Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten pääsee muuttamaan Suomesta ulkomaille?

Vierailija
04.11.2024 |

Te, ketkä olette onnistuneet jossain vaiheessa tämän tekemään, niin miten onnistuitte? Se kun ei ole niin helppoa, että "jos haluat muuttaa, niin muuta".

Tuntuu, että pitää olla erityisosaamista, jotta voi pelkästään työpaikan löytää, ns. perusduunaripaikkoihin on jo omien maiden kansalaisten puolella tunkua joten niitä ei saa ulkomaalainen, joka asuu ulkomailla hakuhetkellä.

Pitääkö löytää puoliso, joka menee kanssasi naimisiin?

Opiskelija en ole, joten en voi vaihtoon lähteä, eikä vaihtoon lähteminen ole lopullinen muutto ja kansalaisuuden hakemista, vaan tilapäistä oleskelua.

Suomessa ei sotatila ole, joten pakolaiseksikaan ei voi lähteä.

Vai tarvitseeko rahaa olla reilusti, jotta tämän pystyy tekemään, sillä sitäkään ei ole. Ihan perusduunari vain, joka haluaa jättää Suomen rapakon taakse ja muuttaa duunariksi toiseen maahan, anoa kansalaisuutta ja jäädä sinne.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet itkemään Venäjän suurlähetystön eteen, että suomalaiset on ilkeitä mulle, eivätkä ota töihin...

Siitä se lähtee, iigori. Tsemppiä!

Vierailija
22/53 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteispohjoismaiset työmarkkinat: "Sopimuksen mukaan kansalaisten perusoikeuksiin kuuluu oikeus siirtyä vapaasti työskentelemään ja asumaan toiseen jäsenmaahan. Pohjoismaiden neuvoston jäsenmaat eivät vaadi toisen jäsenmaan kansalaisilta oleskelu- tai työlupaa."

Sosiaaliturvasopimus: "Pohjoismainen sosiaaliturvasopimus on alun perin hyväksytty vuonna 1955 (SopS 23/1956). Perusideana on, että toiseen Pohjoismaahan muuttavalla olisi samat oikeudet sosiaaliturvaan kuin maan omilla kansalaisilla. Sosiaaliturvasopimuksen sisältöä on sittemmin uudistettu useita kertoja, uusin sopimus on vuodelta 2014 (SopS 54-55/2014)."

https://www.eduskunta.fi/FI/naineduskuntatoimii/kirjasto/aineistot/kv-j…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap mihin maahan olisit esim. lähdössä ja minkä alan perusduunari mahdat olla? Osaatko jotain kieltä esim. saksaa jonkun verran? Minä olen lähtenyt ja ei se ollut vaikeaa. Rahaakaan ei ollut juuri mitään. Kansalaisuutta nyt ei ekaksi voi ajatella, pitää sentään useampi vuosi olla jossain maassa ennenkuin sitä voi ajatella eikä se ole edes kovin tärkeää EU:n alueella. 

Vierailija
24/53 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä selvittää säät, lämpötilat, tuulet, vuodenajat ja eksoottisetkin tartuntataudit. Eikä mene piikille sinne jos tarjoavat jotain toksista piikkiä.

Vierailija
25/53 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap mihin maahan olisit esim. lähdössä ja minkä alan perusduunari mahdat olla? Osaatko jotain kieltä esim. saksaa jonkun verran? Minä olen lähtenyt ja ei se ollut vaikeaa. Rahaakaan ei ollut juuri mitään. Kansalaisuutta nyt ei ekaksi voi ajatella, pitää sentään useampi vuosi olla jossain maassa ennenkuin sitä voi ajatella eikä se ole edes kovin tärkeää EU:n alueella. 

amerikkaan

Vierailija
26/53 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon harkinnut, että hakisin puhelinaspaksi vaikka Kreetalle tai Espanjaan (ainakin Baronan kautta löytyy). Jos sit sen homman saa ja olo ulkomailla tuntuu mukavalta alkaisin selvittään muita vaihtoehtoja.

Vierailija
27/53 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen muutamia naisia, jotka ovat löytäneet ulkomaalaisen seurustelukumppanin ja muuttaneet kumppanin "siivellä" ulkomaille. Olen heille vähän kateellinen, suoraan sanottuna, koska miehenä muutto ei ole niin helppoa.

En ymmärrä, miksi tämä mielipide on niin epäsuosittu. Johtuuko se siitä, että rehellisesti myönnän olevani vähän kateellinen heille, jotka ovat voineet muuttaa ulkomaille suhteellisen helposti?

Vierailija
28/53 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä tule ikinä muuttamaan ulkomaille. Viestistäsi huokuu uusavuttomuus ja saamattomuus, eikä tuollaiset ihmiset edes pärjää ulkomailla, koska ulkomailla asuminen on aina, siis aina, ainakin alussa raskaampaa, kuin kotimaassa asuminen. Ihminen, joka muuttaa ulkomaille on yritteliäs, tarmokas ja aikaansaava riskinottaja - eikä kysele typeriä vauvapalstalla. Sori vaan.

Ellet ole lapsi tai teini, siinä tapauksessa viestisi voin vielä ymmärtää.

Vierailija
29/53 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs ap, jos hakisit niitä töitä Suomesta käsin? Nykyään taitaa joka Europan maassa työpaikat kortilla, joten tuskin ihan vaan muuttamalla toiseen maahan saa siivoojaa kummempaa paikkaa, jos edes sitäkään. 

Helpoiten hakemalla töitä saavat ne, joilla on jotain kyseisessä maassa tarvittavaa osaamista. Tietysti poikaystävä auttaa muuttoon liittyvissä asioissa ja avioliitto enemmän.

Käy pidemmillä lomilla kuin yksi viikko maassa, jonne haluat muuttaa ja yritä tutustua paikallisiin. Saat silloin realistisemman kuvan maassa asumisesta ja työskentelystä.

Sotien jälkeen vielä käytäntö oli se, että hypättiin vaikka Kanadaan menevään laivaan jo 15 vuotiaana. Silloin oli joka paikassa töitä kaikille. Toiset jäivät sinne ja toiset tulivat ikävissään takaisin. Mutta se on mennyttä maailmaa se. Nykyään pitää olla hyvä kielitaito kohdemaan kielessä.

Vierailija
30/53 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

amerikkaan

Ai, no sitten alat anomaan green cardia jos vaikka onnistuisi. Sinne muutosta en osaa sanoa mitään. Itse olen asunut kolmessa EU-maassa ja edelleenkin asun EU-maassa mutta en Suomessa. 

Vierailija
31/53 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomesta käsin etsin työpaikan ja asunnon. Helppoa kuin heinänteko. Siinä on sitten aikaa miettiä onko maa se, johon haluaa jäädä pidemmäksi aikaa. Nyt ole ollut Lontoossa jo 4 vuotta.

Vierailija
32/53 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin mainittu au pair on mahtava idea. Saat asunnon, ruokaa ja taskurahaa. Monesti kuvaan kuuluu kielikurssi ja bussilippu. Eläkeläisetkin pääsevät näihin hommiin, joten sinä työikäisenä ihan varmasti. 

Tutustut perheen ja lasten kautta uusiin ihmisiin ja mahdollisesti löydät uuden työpaikan. Ja tärkeää: tutustut uuteen maahan ja kaupunkiin kaikessa rauhassa. Voit "muuttaa" matkalaukun kanssa, koska tarvitset vain omat vaatteet mukaan. Silkkaa säästöä. 

Kotimaassa tarvitset varaston omaisuudellesi. Voit vuokrata asuntosi kalustettuna, niin voit palata takaisin jos maailmalla ei lähde käyntiin. 

Vierailija
33/53 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa opetella joku vieras kieli. Pelkällä suomella ei kovin kaukana pärjää.

Vierailija
34/53 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs ap, jos hakisit niitä töitä Suomesta käsin? Nykyään taitaa joka Europan maassa työpaikat kortilla, joten tuskin ihan vaan muuttamalla toiseen maahan saa siivoojaa kummempaa paikkaa, jos edes sitäkään. 

Helpoiten hakemalla töitä saavat ne, joilla on jotain kyseisessä maassa tarvittavaa osaamista. Tietysti poikaystävä auttaa muuttoon liittyvissä asioissa ja avioliitto enemmän.

Käy pidemmillä lomilla kuin yksi viikko maassa, jonne haluat muuttaa ja yritä tutustua paikallisiin. Saat silloin realistisemman kuvan maassa asumisesta ja työskentelystä.

Sotien jälkeen vielä käytäntö oli se, että hypättiin vaikka Kanadaan menevään laivaan jo 15 vuotiaana. Silloin oli joka paikassa töitä kaikille. Toiset jäivät sinne ja toiset tulivat ikävissään takaisin. Mutta se on mennyttä maailmaa se. Nykyään pitää olla hyvä kielitaito kohdemaan kielessä.

Eurooppa on täynnä Välimeren eri puolilta tulleita. Tuskin he  kieltä osaavat. Minusta hanttitöihim menevän kannattaa tajuta, mikä tulee olemaan viiteryhmä. Suomi voi olla onnela, jos miettii jotain Espanjan tomaattiviljelmiä ja slummeja niiden työläisille

Vierailija
35/53 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 90-luvulla Ruotsissa töissä ja ihan omaa koulutustani vastaavissa tehtävissä. En viitsi ammattiani täällä kertoa, on vähän erikoinen, mutta ihan normaalisti laittelin hakemusta menemään, kävin haastattelussa ja minut valittiin. Asiaa toki auttoi että osasin puhua ruotsia ja mulla oli oikeaa substanssiosaamista.

Vierailija
36/53 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Australia ja Uusi-Seelanti tarjoavat työtä duunareillekin. Netistä löytyy työpaikkoja.

Vierailija
37/53 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin vasta eläkkeellä. Myimme ison talomme Suomessa ja rakensimme pienemmän sekä toisen ulkomailta. 

Vierailija
38/53 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomesta Ulkomaille pääsee muuttamaan samalla tavalla kuin Ulkomailta Suomeen.

Menet Ulkomaan rajalle ja sanot A-S-Y-L-U-M. Ja pian asut ulkomailla täydellä ylläpidolla.

Vierailija
39/53 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin vastauksista huomaa, on erilaisia vaihtoehtoja. Ensiksi pitäisi tietää mikä koulutus, minkälaista työkokemusta, minkä ikäinen, mihin maahan, mikä kielitaito, onko perhettä jne. Ulkomaille tarjoaa mahdollisuuksia myös erilaiset hyväntekeväisyysjärjestöt, joihin otetaan vapaaehtoisia ylläpitoa vastaan. Ennen vanhaan jengi meni esim kibbutsille, mutta se taitaa olla poissa muodista.

Sitten kun pääset jonnekin niin verkostoidu, kysele, ole avoin ja pääset eteenpäin. 

Vierailija
40/53 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohjoismaihin voi muuttaa helpommin kuin muualle ja suomalaisilla on käsittääkseni muissa Pohjoismaissa paremmat oikeudet kuin muualla EU:ssa.

Kaikkiin EU-maihin voi lähteä töihin ilman mitään lupaa.