiasta
Painaa sen verran paljon etten jaksa kantaa sitä kuin ehkä 20-30 metriä kerrallaan. Ei suostu kävelemään ja rattaista tai pulkasta karkaa heti.
Esim. tarhamatka vajaa 1,5 km on täyttä tuskaa ja sama juttu kauppamatkan kanssa.
Kommentit (62)
Pienestä on kersa oppinut jo vallankäytön. Mieli tekisi ehdottaa muutamana päivänä solkipäätä tai koivuniemen herraa, mutta kun se on kielletty. Ei kai sitä kersaa voi matkallekaan jättää. Joku kiirehtii heti tekemään lasun, koska kersa on jätetty heitteille.
Vierailija kirjoitti:
Rauhoita lasta, ymmärrä, sano jotain positiivista rauhallista. Ja rauhassa eteenpäin tai odotellaan. Käytä kulkuneuvoa, ei lapsi jaksa kävellä joka paikkaan tai tulla. Vai aiotko tosiaan ottaa kantoon, lapseen ei saa sattua. Vanhempi voi olla lapsen hätääntymisen ja huudon syy joskus, ensin aikuinen repii ja huutaa. Kadulla sen näkee mitä vanhemmat puuhaavat. Moni tulkitsee lasta väärin.
Voi luoja tällaisia lässyttäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5-vuotias on jo aika iso pideltäväksi. Mistä nää raivokohtaukset alkaa?
Meillä lapsen kanssa oli joskus hankala lähteä päiväkotiin, mutta siihen auttoi meidän kohdalla pelkkä kuuntelu ja halaaminen. Jos en olisi luonut lapselle tätä kuulluksi tulemisen kokemusta, tilanne olisi varmaan saattanut kärjistyä itkuporkuraivareihin kun lapsi olisi ahdistunut siitä, että hänet laitetaan kamalaan paikkaan eikä kukaan edes välitä vaan aletaan vaan huutamaan/suututaan vaikka hänellä on hätä.
Vaikea neuvoa mitään kun ei tiedä mistä ne johtuu.
Esim. jos ei saa jotain mitä haluaa (en päästä jonnekin tai ei halua jonnekin tai tarhassa ei ole saanut jotain mitä haluaa). Tai aina ei edes tiedä mistä se johtuu eli alkaa vaan huutaa. Ehkä joku huono muisto jostain mikä muistuu mieleen.
Tunteiden käsittelyssä siis haasteita. Onko herkkä lapsi noin muuten?
Ei ole herkkä. Siis ei sellainen että pitäisi pelätä että menee jotenkin rikki niin kuin jotkut ovat. Enemmänkin vaan sellainen että tietää mitä haluaa ja sitten yrittää vaatia sitä.
Vierailija kirjoitti:
"Rattaiden vyöt osasi avata itse jo 3v:nä."
Sitten hankitaan tarvittaessa rattaisiin sellaiset valjaat ja niihin sellainen lukko, että lapsi ei saa niitä auki.
Mistä tuollaisia saa?
Vierailija kirjoitti:
Rauhoita lasta, ymmärrä, sano jotain positiivista rauhallista. Ja rauhassa eteenpäin tai odotellaan. Käytä kulkuneuvoa, ei lapsi jaksa kävellä joka paikkaan tai tulla. Vai aiotko tosiaan ottaa kantoon, lapseen ei saa sattua. Vanhempi voi olla lapsen hätääntymisen ja huudon syy joskus, ensin aikuinen repii ja huutaa. Kadulla sen näkee mitä vanhemmat puuhaavat. Moni tulkitsee lasta väärin.
😁
Kävelet edellä ja raivoaja konttaa perässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja tällaisia lässyttäjiä.
No sä et ole ainakaan osannut tätä konstia edes kokeilla. Halveksit vielä, koska on niin helppo ja toimii yhtenä keinona monista. Olet varmaan enemmän noita väkivaltaisten otteiden käyttäjiä. Älä silti aliarvioi, jos joku pääsee pulmasta lempein keinoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut tuollaista omien lapsien kanssa, mutta kuvittelisin itseni toimivan näin.
"Ai meinaat jäädä siihen sitten makaamaan? Selvä. Jää siihen, minä ainakin lähden kotiin tekemään ruokaa ja sen jälkeen menen puistoon" (esim) En usko että jää pitkäksi aikaa makaamaan.
Tuo hei hei juttu on kokeiltu moneen kertaan ja huonoin tuloksin. Jätin makaamaan polun varteen ja menin itse mäen taakse odottamaan ja eipä tullut perässä vaan makasi siinä mihin jätinkin.
Olisit vaan jättänyt siihen.
No pakko se on kantaa. Reilu ote ja kainaloon. Ota se urheilusta.
Ei vaikuta kovin fiksulta viisivuotiaalta.
Vierailija kirjoitti:
Sitten hankitaan tarvittaessa rattaisiin sellaiset valjaat ja niihin sellainen lukko, että lapsi ei saa niitä auki.
Ettekö te osaa komentaa lapsianne? Kyllä meillä on tehty pienestä pitäen selväksi, että mitään valjaisiin, turvavöiden tms. lukkoja ei availla, niihin eivät saa lapset itse koskea. Tästä asiasta ei ole tarvinnut koskaan neuvotella. Tosin meillä rattaat toimivat lapselle päikkäripaikkana, ei hän niissä koskaan muuten istunut vaan käveli itse ihan joka paikkaan.
Eikö sitä voi sitoa niihin rattaisiin? Tai jos löytyisi sellaiset ihan pienet käsi (ja mielellään myös jalka) raudat. Voi laittaa vaan vähän peittoa päälle ettei jokainen ohikulkeva sosiaaliäm,mä ala kauhistelemaan.
Polkupyörä apupyörillä ja sellainen tanko mistä voit työntää, monesti pyöräily on kivempi juttu kun kävellä.
Vierailija kirjoitti:
Kuskaisin lääkärille joka selvittäisi esim neuropsykologisin tutkimuksin mikä lastasi oikeasti vaivaa
Kun noin vakaviksi on menneet nuo käytöshäiriöt niin on kyllä aika mennä tutkimuksiin jotta saamme tietää mikä on mielenvikaisuuden takana. Lapsi ehkä kaipaa vain lääkitystä. Niitähän on nykyään sellaisia depot-injektioita joita annetaan monen viikon välein ja lapsi pysyy rauhallisena kerrasta koko kuukauden! Älä turhaan taistele yksin sairautta vastaan.
Herätä aamulla hyvissä ajoin, kunnon aamupala kotona, siis puuro ja rauhassa aamutoimet. Ajoissa nukkumaan. Väsymys ja nälkä saa äkäiseksi. Päiväkodista ei suoraan kauppaan, vaan sitte kun on syönyt ja levännyt ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuollaisia saa?
Psykiatrisilla klinikoilla käytetään lepositeissä sellaisia messinkisiä nappilukkoja jotka sää kätevästi kiinni ja sitten ainoastaan erityisellä avaimella saa auki. Sen avaimen voi vanhempi pistää omaan avainnippuunsa ettei lapsi sitä saa. Kai noitakin lukkoja joku valmistaa. Sellainen pieni mätikkä.
Meillä on monesti istuttu maahan ja odotettu että kiukku menee ohi, aikatauluista voi lapsen takia joskus joutuu joustamaan.. Meillä on 10v ADHD lapsi, ei tuollaista kukaan kanna tai vie rattaissa enää, mutta haasteet ovat samoja kuin paljon nuoremmilla lapsilla.
Vierailija kirjoitti:
Herätä aamulla hyvissä ajoin, kunnon aamupala kotona, siis puuro ja rauhassa aamutoimet. Ajoissa nukkumaan. Väsymys ja nälkä saa äkäiseksi. Päiväkodista ei suoraan kauppaan, vaan sitte kun on syönyt ja levännyt ensin.
Miksi kakara pitää tuoda lainkaan kauppaan? Ei se lapsi sieltä mitään osta. Eikä myöskään valitse. On vain kaikkien tiellä ja kiusana.
Mulla autismin kirjon adhd lapsi 5v
Jos pukkaa kiukkua, pari kertaa asia yritetään setviä puhumalla.
Jos ei puhe auta, saatto-ote.
Jos heittäytyy jalattomaksi, niska-perseote.
Viimeistään päiväkodin pihalle tullessa alkaa omat jalat löytyä, koska nolottaa jos kaverit näkee.
T. Vuoden isä, ehkä kahden