Miten pärjäätte liukkaalla kelillä te kävelijät?
Kommentit (23)
Mursin ranteeni viime talvena, ei ole vieläkään kunnossa. Tulin todella varovaiseksi, pelkään koko ajan että menen uudelleen nurin. Nastakengät käytössä.
Nastakengät tai liukuesteet kenkiin, näin olen kulkenut jo useammat talvet
Nastakengät. Kerta kaatuminen riitti kun välilevyn repes selästä. Puol vuotta kiduin, sitten leikattiin. Onneks onnistui!
Kitkapohjakengät. Ovat parhaat, eikä tule jalat kipeiksi niinkuin nastakengillä, ja voi mennä kauppaan kengät jalassa.
Nastat. Ostin viimetalvena päkiän ja kantapään alle menevät enkä edes meinannut kaatua. Käytän myös töissä ulkona.
Talven ensimmäinen säpsähdys herättää. Siis kun alasmenevä jalka ei pidäkään. Jos on nopeat refleksit, ei kaadu. Tämän jälkeen tunnustelee pintakitkaa jokaisella askeleella. Tähän on olemassa monia keinoja.
Varovasti, varovasti ja jääbugit jalkaan, kun maassa on tarpeeksi jäätä ja lunta.
Olen kompastunut myös kesällä maassa olevaan juureen ja syksyllä märkiin lehtiin... :(
t. Onneton
Vierailija kirjoitti:
Kitkapohjakengät. Ovat parhaat, eikä tule jalat kipeiksi niinkuin nastakengillä, ja voi mennä kauppaan kengät jalassa.
Kokeilin siskon kitkakenkiä (Icebug) ja nehän oli ihan surkeat. Eikä mulla ole nastakengistä tullut jalat kipeäksi, mitä ihmettä.
Nastakengät on olleet markkinoilla jo aika monta vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilin siskon kitkakenkiä (Icebug) ja nehän oli ihan surkeat. Eikä mulla ole nastakengistä tullut jalat kipeäksi, mitä ihmettä.
Icebugit eivät ole kitkakengät vaan niissä on pohjassa nastoja.
8 vuotta nastoilla.Icebugit parhaat, myös lenkkarina saa hyviä malleja. Reilusti, rennosti ei tule paikat kipeäksi.
En oikein päärjääkään. Irtonastat eivät pysy kengissä joten eivät auta kuin sen ajan kun pysyvät matkassa mukana. Muuten sitten kuljen koirankakassa sielä tien reunalla jossa on vähemmän liukasta. Tai sitten vain töpöttelen ja aikaa menee enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🙄 Icebug valmistaa molempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🙄 Icebug valmistaa molempia.
Ok, en huomannut tuota, että oli isolla kirjaimella. Tuo termi pienelllä i-kirjaimella on vakiintunut nastakengille.
pöljä kysymys mutta nastakengät, ainoa huono on se että kaupassa ja pitää hirveetä ääntä ja jos ei ole lunta
Jos jo on jokin tuki- ja liikuntaelimistön eli jalkojen tai selän ongelma, en tiedä, miten nastakengillä kykenee liikkumaan. Epäilen, että jossain määrin voimaton ja epävakaa askellus ei riittäisi painamaan maahan ja taas nostamaan nastakenkää ylös askeltaessa. En siis tiedä tätä, mutta kiinnostaisi, jos jollain on tietoa tai kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vuosi vuodelta huonommin. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä enemmän kaatumista pelkää.
Nastakengillä, ei silloin liukkaat haittaa. Säästynyt turhilta kaatumisilta
Mulla on nastakengät ulkoiluun ja muuten sitten käytän sellaisia kenkiä, joissa on riittävän hyvä pohja pystyssä pysymiseen. Tosin ihan vesi-jää-kelillä ei pidä mitkään muut kuin nastat. Olen ollut aikeissa ostaa myös kenkiin kiinnitettävät liukuesteet sitä varten, että ne voi tarvittaessa kiinnittää tavallisiin kenkiin, jos on joku paikka, mihin ei voi / viitsi ulkoilunastakengillä lähteä.
Talvikengät, ikinä en ole nastoja tai likuesteitä käyttänyt, kävelen paljon ulkona, ainakin 10km päivässä. Lakkaa varomasta, sellainen nyt on varmin tapa kaatua.
Vuosi vuodelta huonommin. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä enemmän kaatumista pelkää.