Tuleeko lähihoitajille yllätyksenä, että palkka on pieni?
Some on sitten täynnä palkkavalitusta.
Joo, on se tärkeää työtä ja arvostan sen tekijöitä paljon, mutta jos sinne on halunnut, niin se palkka pitäisi myös sietää. Ainakaan somevalitus ei sitä palkkaa nosta, ne on ihan muut tahot kuin ne, jotka katsoo sun facen tai tiktokin. Ja ne muut tahothan ei sitä nosta, vaikka heittäisitte volttia.
Kommentit (34)
Kannattaa verrata peruspalkkaan. Eli jos lähihoitaja tekee arkisin klo 8-16 on hänen palkkansa reilu 2 tonnia kuukaudessa. Jollakin tradenomilla se on n. 3,5 tonnia. Eli ero on lähes kaksinkertainen. Ja tämä on pienin ero. Sitten kun mennään oikean korkeakoulun käyneiden kategoriaan, alkaa palkat yli viidestä tonnista. Joten lähihoitajan palkasta ei saa kyllä käänneltyä "hyvää" mitenkään, ellei nyt vertaa sitä peruspäivärahaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tekee kolmivuorotyötä, on lähihoitajan palkka yli 3500 euroa kuukaudessa. Yökkönä lähemmäs 4000.
Niin? Moni saa etätöissä 8-16 paljon enemmän että onhan tuo nyt huonosti. Itse saan 6500 € etätyöstä.
Tämä.
Pitäisikö lähihoitajalla maksaa sitten 6500 e/kk kuten jollekin koodaajalle? Pikkuinen ero työn tuottavuudessa.
Eri alojen palkkaeroista puhuttaessa varsinkin naisvaltaisten alojen työntekijöiden kommenteissa tuntuu välillä unohtuvan ettei niitä palkkoja maksoja yhdestä potista, eikä kyse ole nollasummapelistä. Ei hoitajat saa penniäkään lisää rahaa sen takia että vaikkapa finanssialalla menee hyvin. Mutta ei finanssialan huono suhdanne näy välittömästi hoitajien palkoissa sekään.
Sote-alan palkkoihin käytettävissä olevan rahamäärän päättää loppujen lopuksi eduskunta, kun taas yksityisissä yrityksissä ko. alan markkinat ja yritysten omistajat.
Ehkä se yllätys tulee ap.lle, sillä palkka työstä ei ole vakio, vaan se muuttuu ajan, vaatinustason, tehtävien jne. mukaan.
Esim. 90-luvun alussa, kun lääkäreitä ja hoitajia valmistui suoraan työttömäksi ja sitä ole saatavilla, mistä valita, eikä työ juuri kuormittanut,maksettiin pienempää palkkaa.
Nyt esim. hoitajien vaatinustaso on noussut, joutuvat tekemään jopa diagnooseja ja valtava työvoimapula, pitäisi maksaa työstä enemmän palkkaa, jota ala nähtäisiin houkuteltavana tulla töihin ja olisi enemmän vapaata työvoimaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos tekee kolmivuorotyötä, on lähihoitajan palkka yli 3500 euroa kuukaudessa. Yökkönä lähemmäs 4000.
Haittalisät nostavat. Palkka sinällään on edelleen se sama.
Ei kait lähihoitajille tule yllätyksenä palkan pienuus, vaan niille, miksi alalle ei tule vapaata työvöimaa, eikä sitä nähdä houkuteltavana.
Suomeen hoitajan palkalla ei saada työvoimaa edes Espanjasta, Thaimaasta, Filippiineiltä, vaikka moni heistä on saanut suomenkielen opetusta, sekä hoitajakoulutuksen, mutta muuttavat huonon palkan vuoksi Ruotsiin, Norjaan jne.
Vierailija kirjoitti:
No jos nuorena valmistuu niin ei oikein ajattele koko asiaa. Vasta vähän vanhempana kun alkaa tulla kuluja enemmän, esim asuntolainaa, alkaa tajuta että onhan tämä ihan paska palkka. Kaverit tienaa melkein puolet enemmän. Mutta itse en valita. En ole ottanut velkaa, en ole tehnyt lapsia enkä ole sitonut itseäni mihinkään. Hyvin piisaa raha reissailuun ja mukavaan elämään.
Eihän tuo sitten ole paska palkka. Mietipä nyt vähän itse sanojasi.
Vierailija kirjoitti:
No jos nuorena valmistuu niin ei oikein ajattele koko asiaa. Vasta vähän vanhempana kun alkaa tulla kuluja enemmän, esim asuntolainaa, alkaa tajuta että onhan tämä ihan paska palkka. Kaverit tienaa melkein puolet enemmän. Mutta itse en valita. En ole ottanut velkaa, en ole tehnyt lapsia enkä ole sitonut itseäni mihinkään. Hyvin piisaa raha reissailuun ja mukavaan elämään.
Kuullostaa hyvältä. Olet tehnyt oikeita valintoja elämässäsi. Ei lasten tekeminen tällaiseen maailmaan kannatakkaan.
Lähihoitajien palkkauksessa ja alan valinnassa täytyy muistaa että osa on hakeutunut alalle suoraan peruskoulusta. Ellei kotoa tai muualta saatua ymmärrystä eri aloista ja niiden palkkatasosta, harvalla ysiluokkaisellä on kyky valita jatko-opintopaikka kovin perustellusti.
Erikoistuvan lääkärin (takana 6 vuoden opinnot) palkka sairaalassa on noin 3800 euroa. Tämä vaihe kestää 6 vuotta. Päivystys on pakollista. Voit myös joutua kiertämään pitkin maakuntaa reppureissaajana. Pitäisikö nyt jo hoitajien ottaa ns. järki käteen? Räyhä-Rytköset ovat saaneet manian aikaiseksi. Ei nyt kannata verrata rikkaiden, kuten Norjan ja Ruotsin, palkkoihin. Siellä joka ammatissa on paremmat liksat.
Ei 2500€ ole mikään pieni palkka.
Vierailija kirjoitti:
Ei tienaa kolmivuorotyössä noin hyvin jos ei tee ylitöitä. Jos mä en tekisi ylitöitä niin mun bruttopalkka lisineen olisi n. 2800€. Sisältää siis myös kaksi kokemuslisää.
Ennemmin kouluttautuisin ensiapuambulanssi hoitajaksi tai palomieheksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tienaa kolmivuorotyössä noin hyvin jos ei tee ylitöitä. Jos mä en tekisi ylitöitä niin mun bruttopalkka lisineen olisi n. 2800€. Sisältää siis myös kaksi kokemuslisää.
Niitä työnantajia voi kilpailuttaa, ja varsinkin erikoisempaa osaamista vaativista tehtävistä voi pyytää yli sen TES:n minimin. t. Helposti 4000€ keskibrutto lähärinä, vuodessa enemmän vapaa- kuin työpäiviä ja jos tarvitsen ekstraa teen ylitöitä. Valintojen maailma.
Totta, mutta tarkoitus oli laittaa sille kontekstia ettei kolmivuorotyöstä saatava 3500 euroa ole mikään hyvä palkka. Tuo taitaa olla mediaani ihan normaaleista päivätöistä.